Tjänstedesign inom energirådgivningen stöder Helsingfors klimatarbete

Tjänstedesignern Emma Berg arbetar inom Helsingfors stads byggnadstillsyn med att utveckla energirådgivningen för husbolag. Stadens designverksamhet presenteras på webbplatsen design.hel.fi, och i ett inlägg på webbplatsens blogg berättar Berg om sitt arbete och funderar på sambandet mellan tjänstedesign och hållbarhetsarbete.
Genom att utveckla kundupplevelsen och effektiviteten inom energirådgivningen främjas stadens hållbarhetsmål. Tjänstedesign har mycket att erbjuda vid hållbarhetsomställningen. Bild: Jussi Rekiaro
Genom att utveckla kundupplevelsen och effektiviteten inom energirådgivningen främjas stadens hållbarhetsmål. Tjänstedesign har mycket att erbjuda vid hållbarhetsomställningen. Bild: Jussi Rekiaro

Ur Helsingfors perspektiv är det viktigaste målet med vår tjänst att minska utsläppen i Helsingfors. Det kommer att lyckas när kundupplevelsen och effektiviteten i vår tjänst är optimala och husbolagen kan förbättra sin energieffektivitet. Det grundläggande arbetet inom tjänstedesign är till stor nytta för vårt stora gemensamma mål, skriver Berg.

Tjänstedesign stöder hållbarhetsarbetet till exempel vid granskning av olika aktörer och kundupplevelsen. Å andra sidan lyfter Berg fram hur hållbarhetstänket också skapar mervärde i tjänstedesignen. Metoderna inom tjänstedesign är människocentrerade, och hållbarhetsperspektivet betonar de systemiska, mer omfattande och mer långsiktiga effekterna. Hur skulle månne en intressentanalys inom tjänstedesign se ut som även inkluderar kommande generationer och andra arter, eller en kundstig som fortsätter över tre generationer, funderar Berg i sitt blogginlägg.

Läs hela bloggen på design.hel.fi(Länk leder till extern tjänst)