
Varareitti kulkee Itäväylältä Kallvikintien ja Niinisaarentien kautta Vuosaaren satamaan. Vuosaaren tunneli suljetaan liikenteeltä testauksen ajaksi. Tunnelin varareitille ei aiheudu testauksesta häiriötä.
Testauksella varmistetaan reitin toimivuus
– Varareitin testauksella varmistamme, että myös isompi kalusto mahtuu sujuvasti kääntymään liittymissä ja ajamaan kiertoliittymien läpi. Lisäksi tarkastelemme liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta yleisesti koko reitillä kiinnittäen erityistä huomiota parannettuihin kohtiin. Reittiä testataan useilla tavoilla, esimerkiksi mittaamalla matka-aikoja, kuvaamalla liikenteen sujuvuutta sekä ajamalla reittiä useita kertoja eri vuorokaudenaikoina, kertoo hankepäällikkö Jukka Värri Fintrafficista.
Varareitillä on toteutettu viime kuukausina useita parannuksia, joista merkittävimmät olivat lisäkaistojen rakentaminen Itäväylän ja Kallvikintien liittymään sekä Niinisaarentien ja Kallvikintien kiertoliittymään. Lisäksi Niinisaarentien ja Porslahdentien kiertoliittymää sekä Niinisaarentien ja Satamakaaren liittymää on parannettu vastaamaan erikoiskuljetusten vaatimuksia.
Testauksen aikana selvitetään muun muassa, kuinka sujuvaa liittyminen on Kehä III:lta Itäväylälle ja miten Itäväylän ja Kallvikintien liittymän uudet kaistat toimivat. Lisäksi seurataan liikenteen sujuvuutta Niinisaarentien kiertoliittymässä, Satamakaaren liittymässä, Rahtarinkadulla sekä Kallvikintiellä.
Vuosaaren tietunnelin sulun ajankohta tarkentuu heinäkuun alussa
Vuosaaren tietunnelin teknisten järjestelmien uusinta on siirtynyt urakan aloitusta edeltävään kehitysvaiheeseen, jolloin tarkentuvat työn vaiheistus, toteutustapa ja aikataulu. Vaihe päättyy heinäkuun alussa, jolloin tiedetään myös tunnelin sulkemisen tarkempi ajankohta. Tavoitteena on pitää sulkujakso mahdollisimman lyhyenä ja minimoida töiden vaikutukset satamaliikenteeseen ja alueen asukkaisiin. Arvion mukaan tunneli suljetaan liikenteeltä loppuvuodesta noin vuodeksi. Tänä aikana liikenne kulkee parannetun varareitin kautta.
– Valmistelevat työt tunnelin ulkopuolella alkavat loppukesästä, ja ne on suunniteltu toteutettavaksi siten, että haitat liikenteelle olisivat mahdollisimman pienet. Näin voimme lykätä tunnelin sulkemista vuoden loppupuolelle, jolloin päällekkäisyyttä Vuosaaren metrosillan käynnissä olevan korjauksen ja siitä johtuvan metroliikennekatkoksen kanssa ei tule, jatkaa Jukka Värri.
Tunnelin saneerauksen toteuttaa Destian ja Normivalaistuksen muodostama työyhteenliittymä. Urakkaan sisältyy tunnelitekniikan elinkaarensa lopussa olevien järjestelmien, kuten paloilmoittimien, savunpoiston, ilmanvaihdon, valaistuksen sekä kamera- ja liikenteenhallintajärjestelmien uudistaminen. Lisäksi korjataan tunnelin rakenteita ja saneerataan tunnelin alla kulkevat kuivatus- ja sammutusvesijärjestelmät. Laajat purku- ja rakennustyöt edellyttävät tunnelin sulkemista, sillä tiukat turvallisuusmääräykset eivät salli liikennettä tunnelissa turvallisuusjärjestelmien ollessa pois käytöstä.
Taustatietoa hankkeesta
Vuosaaren tietunneli vie Kehä III:lta Itäväylän eritasoliittymästä Vuosaaren satamaan. Tunneli on noin 1,5 kilometriä pitkä, ja siinä on kaksi ajokaistaa kumpaankin suuntaan. Eri suuntiin kulkevat autot ajavat omissa tunneliputkissaan. Päivittäin tunnelissa ajaa keskimäärin noin 7 650 henkilöautoa ja 2 700 raskasta ajoneuvoa. Tunneli avattiin vuonna 2008, ja yli puolet sen liikenteestä on satamaliikennettä.
Vuosaaren tietunnelin korjaushankkeesta ja rakennustöiden toteuttamisesta kiertotiellä vastaa Fintraffic. Varareitin parannusten suunnittelusta vastaavat Helsingin kaupunki ja Uudenmaan ELY-keskus.

