Sommaren 2023 var en bra sommar för turismen i Helsingfors

Helsingfors är Finlands populäraste resmål, och turismen till Helsingfors utvecklades på ett gynnsamt sätt även sommaren 2023. Antalet övernattningar av resenärer i Helsingfors i juni–augusti ökade med fem procent jämfört med sommaren 2022. I statistiken för augusti sågs en åttaprocentig ökning. Närheten till naturen och havet, de hållbara värderingarna, det starka kulturlivet och de unika evenemangen är Helsingfors främsta trumfkort som resmål.
Helsingfors fylldes av mångsidiga evenemang sommaren 2023. Bilden är från Flow Festival.  Bild: Skyproduktion Oy
Helsingfors fylldes av mångsidiga evenemang sommaren 2023. Bilden är från Flow Festival. Bild: Skyproduktion Oy

Antalet besökare från övriga Finland ökade betydligt år 2022, efter coronapandemin. Antalet inhemska turister har också i huvudsak förblivit på samma goda nivå, vilket visar att finländarna fortfarande vill resa till huvudstaden och hitta nya saker att uppleva där. Antalet utländska besökare under perioden juni–augusti ökade med över 15 procent jämfört med år 2022.

– För resten av världen är Finlands huvudstad ett exotiskt resmål, där det inte är för varmt på sommaren och där det inte finns massturism på samma sätt som i Sydeuropa. Finlands Natomedlemskap har också lyft fram Finland och Helsingfors på världskartan, berättar Helsingfors turismchef Nina Vesterinen.

Sommarturismen till Helsingfors ökade med nästan fem procent

Under perioden juni–augusti hade Helsingfors drygt 1,36 miljoner övernattningar. 52 procent av de övernattande var inhemska resenärer och 48 procent kom från utlandet. Inkvarteringsföretagens rumsbeläggning var ca 66 procent, dvs. två procent högre än förra sommaren. Övernattningar på andra ställen än hos inkvarteringsföretag, exempelvis i hem, förekom också. Dessa övernattningar uppskattas ha utgjort 15 procent av alla övernattningar i staden. Helsingfors tog också emot många resenärer som bara stannade över en dag, exempelvis internationella kryssningspassagerare. Turistrådgivningen i Helsingfors betjänade ca 85 000 besökare under perioden juni–augusti. 96 procent av de kunder som använde turistrådgivningstjänsterna tyckte att de råd de fick var mycket bra.

De flesta företag inom nätverket för turism i Helsingfors upplevde också sommaren som lyckad.

Helsingfors tog emot flest utländska turister från USA, Tyskland, Storbritannien och Sverige. En överraskande tillväxt sågs särskilt i antalet resenärer från Australien. Även från Italien kom klart fler resenärer jämfört med förra året. De utländska resenärerna verkade inte ens störas av regn, då förödande värmeböljor samtidigt slog mot turister i Sydeuropa. På grund av de förändrade väderförhållandena kommer Finland i framtiden att skilja sig ur mängden på ett positivt sätt, och antalet utländska besökare i Helsingfors väntas öka. Detta är dock inte bara positivt med tanke på hållbar turism, och det här är också något man är medveten om i Helsingfors. Helsingfors vill i första hand satsa på turismens kvalitet, inte dess mängd.

Sommaren 2023 sysselsatte turismen i Helsingfors sammanlagt 18 Help-rådgivare och sommararbetare. De talade sammanlagt nästan tjugo olika språk.  Bild: Veeti Hautanen
Sommaren 2023 sysselsatte turismen i Helsingfors sammanlagt 18 Help-rådgivare och sommararbetare. De talade sammanlagt nästan tjugo olika språk. Bild: Veeti Hautanen

Helsingfors är en ansvarsfull, vacker och hållbar turiststad

Helsingfors vill vara en föregångare inom hållbar turism. En del resenärer stannar i Helsingfors för en längre period, och exempelvis Helsinki Help-rådgivarna, som hjälper turister på gatan, får oftare frågor om program för många dagar. Längre vistelser är ett av Helsingfors mål för turismen, och även ett tecken på att människor vill satsa på hållbar turism. I stället för att göra små avstickare till olika städer fokuserar turister allt mer på kvalitet och tillbringar tid på sina resmål.

