”Pojkar förväntas ha muskler” – mångfald i fokus under skolornas nya regnbågsworkshoppar

Under våren får alla elever från sjätte till nionde klass i Helsingfors skolor delta i en workshop om sexuell läggning och könsmångfald. Initiativet till workshopparna kommer från eleverna själva.
En bild på regnbågsflaggor utanför Helsingfors stadshus.
Bild: Jussi Hellsten.

”Flickor ska ha långt hår”, ”pojkar förväntas ha muskler”, ”balett är en tjejhobby”, ”pojkar kan inte ha nagellack eller klänning”.

I Kottby lågstadieskolas gymnastiksal sitter sjätteklassare i små grupper och gör upp listor över normer. Uppgiften är en del av den en och en halvtimme långa regnbågsworkshoppen som alla sjätteklassare och högstadieelever i Helsingfors deltar i under våren. 

Virve Savoila och Eerika Ströömi, som håller i föreläsningen på uppdrag av människorättsorganisationen Seta, går omkring i salen och diskuterar med eleverna om oskrivna regler och förväntningar som finns på både flickor och pojkar.

Virve Savoila diskuterar normer med en grupp elever i Kottby lågstadieskola.
Virve Savoila diskuterar normer med en grupp elever i Kottby lågstadieskola.

En grupp konstaterar att det känns som att det är mer okej för en flicka att bli kär i en flicka, än för en pojke för att bli kär i en pojke. 

– Precis, det kan finnas olika förväntningar på flickor och pojkar. I vissa situationer kan flickor ha mer utrymme än pojkar att vara sig själva, säger Virve Savoila. när hen hör gruppens diskussion. 

Initiativet kommer från elever 

Regnbågsworkshopparna är en del av Omastadi, alltså Helsingfors stads modell för deltagande budgetering där invånarna får komma med förslag på olika projekt som staden kan genomföra. Initiativet till workshopparna kommer från en grupp helsingforselever.  

Målet med workshopparna är bland annat att skapa en mer jämställd skola, att förebygga mobbning och att ge alla elever möjlighet att vara sig själva. Under workshoppen får eleverna lära sig mer om begrepp som sexuell läggning, könsmångfald och normer. En stor del av workshoppen ägnas åt diskussion i små grupper. 
 
Helsingfors stads sakkunniga har planerat workshoppen tillsammans med Seta, vars föreläsare åker ut till skolorna. Innehållet följer de krav på att främja jämställdhet som läroplanen idag ställer på skolorna. 

En bra grund för framtiden 

Lärarvikarien Joanna Ranta är en av de lärare som deltog i workshoppen tillsammans med sina elever. 

– Jag tycker workshoppen är jätteviktig. Som lärare är vi skyldiga att ta upp den här typen av frågor, men det finns inte tid att diskutera detta mer ingående under lektionerna. Det handlar om stora begrepp som hänger ihop, och för att förklara en aspekt borde man ofta också förklara en annan, säger hon. 

Joanna Ranta arbetar som lärare i Kottby lågstadieskola.
Joanna Ranta arbetar som lärare i Kottby lågstadieskola.

Joanna Ranta bedömer att flera av begreppen som tas upp under workshoppen kan vara knepiga att greppa för yngre elever.

Trots det anser hon att det är bra att även sjätteklassare deltar i workshoppen, eftersom eleverna nu har en bra kunskapsbas de kan bygga vidare på i högstadiet. 

Hon säger att det exempelvis är nyttigt för eleverna att få lära sig om normer. Tack vare workshoppen kan eleverna nu sakta men säkert bli medvetna om vilka normer som finns omkring dem. 

– Det var också bra att vi gick igenom sexuella läggningar. Det är bra att eleverna har namn på olika läggningar när puberteten börjar kicka in. 

 

Du kanske är intresserad av