Helsingillä hyvä matkailukesä 2023

Helsinki on Suomen suosituin matkailukohde ja matkailu Helsinkiin kehittyi suotuisasti myös kesällä 2023. Matkailijoiden yöpymisten määrä Helsingissä kasvoi kesä-elokuussa 5 prosenttia kesään 2022 verrattuna. Elokuun tilastoissa näkyy jo yli 8 prosentin kasvu. Luonnonläheisyys ja merellisyys, kestävät arvot, vahva kulttuurielämä ja uniikit tapahtumat ovat Helsingin ykkösvaltteja matkailukohteena.
Helsinki täyttyi kesällä 2023 monipuolisista tapahtumista. Kuvassa juhlitaan Flow Festivalia.  Kuva: Skyproduktion Oy
Helsinki täyttyi kesällä 2023 monipuolisista tapahtumista. Kuvassa juhlitaan Flow Festivalia. Kuva: Skyproduktion Oy

Kotimaanmatkailu lisääntyi Helsingissä merkittävästi vuonna 2022 koronapandemian jälkeen. Kotimaisten matkailijoiden määrät ovat myös pysyneet suurin piirtein samalla hyvällä tasolla, mikä todistaa, että suomalaiset haluavat edelleen matkustaa pääkaupunkiin ja löytää kaupungista uutta koettavaa. Ulkomaisten vierailijoiden määrä lisääntyi kesä-elokuussa yli 15 prosenttia vuoteen 2022 verrattuna.

- Suomen pääkaupunki on maailmalta katsottuna eksoottinen kohde, jossa ei ole kesällä turhan kuuma ja jossa ei ole samanlaista massamatkailua kuin Etelä-Euroopassa. Myös Suomen Natoon liittyminen on nostanut Suomea ja Helsinkiä maailmankartalle, kertoo Helsingin matkailupäällikkö Nina Vesterinen.

Kesämatkailu Helsinkiin kasvoi lähes viisi prosenttia

Kesä-elokuussa Helsingissä oli reilut 1,36 miljoonaa yöpymistä. Niistä 52 prosenttia oli kotimaisia matkailijoita ja 48 prosenttia ulkomailta tulleita. Majoitusliikkeiden huonekäyttöaste oli noin 66 prosenttia eli kaksi prosenttia korkeampi kuin viime kesänä. Lisäksi yöpyjiä oli myös majoitusliikkeiden ulkopuolella esimerkiksi kotimajoituksessa. Arvio heidän määrästään on noin 15 % kaikista yöpymisistä. Lisäksi Helsingissä oli paljon päivämatkailijoita kuten kansainvälisiä risteilymatkailijoita. Helsingin matkailuneuvonnassa palveltiin kesä-elokuussa noin 85 000 vierailijaa. 96 % asiakkaista, jotka käyttivät matkailuneuvontapalveluja, pitivät annettuja neuvoja erityisen ja hyvin hyödyllisinä.

Myös pääosa Helsingin matkailun verkoston yrityksistä piti kesää onnistuneena.

Eniten ulkomaisia matkailijoita Helsinkiin saapui Yhdysvalloista, Saksasta, Britanniasta ja Ruotsista. Yllättävää kasvua tuli etenkin Australiasta. Myös Italiasta tultiin Helsinkiin selvästi viime vuotta enemmän. Ulkomaisia matkailijoita ei sadekaan tuntunut häiritsevän, kun Etelä-Euroopan tuhoisat lämpöaallot haittasivat samaan aikaan siellä matkailleita. Muuttuvien sääolosuhteiden takia Suomi tulee tulevaisuudessa erottumaan positiivisesti ja ulkomaisten vierailijoiden määrä kasvanee Helsingissä. Tämä ei kuitenkaan ole pelkästään hyvä asia kestävän matkailun kannalta ja Helsingissä tämä myös tiedostetaan. Helsinki haluaakin ensisijaisesti panostaa matkailun laatuun, ei määrään.

Kesällä 2023 Helsingin matkailu työllisti kaiken kaikkiaan 18 Helppiä ja kesätyöntekijää. He puhuivat yhteensä lähes kahtakymmentä eri kieltä.  Kuva: Veeti Hautanen
Kesällä 2023 Helsingin matkailu työllisti kaiken kaikkiaan 18 Helppiä ja kesätyöntekijää. He puhuivat yhteensä lähes kahtakymmentä eri kieltä. Kuva: Veeti Hautanen

Helsinki on vastuullinen, kaunis ja kestävä matkailukaupunki

Helsinki haluaa olla kestävän matkailun edelläkävijä. Osa matkailijoista jää Helsinkiin pidemmäksi aikaa ja esimerkiksi Helsinki Helpeiltä – kaduilla matkailijoita auttavilta oppailta – kysytään aiempaa useammin ohjelmaa moneksi päiväksi. Pidempi vierailuaika on yksi Helsingin matkailutavoitteista ja myös osoitus siitä, että ihmiset haluavat panostaa kestävään matkailuun. Kaupunkipyrähdysten sijaan matkailijat keskittyvät enenevässä määrin laatuun ja viettävät aikaa kohteessa.

