
Olemme havainneet, että toimialan sisäisessä tietoverkossa osaa perheoikeudellisten palvelujen asiakkaita koskevia henkilötietoja on säilytetty niin, että niihin on ollut pääsy liian laajasti sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan henkilöstöllä. Pääsy tietoihin olisi pitänyt olla vain niillä ammattilaisilla, jotka hoitavat asiakkaan asioita. Kenelläkään toimialan ulkopuolisella henkilöllä ei ole ollut mahdollisuutta päästä katsomaan tietoja.
Saimme tiedon tietoturvaloukkauksesta sisäisen ilmoituskanavan kautta. Ilmoituksen teki sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan työntekijä.
Tietoturvaloukkauksen kohderyhmä
Tietoturvaloukkauksen kohteena on sellaisia Helsingin perheoikeudellisen yksikön asiakkaana olleita vanhempia ja heidän lapsiaan, joiden osalta olemme vahvistaneet lapsen huoltoa koskevia sopimuksia vuosina 2012–2019. Tiedoissa on ollut vanhempien ja lapsen nimiä, henkilötunnuksia ja tieto huoltajuudesta sekä joidenkin osalta tieto siitä, kumman vanhemman luona lapsi asuu.
Tapahtunut ei edellytä asianosaisilta toimenpiteitä
Tiedot on nyt tallennettu siten, että ne on rajattu asianmukaisilla käyttöoikeuksilla ja niihin pääsee vain henkilöt, joilla on työnsä vuoksi oikeus näitä tietoja tarkastella. Tietoturvaloukkauksesta ei arvioida aiheutuvan seurauksia asianosaisille.
Tilanne ei vaadi toimenpiteitä henkilöiltä, joiden tiedoista on kyse. Tietosuoja-asetus kuitenkin edellyttää, että ilmoitamme asiasta. Olemme tehneet sisäisestä tietoturvaloukkauksesta ilmoituksen tietosuojavaltuutetulle.
Perheoikeudelliset palvelut antavat tarvittaessa lisätietoja tämän palvelun tietoturvaloukkauksen osalta. Voit myös olla yhteydessä Helsingin kaupungin tietosuojavastaavaan, jos sinulla on tietosuojaa koskevia kysymyksiä.
Perheoikeudelliset palvelut
Soittoaika ma-ti klo 9–10
Puhelinnumero: 050 5720129 / 09 310 83316
Tietosuojavastaava
Puhelinnumero: 09 310 1691 (puhelinvaihde)
Sähköpostiosoite:
tietosuoja@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)