Helsingfors satsar också på hållbarhet och ansvarsfullhet i turismen på olika sätt. Ett av de viktigaste målen vid sidan av längre vistelser är att locka företagsevenemang och kongresser och bygga turism i samband med dem, vilket gör det möjligt att kombinera arbets- och fritidsresor samt att välja sådana turistmålgrupper vars värderingar kan hjälpa Helsingfors att utvecklas till en ännu mer ansvarsfull stad för hållbar turism.

– Vi har verkligen satsat på att utveckla den hållbara turismen i Helsingfors med stöd av internationella och nationella program. Den respons vi fått visar att även turisterna har lagt märke till det här. Företag som erbjuder hållbart producerade produkter och tjänster får mer synlighet i vår turistrådgivning. Som stad har vi också velat stödja våra turismföretag i att utveckla sin hållbarhet, säger Vesterinen.

Nästan 60 turismföretag i Helsingfors har redan Sustainable Travel Finland-certifikat, och antalet ökar hela tiden. Helsingfors använder också olika mätare för koldioxidavtryck, varav den nyaste är en koldioxidavtrycksräknare för evenemang. Genom att använda dessa data lär man sig om vad utsläppen från turismen består av och hur de kan minskas genom olika åtgärder.

I Helsingforssommaren är det evenemangen som lockar besökare. Evenemangsverksamheten i Helsingfors är livlig och förnyas varje år. Till nyheterna sommaren 2023 hörde bland annat festivalen U Nation för elektronisk dansmusik på Medborgartorget och musikalen Mamma Mia! i Brunnsparken. Dessutom lockade bland annat Flow-festivalen, Helsinki Samba Carneval, Helsingfors Pride, Tuska Festival, Helsinki Cup och Sideways-festivalen många besökare. Staden fylldes också under hela sommaren av många mindre evenemang, som ordnades runtom i Helsingfors.

Helsingfors utvecklar upplevelsen för besökare

Helsingfors har i juli också börjat mäta och leda upplevelsen för besökare i Helsingfors på ett systematiskt och målmedvetet sätt. Målet är att turister och evenemangsbesökare som besöker Helsingfors ska få en positiv upplevelse av besöket. De första resultaten av de data som samlats in blir klara under senhösten.

– Många turister uppskattar att saker och ting sköts och man lyssnar på dem, och att tjänster och allt annat fungerar. Många föredrar finländarnas artiga och tillbakadragna betjäning framför sådan som upplevs som störande och till och med påträngande, säger turismchef Vesterinen.

Hur ser då den perfekta turismsommaren och den perfekta besökarupplevelsen ut?

– Inte för varm och inte för regnig. Jag hoppas att turister ska hitta till Helsingfors och trivas hos oss länge och besöka många olika turistmål ur vårt fina utbud. I Helsingfors finns mycket att se och uppleva, och vår inkvarteringskapacitet är i toppklass. Då vi följer principerna för hållbarhet kan vi sträva efter att bli en allt intressantare och unikare turiststad, sammanfattar turismchef Nina Vesterinen.

Mångsidig användning av lokaler i staden stöder Helsingfors hållbarhetsmål. ”Kan övernattning på taken till offentliga lokaler bli en ny attraktiv turismprodukt i Helsingfors?”, funderar turismchef Nina Vesterinen. Vesterinen sov en natt på taket till köpcentrumet Tripla i augusti.  Bild: Helsingin kaupunki
Mångsidig användning av lokaler i staden stöder Helsingfors hållbarhetsmål. ”Kan övernattning på taken till offentliga lokaler bli en ny attraktiv turismprodukt i Helsingfors?”, funderar turismchef Nina Vesterinen. Vesterinen sov en natt på taket till köpcentrumet Tripla i augusti. Bild: Helsingin kaupunki