Energianeuvonnan palvelumuotoilu tukee Helsingin ilmastotyötä

Helsingin kaupungin rakennusvalvonnassa työskentelevä palvelumuotoilija Emma Berg kehittää työkseen taloyhtiöiden energianeuvontaa. Kaupungin muotoilutoimintaa esittelevän design.hel.fi-sivuston blogissa Berg kertoo työstään ja pohtii palvelumuotoilun ja kestävyystyön yhtymäkohtia.
Energianeuvonnan asiakaskokemusta ja vaikuttavuutta kehittämällä edistetään kaupungin kestävyystavoitteita. Palvelumuotoilulla on tässä työssä paljon annettavaa. Kuva: Jussi Rekiaro
Energianeuvonnan asiakaskokemusta ja vaikuttavuutta kehittämällä edistetään kaupungin kestävyystavoitteita. Palvelumuotoilulla on tässä työssä paljon annettavaa. Kuva: Jussi Rekiaro

Helsingin näkökulmasta palvelumme tärkeimpänä tavoitteena on vähentää Helsingin päästöjä. Se onnistuu, kun palvelumme asiakaskokemus ja vaikuttavuus ovat mahdollisimman hyviä ja taloyhtiöt saavat energiatehokkuuttaan parannettua. Palvelumuotoilun perustekemisestä on paljon hyötyä ison yhteisen tavoitteemme eteen, Berg kirjoittaa.

Palvelumuotoilu tukee kestävyystyötä esimerkiksi erilaisten toimijoiden ja asiakaskokemuksen tarkastelussa. Toisaalta Berg nostaa esiin, kuinka kestävyysajattelu tuo lisäarvoa myös palvelumuotoiluun. Palvelumuotoilun menetelmät ovat ihmiskeskeisiä, ja kestävyysnäkökulma korostaa systeemisia, laajempia ja pitkäaikaisempia vaikutuksia. Miltä näyttäisikään palvelumuotoilun sidosryhmäanalyysi, jossa olisi mukana tulevat sukupolvet ja muut lajit, tai asiakaspolku, joka jatkuisi kolmen eri sukupolven yli, Berg pohtii blogissaan.

Lue koko blogi design.hel.fi -sivuilla(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun).