Gatans västra kant blir byggarbetsplats efter ändringarna. En körfil i båda riktningarna kvarstår för bilarna. Gång- och cykelrutten väster om gatan förblir i bruk, liksom förbindelserna till fastigheterna.
Ändringsarbetena i trafikarrangemangen inleds på torsdag kväll 16.11 och blir färdiga fredag 17.11.
Andra mindre ändringar i trafikarrangemangen utförs samtidigt:
- Körning från Stengårdsgatan och Dunckergatan till Mannerheimvägen samt vice versa förhindras under arbetets gång åtminstone under resten av året.
- Busshållplatserna i Hesperiaparken flyttas något.
- Hållplatsen för bussar som färdas mot norr förflyttas cirka 80 m söderut, söder om skyddsvägen på Dunckergatan.
- Hållplatsen för bussar som färdas mot söder förflyttas cirka 70 m norrut, vid Hesperiaesplanaden.
- Gångtrafiken till hållplatserna sker via de närmaste skyddsvägarna, som finns vid Dunckergatan och preliminärt vid Hesperiagatan.
Gatuarbetena framskrider enligt tidtabellen
Byggandet på byggarbetsplatsen för den grundläggande renoveringen har framskridit i god takt.
”Arbetet på byggplatsen görs raskt och man håller också tidtabellen, även om det under våren fanns fördröjningar. I fråga om den första fasen av den grundläggande renoveringen har 80 % av spårvägsrälsen redan installerats. Sträckan mellan den Norra Järnvägsgatan och Arkadiagatan är den enda sträckan som är oinstallerad. Den kan installeras när bron över Banan har reparerats. Likaså har 80 % av avloppsrören och vattenledningarna redan installerats", säger Antti-Juhani Lehtinen, projektchef vid Helsingfors stad.
Den grundläggande renoveringen tystnar inte till vintern
Byggandet av vattenförsörjningen och den underjordiska kommunaltekniken fortsätter vintern igenom , liksom även arbetet på bron över Banan. Betonggjutningen har utförts i östra delen av bron.
Däremot genomförs spårvägarnas rälsarbeten, stenarbeten och ytkonstruktioner fram till vintern och arbetena fortsätter under våren då vädret blivit varmar