Helsinki myös panostaa matkailun kestävyyteen ja vastuullisuuteen eri tavoin. Tärkeimpinä tavoitteina ovat viipymän pidentämisen lisäksi yritystapahtumien ja kongressien houkuttelu ja niiden yhteyteen rakennettu matkailu, joka mahdollistaa työ- ja vapaa-ajanmatkailun yhdistämisen sekä sellaisten matkailijakohderyhmien valinta, joiden arvomaailman avulla Helsinki kehittyy entisestään vastuullisena kestävän matkailun kaupunkina.

- Olemme todella satsanneet Helsingin kestävän matkailun kehittämiseen kansainvälisten ja kansallisten ohjelmien tukemana. Saamamme palaute osoittaa, että tämä on matkailijoiden parissa myös huomattu. Matkailuneuvonnassamme on esillä näkyvämmin yritykset, joilla on kestävästi tuotettuja tuotteita ja palveluja. Olemme myös halunneet tukea kaupunkina matkailuyrityksiämme kestävyyden kehittämisessä, Vesterinen toteaa.

Lähes 60 Helsingin matkailuyritystä omaakin jo kansallisen Sustainable Travel Finland -sertifikaatin ja määrä kasvaa koko ajan. Helsinki käyttää myös erilaisia hiilijalanjälkimittareita, joista uusin on tapahtumien oma hiilijalanjälkilaskuri. Näin dataa hyödyntämällä opitaan tietämään paremmin, mistä matkailun päästöt tulevat ja miten niitä voidaan eri toimenpiteillä vähentää.

Tapahtumat ovat Helsingin kesässä niitä, jotka matkailijoita houkuttelevat. Helsingin tapahtumatoiminta onkin vireää ja uusiutuu joka vuosi. Kesän 2023 uutuuksina olivat muun muassa elektronisen tanssimusiikin festivaali U Nation Kansalaistorilla sekä Mamma Mia! -musikaali Kaivopuistossa. Lisäksi esimerkiksi Flow-festivaali, Helsinki Samba Carneval, Helsinki Pride, Tuska Festival, Helsinki Cup ja Sideways-festivaali keräsivät komeat yleisömäärät. Kaupunki täyttyi myös koko kesän lukuisista pienemmistä tapahtumista, joita järjestettiin ympäri Helsinkiä.

Helsinki kehittää vierailijakokemusta

Helsinki on käynnistänyt heinäkuussa myös systemaattisen ja tavoitteellisen tavan mitata ja johtaa kaupungin vierailijakokemusta. Tavoitteena on, että Helsingissä vieraileville matkailijoille ja tapahtumakävijöille syntyisi myönteinen vierailukokemus. Ensimmäisiä tuloksia kertyvästä datasta saadaan loppusyksystä.

- Monet matkailijat arvostavat eniten sitä, että asiat hoituvat ja heitä kuunnellaan, kaikki toimii ja palvelut pelaavat. Suomalaisten kohtelias ja mieto palvelu miellyttää monia enemmän kuin häiritsevä ja tunkeilevakin hääriminen ympärillä, matkailupäällikkö Vesterinen kehuu.

Millainen sitten olisi täydellinen matkailukesä ja täydellinen vierailijakokemus?

- Ei liian kuuma, eikä liian sateinen. Toivoisin, että matkailijat löytäisivät Helsingin niin, että viipyisivät luonamme pitkään ja kävisivät monessa eri kohteessa, upeaan tarjontaamme tutustuen. Helsingissä on niin paljon nähtävää ja koettavaa, ja myös majoituskapasiteettimme on todella huippuluokkaa. Kestävyyden periaatteita noudattaen voimme pyrkiä kohti aina vain kiinnostavampaa ja omaleimaisempaa matkailukaupunkia, matkailupäällikkö Nina Vesterinen summaa.

Kaupunkitilojen monikäyttö tukee Helsingin kestävyyden tavoitteita. ”Voisiko yöstä julkisten tilojen katolla tulla Helsingin uusi vetovoimainen matkailutuote?”, pohtii matkailupäällikkö Nina Vesterinen. Vesterinen yöpyi elokuussa yön kauppakeskus Triplan katolla.  Kuva: Helsingin kaupunki
Kaupunkitilojen monikäyttö tukee Helsingin kestävyyden tavoitteita. ”Voisiko yöstä julkisten tilojen katolla tulla Helsingin uusi vetovoimainen matkailutuote?”, pohtii matkailupäällikkö Nina Vesterinen. Vesterinen yöpyi elokuussa yön kauppakeskus Triplan katolla. Kuva: Helsingin kaupunki