Den största gaturenoveringen i Helsingfors flyttas till Bortre Tölö den 2 september.

I början av september flyttas arbetena i den hittills största gaturenoveringen i Helsingfors till Bortre Tölö där renoveringsplatsen är Mannerheimvägen mellan Runebergsgatan och Grejusgatan samt en del av sidogatorna. Totalrenoveringen blir färdig i sin helhet i slutet av 2025.
Illustration. Slutresultatet av projektet är en totalrenoverad gata med plats för alla användare, oavsett transportsätt. Bild: Kai Hakala / Ramboll
Illustration. Slutresultatet av projektet är en totalrenoverad gata med plats för alla användare, oavsett transportsätt. Bild: Kai Hakala / Ramboll

Arbetena under den första fasen av totalrenoveringen mellan Operan och Glaspalatset blir färdiga den 1 september. Under den första fasen totalrenoverades även korsningen vid Runebergsgatan och Helsingegatan.

– Arbetena framskred effektivt och enligt tidsplanen under den första fasen. Härnäst flyttar vi arbetena norrut där vi redan har utfört förberedande arbeten på sidogatorna. Under den andra fasen arbetar vi snabbt så att renoveringen blir färdig i slutet av 2025, säger Antti-Juhani Lehtinen, projektledare hos Helsingfors stad. 

De äldsta vattenledningarna 115 år gamla

Vid totalrenoveringen förnyas spårvägsskenorna, alla vattenledningarna, elkablarna och annan kommunalteknik under gatan samt anläggs enkelriktade cykelvägar vid Mannerheimvägen. De äldsta av de vattenledningar som förnyas under den andra fasen har byggts i början av 1900-talet. De äldsta vattenledningar som fortfarande används är från 1905–1909.

Rosagatan, Savilagatan och Salligatan blir efter renoveringen enkelriktade, och de får mer gatugrönska med gatuträd och slingerväxtpelare. Samtidigt blir parkeringen snedparkering.

Spårvagnslinjerna löper via Alphyddan och Helsingegatan

Spårvagnarna börjar trafikera nya rutter den 2 september då spårvagnsförbindelsen från Operan till Tölö Tull tas ur bruk vid Mannerheimvägen. Ersättande rutter går i huvudsak via Helsingegatan och Alphyddan. På Grejusgatan anläggs tillfälliga hållplatser för spårvägen i augusti. Den förnyade spårvägen blir färdig i slutet av 2025.

En del av spårvagnarna återvänder till den sträcka som nu färdigställs mellan Operan och Kiasma. Linjerna 4 och 10 återvänder till den förnyade spårvagnsrutten. 

Läs närmare uppgifter om rutterna i HRT:s meddelande(Länk leder till extern tjänst)

Busstrafiken fortsätter att trafikera undantagsrutterna till följd av renoveringen även under den andra fasen av renoveringen.

Information finns i flera olika kanaler

Det är möjligt att följa upp hur renoveringsarbetena framskrider i följande kanaler:

Trafiken kan stocka sig – använd alternativa rutter

Man kan köra genom arbetsplatsen under hela renoveringen. Motorfordon kan använda en fil i båda riktningarna under renoveringen, men trafiken kan stocka sig. Efter att totalrenoveringen blivit färdig återställs det nuvarande antalet filer.

Arbetena kan dock dagligen förutsätta ändringar i trafikarrangemangen, och till följd av det begränsade antalet filer stockar trafiken sig lätt. Körning till husgårdarna och service- och räddningskörning är tillåten från Mannerheimvägen under hela bygget.

Som entreprenör under renoveringen fortsätter VM Suomalainen Oy.

Arbetsplatsjour torsdag 22.8

Entreprenören ordnar nästa arbetsplatsjour framför Sporthallens huvuddörren (Mannerheimvägen 17) torsdag den 22 augusti kl. 13–13.30.

Under den första fasen av totalrenoveringen var ett arbetsplatsråd som bestod av områdets invånare och företagare verksamt. Ett likadant råd ordnas även under den andra fasen av renoveringen. Anmälan till rådet öppnas i augusti–september.

Förslag till ersättande rutter för motorfordon.
Förslag på omvägar runt byggarbetsplatsen