
Vi observerade att en stor grupp av social-, hälsovårds- och räddningssektorns personal har haft åtkomst till personuppgifter sparade i sektorns interna datanät, som gäller vissa kunder hos de familjerättsliga tjänsterna. Endast de proffs som sköter kundens angelägenheter borde ha haft tillgång till uppgifterna. Ingen person utanför sektorn har haft möjlighet att se uppgifterna.
Vi informerades om personuppgiftsincidenten via en intern rapporteringskanal. En anställd vid social-, hälsovårds- och räddningssektorn rapporterade.
Incidentens målgrupp
Personuppgiftsincidenten berör kunder inom Helsingfors familjerättsliga tjänster, familjer och barn för vilka vi har fastställt avtal om barnets vårdnad under åren 2012–2019. I uppgifterna ingick namn på föräldrar och barn, personnummer och information om vårdnad samt i vissa fall, uppgift om hos vilkendera föräldern barnet bor.
Incidenten kräver inga åtgärder av de berörda
Uppgifterna har nu lagrats på så sätt att de spärrats med ändamålsenliga användarrättigheter, och endast personer som i sitt arbete har rätt att se dessa uppgifter har åtkomst till dem. Uppskattningsvis leder personuppgiftsincidenten inte till några konsekvenser för de berörda parterna.
Incidenten kräver inga åtgärder av dem vars personuppgifter den gäller. Dataskyddsförordningen kräver dock att vi meddelar om detta. Vi har anmält den interna personuppgiftsincidenten åt dataskyddsombudsmannen.
De familjerättsliga tjänsterna ger upplysningar om personuppgiftsincidenten vid behov. Du kan även kontakta Helsingfors stads dataskyddsombud i frågor som rör dataskydd.
Familjerättsliga tjänster
Telefontid mån‒tis kl. 9‒10.
Telefonnummer: 050 5720129 / 09 310 83316
Dataskyddsombudet
Telefonnummer: 09 310 1691 (telefonväxel)
E-postadress:
tietosuoja@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)