
Många cyklister färdas dagligen genom Arabia och Majstads strandpark, och parken är ett populärt rekreationsområde, särskilt bland invånarna i närområdet. Målet med byggandet av Arabiabanan är att förbättra smidigheten för cykeltrafiken och trafiksäkerheten i hela strandparken. När den är klar blir Arabiabanan den primära cykelvägen i strandparken. När cykeltrafiken styrs till en egen led blir det tydligare och smidigare att cykla och parkens övriga leder blir lugnare.
Arabia och Majstads strandpark är byggd på före detta havsbottnen och i området förekommer sättningar och översvämningar. I samband med planeringen görs tekniska utredningar och resultaten av dem påverkar i hög grad hur banans sträckning kan genomföras i parkens svaga mark.
Utöver de tekniska utredningarna ber staden invånarna och de övriga parkanvändarna om synpunkter på sträckningsalternativen och andra frågor i anknytning till planeringen.

Påverka planen genom att besvara enkäten eller delta i planpromenaden
Planeringsprocessen befinner sig för närvarande i utkastskedet, där olika sträckningsalternativ och deras genomförbarhet undersöks och jämförs. Stadsborna har möjlighet att påverka planeringen genom att besvara en enkät och delta i planpromenaden. Enkäten är öppen till och med den 7 september.(Länk leder till extern tjänst)
Promenaden ordnas i strandparken den 26 augusti kl. 17–19. Startplatsen är skulpturen Passare och stjärnor, i södra änden av Majstads strandpark mellan Romgatan och Byholmsgränden. Promenaden går genom strandparken norrut till Matinkaari bro, och granskar båda sträckningsalternativen. Under promenaden stannar vi på centrala platser för att diskutera frågor i anknytning till planeringen.
Promenaden är öppen för alla och man kan delta i den utan förhandsanmälan.
Arabiabanan som en del av cykelbanenätet
Utkastskedet blir klart hösten 2025, varefter den sträckning som valts att gå vidare presenteras i ett möte för allmänheten. Ytterligare detaljer meddelas i slutet av året. Översiktsplanen för Arabiabanan blir klar på vårvintern 2026. Därefter fortsätter planeringen av Arabiabanan, varvid detaljerna och de tekniska lösningarna för byggandet preciseras.
Arabiabanan blir cykeltrafikens huvudförbindelse mellan nordöstra Helsingfors och centrum samt den östra stadskärnan. Generalplanen för Helsingfors anvisar banan till Majstads och Arabia strandpark.
Helsingfors cykelbanor är cykelleder av högsta kvalitet som möjliggör smidig och jämn cykling mellan centrum, bostadsområden och centrala arbetsplatsområden. I framtiden bildar banorna i Helsingfors ett sammanhängande regionalt nätverk på cirka 140 km.