Vuosaaren tunnelissa käynnistyy 6. tammikuuta 2026 mittava remontti, jonka aikana tunnelissa uusitaan kaikki sen tekniset järjestelmät sekä tunnelirakenteita. Rakennustöiden ajaksi tunneli suljetaan noin vuodeksi kokonaan liikenteeltä. Varareitti kulkee Itäväylältä Kallvikintien ja Niinisaarentien kautta Vuosaaren satamaan.
– Tänä vuonna reitille on lisätty kaistoja, parannettu kiertoliittymiä sekä päivitetty liikennevalojen ohjausta ja kaistajärjestelyjä. Talvikunnossapito on myös nostettu korkeimpaan mahdolliseen luokkaan, ja reitille on saatu lisäksi oma kunnossapitokalusto” taustoittaa Fintrafficin hankepäällikkö Jukka Värri.
Varareittiä testattiin oikealla liikenteellä lokakuun alussa
Vuosaaren tietunnelin varareittiä testattiin liikenteellä 6.–9. lokakuuta. Varareittiä testattiin ensimmäistä kertaa siten, että mukana oli täysimääräisesti kaikki ensi vuonna käytössä olevat liikennejärjestelyt.
Vuorokausiliikennemäärä Itäväylän Kallvikintien liittymän itäpuolella oli varareitin testauspäivinä noin 24 500, mikä on lähes puolitoistakertainen määrä normaalista (15 500). Kallvikintiellä liikennettä liikkui puolestaan lähes kaksinkertainen määrä normaalista 21 000 (11 200).
Testausviikon tuloksia:
- Ruuhka-aikojen ulkopuolella ajoaika Vuosaaren satamasta reittiä Satamakaari–Niinisaarentie–Kallvikintie–Itäväylä–Itäväylän eritasoliittymä oli 7–8 minuuttia.
- Iltapäiväruuhkassa 7.10. ajoaika Itäväylän eritasoliittymästä satamaan oli noin 13 minuuttia, ja liikenne ruuhkautui myös Kehä III:lla. 8.10. iltapäiväruuhkassa ajoaika Itäväylän eritasoliittymästä satamaan oli jo 2 minuuttia nopeampi eli noin 11 minuuttia. Tämä johtui osittain siitä, että Kallvikintien liikennevaloissa idän tulosuunnalla oli vihreän valon pituutta pidennetty 7.10. testipäivän tulosten perusteella.
- 7.11. aamuruuhkassa Fallpakantieltä saapuvia oli enimmillään klo 7.45–8.00. Tällöin vasemmalle kääntyvien odotusajat vaihtelivat muutamasta sekunnista 2 minuuttiin. Yleisin odotusaika oli minuutin molemmin puolin.
- Kallvikintieltä Itäväylälle itään ”vapaana oikealle kääntyvä” -liikenne pääsi liittymään Itäväylälle turvallisesti. Iltapäivän vilkkaimpana aikana kääntyvä liikenne hidasti liikennevaloristeyksen jälkeen liittymiskaistan kohdalla Itäväylän pääsuunnan liikennettä, mutta sen ei havaittu ruuhkauttavan itse liikennevalojen risteysaluetta. Varareitin muilla osuuksilla liikenne pääsi etenemään pääsääntöisesti sujuvasti nopeusrajoitusten (40 km/h) mukaisesti. Kallvikintiellä ja Niinisaarentiellä liikenne sujui myös selvästi paremmin kuin kesäkuun testauksessa.
Varareitin toimivuutta arvioitiin maastossa eri mittauspisteillä sekä ajamalla reittiä säännöllisesti läpi muun liikenteen seassa. Lisäksi hyödynnettiin drone-kuvauksia, Fintrafficin liikenteenmittauspisteitä ja -kameroita sekä reittidataa. Tarkastelussa olivat erityisesti ruuhkahuippujen liikennevirrat, suojatiet ja liittymien toimivuus.
Hanketiedot
Vuosaaren tietunneli vie Kehä III:lta Itäväylän eritasoliittymästä Vuosaaren satamaan. Tunneli on noin 1,5 kilometriä pitkä, ja siinä on kaksi ajokaistaa kumpaankin suuntaan. Eri suuntiin kulkevat autot ajavat omissa tunneliputkissaan. Päivittäin tunnelissa ajaa keskimäärin noin 7 650 henkilöautoa ja 2 700 raskasta ajoneuvoa. Tunneli avattiin vuonna 2008, ja yli puolet sen liikenteestä on satamaliikennettä.
Tunnelihanke on monen toimijan yhteinen ponnistus. Fintraffic on tehnyt tiivistä yhteistyötä Helsingin kaupungin ja Uudenmaan ELY-keskuksen kanssa, jotka ovat vastanneet kiertotien suunnittelusta. Suunnitteluvaiheessa on tehty paljon yhteistyötä myös sataman kanssa, sillä yli puolet tunnelin liikenteestä liittyy satamatoimintoihin.