Kaupungin hallinnon palvelut paranevat muotoilun keinoin: Oikeusmuotoilu tekee juridiikasta saavutettavaa ja ymmärrettävää

Miten muotoilu ja juridiikka liittyvät toisiinsa? Juristi ja muotoilija Nina Toivonen sekä juristi Anna Kukkola kertovat tuoreessa blogikirjoituksessa, miten Helsingin kaupunginkanslian oikeuspalveluissa hyödynnettiin muotoilun menetelmiä juridisten palvelujen ennakollisuuden vahvistamiseksi.
Helsingin kaupunginkanslian oikeuspalveluissa on kevään 2023 aikana hyödynnetty muotoilun menetelmiä juridisten palvelujen parantamiseksi. Kuva: N2 Albiino, Matti Pyykkö
Helsingin kaupunginkanslian oikeuspalveluissa on kevään 2023 aikana hyödynnetty muotoilun menetelmiä juridisten palvelujen parantamiseksi. Kuva: N2 Albiino, Matti Pyykkö

Helsingin kaupunginkanslian oikeuspalveluita voi luonnehtia kaupungin omaksi sisäiseksi lakitoimistoksi. Oikeuspalveluiden asiakkaita ovat kaupungin palveluksessa työskentelevät viranhaltijat ja työntekijät, jotka tarvitsevat tehtäviensä hoitamisessa juridista tukea.

Kaupunginkanslian oikeuspalveluissa on tunnistettu muotoilun mahdollisuudet juridisen tuen kehittämisessä asiakaslähtöisemmäksi ja siten myös ennakollisemmaksi. Mitä aikaisemmassa vaiheessa ihmiset oikeudellista tukea hakevat, ja mitä ymmärrettävämpää ja saavutettavampaa juridinen tieto heille on, sitä sujuvammin hoituvat myös kaupungin perustehtävät.

- Oikeuspalveluissa on valmisteltu muotoilun keinoin esimerkiksi kaupungin uusille työntekijöille ja viranhaltijoille tarkoitettua verkko-opintokokonaisuutta, joka opastaa oppijalähtöisesti kaupungin hallinnon ja juridiikan perusteisiin. Opintojen tavoitteena on paitsi jakaa tietoa kaupungin toimintaan liittyvistä keskeisistä oikeudellisista periaatteista ja ohjeista, myös eri tilanteisiin saatavilla olevasta juridisesta asiantuntijatuesta, kirjoittavat Nina Toivonen ja Anna Kukkola design.hel.fi-sivuilla julkaistussa blogissa.