Helsingfors stads designverksamhet ökar – med design tillgodoses framtidens behov

Designtänk och metoder för servicedesign påverkar många av Helsingfors stads tjänster, funktioner och fysiska utrymmen. För stadens invånare är design ofta en osynlig faktor som skapar ett bra liv och en välfungerande vardag.
I Helsingfors har man med hjälp av design förnyat många tjänster och offentliga lokale, t.ex. i Malm. Bild: RaivioBumann/ Vesa Laitinen
I Helsingfors har man med hjälp av design förnyat många tjänster och offentliga lokale, t.ex. i Malm. Bild: RaivioBumann/ Vesa Laitinen

Bibliotek, lekparker, hälsovårdscentraler och välmåendecenter eller stadens digitala tjänster – i Helsingfors har man med hjälp av design förnyat många tjänster som är viktiga i invånarnas vardag under de senaste tio åren. Kärnan i förnyelsen är invånarorientering: genom design säkerställs att invånarnas behov och synpunkter beaktas, och därigenom blir det allt smidigare att uträtta ärenden med staden.

Startskottet för designtänket gick 2012 då Helsingfors var världens designhuvudstad.

”I år har vi firat Helsingfors 10 år långa resa som designstad. Behovet av att använda design på ett allt mer systematiskt sätt är stort. Designen behöver tas till en ännu mer strategisk nivå och det krävs strukturella förändringar för att vi som stad bättre ska kunna tillgodose de framtida utmaningarna”, säger Hanna Harris Helsingfors designchef.

Mer information om Helsingfors designverksamhet och lärdomarna av stadens 10 år långa designresa finns i Hanna Harris färska blogginlägg(Länk leder till extern tjänst).

Under designjubileumsåret belönade Helsingfors tillsammans med Helsinki Design Week bland annat formgivaren Päivi Raivio med priset Helsinki Design Award. Raivio är känd särskilt för sitt långvariga arbete inom invånarorienterad design och har under sin karriär ägnat sig åt att skapa bättre offentliga lokaler.

”Helsingfors har förbundit sig att skapa allt bättre offentliga lokaler med hjälp av insiktsfull design och försök. En central ny verksamhet för oss är placemaking, dvs. att utveckla trivsamma stadsrum tillsammans med invånarna och andra användare. De första pilottesterna har vi genomfört i områden för stadsförnyelse, där vårt mål är att bygga en bro mellan invånarnas vardag och den föränderliga stadens långsiktiga design”, säger Harris.

Du kan läsa Päivi Raivios blogginlägg om placemaking-försöken här(Länk leder till extern tjänst)

I september ordnade Helsingfors dessutom stadsdesignseminiariet Design and the City: Learnings from a 10-Year Journey som väckte uppmärksamhet även internationellt. Seminariet gav en inblick i aktuella teman inom städernas design och fastställde samtidigt de framtida riktlinjerna. En inspelning av seminariet finns här(Länk leder till extern tjänst).

Helsingfors satsar på att öka designens genomslagskraft

Under de senaste sex åren har stadens årliga designanskaffningar niodubblats. Helsingfors stad har ett nätverk av över 200 kunniga formgivare och designarbetet får också stöd av externa designföretag. Under fjolåret gjordes anskaffningar för över 3 miljoner euro inom ramavtalet för servicedesign.

”Helsingfors är en av de första städerna som har konkurrensutsatt ramavtalsarrangemanget för anskaffningar av servicedesign. I höst startade stadens tredje ramavtal för servicedesign, och under resans gång har vi även lärt oss och utvecklats när det gäller att göra designanskaffningar. Ju mer exakt vi vet vilken typ av design staden behöver, desto mer effektfulla resultat åstadkommer vi”, säger Päivi Hietanen, stadsdesignchef.

I det senaste ramavtalet har man beaktat servicedesignen som redan har en väletablerad ställning i stadens funktioner och dessutom även organisationsdesign och strategisk design samt digital servicedesign och design av servicemiljöer.

I framtidens Helsingfors kommer man också att med allt större noggrannhet följa designprojekt och deras genomslagskraft. Över genomförda projekt kommer man mer systematiskt att samla in såväl numeriska som kvalitativa data. Målet är att lyfta fram effekterna av utvecklingsarbetet inom design allt bättre.

”Helsingfors designarbete har utvecklats enormt på tio år, och nu är Helsingfors känt både nationellt och internationellt som en föregångare inom design. Detta får vi vara stolta över. Vårt mål är att design även framöver ska vara en internationellt betydande profileringsfaktor för Helsingfors och ett centralt verktyg för att utveckla staden”, säger en nöjd Harris.

År 2012 var Helsingfors världens designhuvudstad, World Design Capital, tillsammans med städerna Vanda, Esbo, Grankulla och Lahtis. För Helsingfors utgjorde året startskottet för ett designtänk som utnyttjas i stor omfattning i stadsorganisationen. Helsingfors har sedan 2014 varit medlem i Unescos nätverk Creative Cities och en av Unescos City of Design-städer.