VårStad lockade människor till Helsingfors östra skärgård

Sommaren 2025 möjliggjorde VårStad nya äventyr i Helsingfors östra skärgård, tillgänglig utan egen båt Helsingfors omges av fantastiska maritima möjligheter, med allt från skärgårdsrutter till badstränder. Den utvidgade Östra skärgårdsrutten lockade i somras cirka 20 000 resenärer att se staden från havet.

Publicerad , uppdaterad
En person ligger i en hängmatta. Hängmattan är fäst i ett träd. I bakgrunden syns havet och en segelbåt.
Bild: Anders Meinander

Östra skärgårdsrutten utvidgades förra sommaren med hjälp av VårStad, det vill säga med hjälp av stadens deltagande budgetering. En tre timmar lång kryssning med flera stopp utgick från Sjötullstorget i Kronohagen och Sandkajen i Nordsjö. Nya ödestinationer var Västra Jungfruholmen, Takvedaholmen och Hemholmen. Tidigare var dessa tillgängliga enbart med egen vattenfarkost.

– Passagerarresponsen har varit mycket positiv. Nya destinationer och bastumöjligheter har väckt intresse. Restaurangen, boendet och bastun på Stenholmen har också varit i flitig användning, säger Kai Knocke, styrelseordförande för FRS Finland, som trafikerat till öarna. 
 

 

Bryggan på Hemholmen fotograferad från havet. På bilden syns en skylt där texten Hemholmen står i Helsingfors inramade logotyp.
Nya ödestinationer för sommaren 2025 var Västra Jungfruholmen, Takvedaholmen och Hemholmen. Tidigare var dessa tillgängliga enbart med egen vattenfarkost. Bild: Pia Koivisto

På några av öarna fanns även bastu. Bastun på Västra Jungfruholmen öppnades och tre bastudagar ordnades i bastun på Takvedaholmen. Nästa år kan båda dessa bokas på webbplatsen för Föreningen Nylands friluftsområden.   

– Västra Jungfruholmen väckte mest intresse av de nya öarna och över 1 100 resenärer reste dit. På rutten färdades många stamkunder, för vilka kryssningen hör till programmet varje sommar, och även många stugägare. På två fartyg var efterfrågan bättre fördelad och vi hade bättre möjligheter att betjäna kunderna på cafét ombord, säger Kai Knocke. 

Skärgården tillhör alla, liksom värnandet om dess värderingar. Rekreation på havet och i skärgården går hand i hand med ansvaret för att agera så att naturen och andra friluftsentusiaster inte störs.

Specialplanare Minttu Perttula

I Helsingfors skärgård finns 300 öar och en 130 kilometer lång kustlinje. Det är ytterst viktigt att trygga den känsliga skärgårdsnaturen.  Helsingfors har förbundit sig att skydda sin värdefulla natur. Alla stadsbor behövs för att skydda havsnaturen. Helsingfors skärgård är en mycket viktig del av vår stad och ansvaret för den ligger hos oss alla.

– Skärgården tillhör alla, liksom värnandet om dess värderingar. Rekreation på havet och i skärgården går hand i hand med ansvaret för att agera så att naturen och andra friluftsentusiaster inte störs. På webbplatsen Naturvisdom för båtägare finns tips på vad man kan göra för att till exempel fågelhäckningen ska lyckas, säger Minttu Perttula, specialplanerare vid idrottstjänsterna. 
 

Minttu Perttula står framför en tegelvägg.
Skärgården tillhör alla, konstaterar Minttu Perttula, specialplanerare vid idrottstjänsterna. Bild: Maarit Hohteri

Närheten till havet är en oskiljaktig del av Helsingforsbornas liv

Helsingfors är en unik huvudstad med sin maritima karaktär, och närheten till havet är framför allt en oskiljaktig del av Helsingforsbornas liv, konstateras i Helsingfors nya stadsstrategi. Under alla tre omgångar i VårStad har det kommit många förslag som gäller sjötrafik, öar och simning.

– För många finländare återspeglar havet frihet, styrka och en relation till naturen. Det är en viktig vistelseplats för båtliv, fiske, öturism, stugliv och simning, säger Oleg Jauhonen, teamchef vid idrottstjänsterna med ansvar för flera VårStad-projekt. 

För FRS Finland är det viktigt att främja hållbar turism. Företaget vidtog åtgärder under sommaren och avlägsnade tjugo övergivna fordon från den grunda kanalen på Degerö så snart de upptäcktes. 

– Passagerarnas säkerhet är vår främsta prioritet, och övergivna elsparkcyklar och cyklar äventyrade fartygens säkerhet. Vi har Sustainable Travel Finland-märket samt Ekokompassen-certifikatet, och det faktum att vi kunde göra en konkret miljöåtgärd var ett nöje, säger Kai Knocke.

Kai Knocke på havsstranden, en röd träbyggnad i bakgrunden.
Kai Knocke, styrelseordförande för FRS Finland, säger att kundresponsen har varit positiv. Bild: Kotialbumi

Även i nästa år till Östra skärgården

FRS hade redan från tidigare ett kontrakt för att trafikera i den östra skärgården. Det var därför naturligt att fördjupa samarbetet med FRS genom att utvidga trafikeringen till att även omfatta skärgårds- och centrumförbindelserna. 
-    Vi har från början haft ett gott samarbete och en god förståelse för den förverkligade sjötrafiken. FRS hade en äkta vilja att förbättra och utvidga sjötrafiktjänsten. Trafiken till öarna och stadens centrum kommer att fortsätta i nästa år och förmodligen även året därpå. För närvarande granskar vi om det finns behov av att göra några strategiska förändringar i trafiken, säger Oleg Jauhonen.

-    VårStad-projektet gjorde det möjligt för oss att förlänga rutten i enlighet med stadsbornas önskemål. Det var också trevligt att kunna erbjuda fler jobbmöjligheter på de två fartygen på Östra skärgårdsrutten. Samarbetet med staden flöt mycket smidigt och snabbt, gläds Kai Knocke.

VårStad är Helsingfors stads sätt att genomföra deltagande budgetering. Under de tre omgångarna har Helsingforsborna föreslagit och röstat om hur staden ska använda 22 miljoner euro. De 164 projekt som hittills har slutförts har gjort Helsingfors till en bättre och trivsammare plats för sina invånare. 

Den fjärde omgången av VårStad inleddes med en förslagsfas i september–oktober 2025. Helsingforsborna lade fram totalt 1 761 förslag. Efter utvärderingsfasen får stadsborna i mars 2026 möjlighet att rösta om användningen av 10 miljoner euro. Förslagen och omröstningen sker på omastadi.hel.fi/?locale=sv.