Stadskansliets rättstjänster kan karakteriseras som stadens egen interna rättsbyrå. Rättstjänsternas klienter är tjänsteinnehavare och arbetstagare som arbetar för staden och som behöver juridiskt stöd för att sköta sina uppgifter.
Inom kansliets rättstjänster har man uppmärksammat hur design kan användas för att utveckla det juridiska stödet till att bli mer kundorienterat och därmed också bättre på att vara förebyggande. Desto tidigare man inser att man behöver rättsstöd, och desto lättförståeligare och tillgängligare den juridiska informationen är, ju smidigare kan stadens grunduppgifter skötas.
- Inom rättstjänsterna har man med hjälp av designmetoder skapat till exempel en webbstudiehelhet avsedd för nya arbetstagare och tjänsteinnehavare, som introducerar grunderna i stadens förvaltning och juridik på ett studerandeorienterat sätt. Målet med studiehelheten är förutom att förmedla information om centrala rättsprinciper och anvisningar som har att göra med stadens verksamhet också att ge information om juridiskt expertstöd som finns tillgängligt i olika situationer, skriver Nina Toivonen och Anna Kukkola i sitt blogginlägg på design.hel.fi-sidan(Länk leder till extern tjänst).