Den officiella reservrutten går längs Österleden, Kallviksvägen och Bastövägen till Nordsjö hamn. Trafikmängderna väntas öka markant, vilket är bra att ta i beaktande när man planerar sina resor.
– På basis av de tester som genomfördes under hösten kan man räkna med att körtiden längs omvägen från hamnen till den planskilda anslutningen vid Österleden är cirka 7–8 minuter utanför rusningstid. Under de mest trafikerade tiderna när långtradartrafiken från hamnen är som intensivast kan körtiden bli längre än så, vilket är bra att ta i beaktande när man planerar sin resa, berättar Fintraffics projektchef Jukka Värri.
Reservrutten har förbättrats på flera ställen under det gångna året. För att trafiken ska löpa så säkert som möjligt ska du som bilist redan på förhand beakta de nya körfältsarrangemangen:
- Från Österleden till Kallviksvägen har ett extra körfält anlagts för trafik som svänger mot hamnen. Detta körfält upphör dock relativt kort efter anslutningen. För att det gröna ljuset ska kunna utnyttjas effektivt rekommenderas att tung trafik använder det mellersta, alltså högra svängfältet, medan personbilstrafiken använder det vänstra.
- I rondellen vid Kallviksvägen och Bastövägen har man byggt ett extra körfält som gör det smidigare för trafik från Bastövägen att fortsätta rakt fram till Österleden. Under rusningstid är det också bra att ta hänsyn till trafiken från Fallbackavägen genom att lämna utrymme vid anslutningen.
Omvägen har under vinterperioden tilldelats den högsta underhållsklassen och dessutom har egen plogutrustning reserverats för att sköta vinterunderhållet längs rutten. Snabbare snöplogning och effektivare halkbekämpning än normalt underlättar särskilt för den tunga trafiken vid halt väglag.
Det är också viktigt att fotgängare och cyklister är uppmärksamma, särskilt då trafikmängden och framför allt andelen tung trafik på rutten ökar. Särskilt vid övergångsställen är det viktigt att försäkra sig om att föraren har observerat den som korsar vägen och komma ihåg att sikten i tunga fordon är mer begränsad än i personbilar.
Det är också bra att påminna sig om att reservruttens säkerhet och funktion även vid störningar och undantagssituationer beror på alla som använder den. Lagen förpliktar vägtrafikanterna att alltid ge fri passage för utryckningsfordon.
Kom ihåg detta som bilförare när tunneln är avstängd
- Reservera extra tid för resan särskilt under morgon- och eftermiddagsrusningen.
- Följ de nya körfältsarrangemangen på Österleden och Kallviksvägen.
- Kom ihåg att köra lugnt och håll säkerhetsavståndet till fordonet framför.
- Ladda ner Fintraffic Appen gratis till din telefon, där kan du följa aktuell trafikinformation. I Fintraffic Appen och dess kartvy ser du enkelt till exempel väglagskameror, trafikstockningar och olika störningar i Nordsjöområdet.
Visste du detta om lastbilstrafiken i hamnen?
I medeltal anlöper cirka fem fraktfartyg per vardag till Nordsjö hamn. Hamnens lastbilstrafik använder också tunnelns officiella omväg. Trafiken kan ibland bli tät, särskilt när lastbilar som lossats från fartygen lämnar hamnområdet. Hamntrafiken är som mest intensiv på vardagar, särskilt mellan klockan 10 och 12. Trafikflödet till hamnen är jämnare, men det blir mer intensiv trafik från hamnen när till exempel Finbo Cargo, Finnstar, Finnlady och Finnmaid ankommer till hamnen. De första långtradarna kan ofta lämna hamnområdet redan cirka 15 minuter efter att fartyget anlänt. Du kan planera din egen resa i förväg genom att kontrollera de dagliga tidtabellerna för fraktfartyg som transporterar lastbilar på Helsingfors Hamns webbplats(Länk leder till extern tjänst) .
Bakgrundsinformation om projektet
I reparationsprojektet av Nordsjö tunnel förnyas de tekniska system som kommit till slutet av sin livscykel. Därtill repareras också tunnelns konstruktioner och de dränerings- och släckvattensystem som går under tunneln förnyas. Fintraffic ansvarar för reparationsprojektet i Nordsjö tunnel och genomförandet av byggarbetet på reservrutten. För planeringen av förbättringarna på reservrutten ansvarar Helsingfors stad och NTM-centralen.