Reservrutten för Nordsjö tunnel är klar att tas i bruk

Nordsjö tunnel stängs i början av nästa år för en omfattande renovering och trafiken kommer då att ledas om till den officiella reservrutten. Under det gångna året har reservrutten förnyats på flera sträckor, och den har nu testats och är redo att ta emot den tunneltrafik som nästa år dirigeras dit.
Ilmakuva varareitin varrelta.
Reservrutten har förnyats på flera sträckor.

I Nordsjö tunnel inleds den 6 januari 2026 en omfattande renovering, då alla tekniska system i tunneln byts ut och tunnelkonstruktioner förnyas. Under byggarbetena kommer tunneln att vara helt stängd för trafik i cirka ett år. Reservrutten går från Österleden via Kallviksvägen och Bastövägen till Nordsjö hamn.

– I år har man lagt till körfält, förbättrat rondeller samt uppdaterat styrningen av trafikljus och körfältsarrangemangen. Vinterunderhållet har också höjts till den högsta möjliga nivån och rutten har dessutom fått egen underhållsutrustning” förklarar Fintraffics projektchef Jukka Värri.

Reservrutten testades med faktisk trafik i början av oktober

Reservrutten för Nordsjö vägtunnel testades för trafik den 6–9 oktober. Det var första gången som reservrutten testades med samtliga trafikarrangemang precis som de kommer att se ut nästa år.

Under testdagarna uppgick det dagliga trafikflödet på Österleden, öster om anslutningen till Kallviksvägen, till cirka 24 500 fordon – nästan 1,5 gånger mer än normalt (15 500). På Kallviksvägen var trafikmängden närmare dubbelt så stor som vanligt, 21 000 (11 200).

Testveckans resultat:

  • Utanför rusningstid var körtiden från Nordsjö hamn till den planskilda anslutningen vid Österleden längs rutten Hamnbågen–Bastövägen–Kallviksvägen–Österleden cirka 7–8 minuter.
  • Under eftermiddagsrusningen den 7 oktober tog det cirka 13 minuter att köra från Österledens planskilda anslutning till hamnen och trafiken stockade sig även på Ring III. Under eftermiddagsrusningen den 8 oktober var körtiden från den planskilda anslutningen vid Österleden till hamnen redan 2 minuter kortare, det vill säga cirka 11 minuter. Detta berodde delvis på att tiden för grönt ljus vid infarten från öst hade förlängts i trafikljusen på Kallviksvägen på basis av resultaten från testdagen den 7 oktober.
  • I morgonrusningen den 7 november var trafiken som mest intensiv kl. 7.45–8.00. Då varierade väntetiden för vänstersvängande fordon från några sekunder upp till 2 minuter. Den vanligaste väntetiden låg omkring en minut.
  • Trafiken från Kallviksvägen österut som hade ”fri högersväng” mot Österleden kunde ansluta sig till Österleden på ett säkert sätt. Under eftermiddagens rusningstid bromsade svängande trafik upp trafiken i Österledens huvudriktning vid anslutningsfilen efter trafikljuskorsningen, men det observerades inte någon köbildning i själva korsningsområdet. På de övriga avsnitten av reservrutten förlöpte trafiken i huvudsak smidigt enligt hastighetsbegränsningarna (40 km/h). Trafiken på Kallviksvägen och Bastövägen förlöpte också betydligt bättre än under testet i juni.

Reservruttens funktion bedömdes vid olika mätpunkter i terrängen samt genom att regelbundet köra rutten tillsammans med övrig trafik. Dessutom användes drönarfotograferingar, Fintraffics trafikmätningspunkter och trafikmätningskameror samt ruttdata. Särskilt trafikflödet under rusningstopparna, övergångsställena och anslutningarnas funktion granskades.

Projektuppgifter:

Nordsjö vägtunnel leder från Ring III och den planskilda anslutningen vid Österleden till Nordsjö hamn. Tunneln är cirka 1,5 kilometer lång och har två körfält i båda riktningarna. Bilar som kör i olika riktningar kör i sina egna tunnlar. Varje dag kör i genomsnitt cirka 7 650 personbilar och 2 700 tunga fordon i tunneln. Tunneln öppnades 2008 och över hälften av dess trafik är hamntrafik.

Tunnelprojektet har varit en gemensam ansträngning för många aktörer. Fintraffic har samarbetat intensivt med Helsingfors stad och NTM-centralen i Nyland, som har ansvarat för planeringen av omvägen. I planeringsskedet har man också samarbetat mycket med hamnen, eftersom över hälften av tunneltrafiken anknyter till hamnfunktionerna. 

Rekommenderat för dig

Rekommendationer genereras automatiskt baserat på innehåll.