OmaStadi houkutteli Helsingin itäiseen saaristoon

Kesällä 2025 OmaStadi mahdollisti uudenlaiset seikkailut Helsingin itäisessä saaristossa, ilman omaa venettä. Helsinkiä ympäröivät mitä mahtavimmat merelliset mahdollisuudet saaristoreiteistä rantakohteisiin. Laajentunut Itäisen saaristoreitti houkutteli noin 20 000 matkustajaa kesällä tutustumaan kaupunkiin mereltä käsin.

Julkaistu , päivitetty
Henkilö makaa riippumatossa. Riippumatto on kiinnitetty puuhun. Taustalla näkyy meri ja purjelaiva.
Kuva: Anders Meinander

Itäinen saaristoreitti laajeni viime kesänä OmaStadin eli kaupungin osallistuvan budjetoinnin avulla. Kruununhaan Meritullintorilta ja Vuosaaren Hiekkalaiturilta lähti kolmen tunnin risteily useine pysähdyspisteineen. Uusia saarikohteita olivat Läntinen Neitsytsaari, Malkasaari ja Kotiluoto. Näihin pääsi aikaisemmin vain omalla vesikulkuneuvolla.

– Matkustajilta saatu palaute on ollut hyvin positiivista. Uudet kohteet ja saunomismahdollisuudet ovat kiinnostaneet. Kivisaaren ravintola, majoitus ja sauna ovat myös olleet ahkerassa käytössä, kertoo saariin liikennöineen FRS Finlandin hallituksen puheenjohtaja Kai Knocke.

Kotiluodon laituri kuvattuna mereltä päin. Kuvassa näkyy kyltti, jossa Helsingin kehystunnuksessa lukee teksti Kotiluoto.
Kesän 2025 uusia saarikohteita olivat Läntinen Neitsytsaari, Malkasaari ja Kotiluoto. Näihin pääsi aikaisemmin vain omalla vesikulkuneuvolla. Kuva: Pia Koivisto

– Uusista saarista Läntinen Neitsytsaari kiinnosti eniten, sinne suuntasi yli 1100 matkustajaa. Reitillä kulki moni kanta-asiakas, jolle risteily kuuluu joka kesän ohjelmaan, ja myös paljon mökkien omistajia. Kahdella laivalla kysyntä jakautui paremmin ja meillä oli paremmat mahdollisuudet palvella asiakkaita laivalla kahvilassa, Kai Knocke toteaa. 

Saaristo kuuluu kaikille, samoin sen arvojen vaaliminen. Merellä ja saaristossa virkistäytymisen kanssa käsi kädessä kulkee vastuu toimia siellä niin, ettei luonto ja muut retkeilijät häiriinny. 

Erityissuunnittelija Minttu Perttula

Helsingin saaristossa on 300 saarta ja 130 kilometriä rantaviivaa. Herkän saaristoluonnon turvaaminen on ensiarvoisen tärkeää.  Helsinki onkin sitoutunut suojelemaan arvokasta luontoaan. Meriluonnon suojeluun tarvitaan meitä kaikkia kaupunkilaisia. Helsingin saaristo on hyvin tärkeä osa kaupunkiamme ja vastuu siitä kuuluu meille kaikille.

– Saaristo kuuluu kaikille, samoin sen arvojen vaaliminen. Merellä ja saaristossa virkistäytymisen kanssa käsi kädessä kulkee vastuu toimia siellä niin, ettei luonto ja muut retkeilijät häiriinny. Luontoviisas vesilläliikkuja -verkkosivusto antaa vinkkejä siihen, mitä toimia esimerkiksi niin, että lintujen pesintä onnistuu, kertoo erityissuunnittelija Minttu Perttula liikuntapalveluista. 

Minttu Perttula seisoo tiiliseinän edessä.
Saaristo kuuluu kaikille, toteaa erityissuunnittelija Minttu Perttula liikuntapalveluista. Kuva: Maarit Hohteri

Merellisyys on erottamaton osa helsinkiläisen elämää

Helsinki on merellisyydessään ainutlaatuinen pääkaupunki ja merellisyys on ennen kaikkea erottamaton osa helsinkiläisen elämää, todetaan Helsingin uudessa kaupunkistrategiassa. OmaStadissa on jokaisella kolmella kierroksella tullut lukuisia ehdotuksia liittyen vesillä liikkumiseen, saariin ja uimiseen.

– Meri kuvastaa monille suomalaisille vapautta, voimaa ja luontosuhdetta. Se on tärkeä ajanviettopaikka veneilylle, kalastukselle, saaristomatkailulle, mökkeilylle ja uimiselle, listaa useasta OmaStadi-hankkeesta vastaava tiimiesihenkilö Oleg Jauhonen liikuntapalveluista.

Kestävän matkailun edistäminen on liikennöitsijä FRS Finlandille tärkeää. Yritys tarttui toimeen kesällä ja poisti Degerön matalasta kanavasta parikymmentä hylättyä kulkuvälinettä heti, kun ne havaittiin.

– Matkustajien turvallisuus on meille ykkösasia, ja hylätyt sähköskuutit ja pyörät vaaransivat laivojen turvallisuuden. Meillä on Sustainable Travel Finland -merkki ja Ekokompassi-sertifikaatti. Se, että pääsimme konkreettisen ympäristöteon tekemään, ilahdutti, Kai Knocke kertoo. 

Kai Knocke meren rannalla, taustalla punainen puurakennus.
FRS Finlandin hallituksen puheenjohtaja Kai Knocke kertoi asiakkaiden palautteen olleen positiivista. Kuva: Kotialbumi

Itäiseen saaristoon myös ensi vuonna

FRS:llä oli entuudestaan sopimus itäisen saariston liikennöinnistä. Siksi oli luontevaa syventää yhteistyötä FRS:n kanssa laajentamalla liikennöinti koskemaan myös saaristo- ja keskustayhteyttä.

– Meillä on ollut alusta asti hyvä yhteistyö ja yhteisymmärrys toteutuvasta vesiliikenteestä. FRS:llä oli aito halu parantaa ja laajentaa vesiliikennepalvelua. Liikennöinti saaristoon ja keskustaan jatkuu ensi vuonna ja todennäköisesti sitä seuraavanakin vuonna. Tällä hetkellä tarkastelemme, onko tarvetta tehdä liikennöintiin joitakin strategisia muutoksia, Oleg Jauhonen summaa.

– OmaStadi-hanke mahdollisti sen, että pystyimme laajentamaan reittiä kaupunkilaisten toiveiden mukaan. Oli myös mukavaa päästä tarjoamaan lisää työmahdollisuuksia Itäisen saaristoreitin kahdella aluksella. Yhteistyö kaupungin kanssa sujui nopealla aikataululla erittäin hyvin ja ketterästi, Kai Knocke iloitsee.

OmaStadi on Helsingin tapa toteuttaa osallistuvaa budjetointia. Sen kolmen kierroksen aikana helsinkiläiset ovat ehdottaneet ja äänestäneet, miten kaupunki käyttää 22 miljoonaa euroa. Tähän mennessä 164 toteutunutta hanketta ovat tehneet Helsingistä asukkailleen paremman ja viihtyisämmän.

OmaStadin neljäs kierros alkoi ehdotusvaiheella syys-lokakuussa 2025. Helsinkiläiset tekivät yhteensä 1 761 ehdotusta. Arviointivaiheen jälkeen maaliskuussa 2026 kaupunkilaiset pääsevät äänestämään 10 miljoonan euron käytöstä. Ehdottaminen ja äänestäminen tapahtuu osoitteessa omastadi.hel.fi.