Reservrutten för Nordsjö vägtunnel testas 16–18.6.

Arbetet med att förbättra reservrutten för Nordsjö vägtunnel har i huvudsak slutförts och nästa steg är att testa rutten med trafik mellan den 16 och 18 juni. Under testningen är tunneln helt stängd och trafiken dirigeras till den förbättrade reservrutten. Planeringen för att förnya de tekniska systemen i Nordsjö vägtunnel går också framåt: just nu pågår planeringen av faserna i saneringsarbetet. I takt med att arbetet fortskrider kommer man även att fastställa tidpunkten för avstängningsperioden som inleds senare under året.
Ilmakuva Niinisaarentien ja Kallvikintien kiertoliittymästä.
Ett andra körfält har lagts till från söder till norr vid Bastövägens och Kallviksvägens rondell.

Rutten går från Österleden via Kallviksvägen och Bastövägen till Nordsjö hamn. Nordsjö tunnel stängs för trafik under testningen. Testningen orsakar inga olägenheter för trafiken på reservrutten.

Testningen säkerställer att rutten fungerar som planerat

– Genom att testa reservrutten säkerställer vi att även större materiel ryms att svänga smidigt i anslutningarna och köra genom rondeller. Dessutom granskar vi att trafiken löper smidigt och säkert i allmänhet på hela rutten och fäster särskild uppmärksamhet vid de förbättrade avsnitten. Rutten testas på flera sätt, till exempel genom att mäta restider, beskriva hur smidig trafiken är samt köra rutten flera gånger under olika tider på dygnet, berättar projektchef Jukka Värri vid Fintraffic.

Under de senaste månaderna har man gjort flera förbättringar längs reservrutten. De viktigaste var att man byggde ytterligare körfält vid Österledens och Kallviksvägens anslutning samt vid Bastövägens och Kallviksvägens rondell. Dessutom har rondellen vid Bastövägen och Porslaxvägen samt anslutningen mellan Bastövägen och Hamnbågen förbättrats för att uppfylla kraven för specialtransporter.

Under testningen utreds bland annat hur smidig anslutningen från Ring III till Österleden är och hur de nya körfälten vid Österledens och Kallviksvägens anslutning fungerar. Man följer även upp hur trafiken löper i Bastövägens rondell, i Hamnbågens anslutning, på Fraktargatan och på Kallviksvägen.

Tidpunkten för stängningen av Nordsjö vägtunnel preciseras i början av juli

Förnyandet av de tekniska systemen i Nordsjö vägtunnel har övergått till utvecklingsfasen som kommer innan projektet inleds. Under utvecklingsfasen preciseras arbetets faser, genomförandesätt och tidtabell. Fasen avslutas i början av juli och då vet man också när tunneln kommer att stängas. Målet är att hålla avstängningsperioden så kort som möjligt och minimera arbetets inverkan på hamntrafiken och invånarna i området. Enligt den nuvarande bedömningen stängs tunneln för trafik i slutet av året för ungefär ett år. Under denna tid går trafiken via en förbättrad reservrutt.

– De förberedande arbetena utanför tunneln inleds i slutet av sommaren och de är nu planerade att genomföras så att olägenheterna för trafiken blir så små som möjligt. På så sätt kan vi skjuta upp stängningen av tunneln till slutet av året, så den inte sammanfaller med pågående reparationer av Nordsjöbron och det avbrott i metrotrafiken som det medför, fortsätter Jukka Värri.

Tunneln saneras av ett konsortium som består av Destia och Normivalaistus. Under projektet förnyas system i anslutning till tunneltekniken som är i slutet av sin livscykel, såsom brandlarm, rökevakuering, ventilation, belysning samt kamera- och trafikledningssystem. Därtill repareras också tunnelkonstruktioner och de dränerings- och släckvattensystem som går under tunneln saneras. De omfattande nedmonterings- och byggarbetena kräver att tunneln stängs, eftersom de stränga säkerhetsbestämmelserna inte tillåter trafik i tunneln när säkerhetssystemen är ur bruk.   

Bakgrundsinformation om projektet

Nordsjö vägtunnel leder från Ring III och den planskilda anslutningen vid Österleden till Nordsjö hamn. Tunneln är cirka 1,5 kilometer lång och har två körfält i båda riktningarna. Bilar som kör i olika riktningar kör i sina egna tunnlar. Varje dag kör i genomsnitt cirka 7 650 personbilar och 2 700 tunga fordon i tunneln. Tunneln öppnades 2008 och över hälften av dess trafik är hamntrafik.

Fintraffic ansvarar för reparationsprojektet i Nordsjö tunnel och genomförandet av byggarbetet på omvägen. För planeringen av förbättringarna på reservrutten ansvarar Helsingfors stad och NTM-centralen. 

Du kanske är intresserad av

Digitaalisesti tehty havainnekuva, jossa pyöräilijät ja jalankulkijat liikkuvat tunnelissa.

Planeringen av Mariatunneln fortskrider

Publicerad:
Kartta, johon on merkitty tulevan työmaa-alueen sijainti.

Totalrenoveringen av Backasgatan inleds i höst

Publicerad: