Cirka 90 km av lederna underhålls genom sopsaltning och cirka 70 km genom effektiverad plogning. Sopsaltningen kommer att utvidgas till Munksnäs och Drumsö, där lederna ansluts till de sopsaltade lederna i Esbo. Nya leder för effektiverad plogning kommer bland annat mellan Fiskehamnen och Havshagen samt till Norra kajen.
På de sopsaltade lederna avlägsnas snön genom sopning och för halkbekämpning används saltlösning i stället för traditionell plogning och sandning. Vid effektiverad plogning sköts lederna enhetligt och plogningen utförs med en sänkt utgångströskel.
Genom att förbättra vinterunderhållet är förutsättningarna för trygg och smidig cykling goda även vintertid. Kraftigt snöfall och varierande väderförhållanden orsakar dock tillfälliga störningar i trafiken. Lederna med effektiverat vinterunderhåll baserar sig på cykeltrafikens huvudleder, men de betjänar huvudsakligen även fotgängare. Effektiverat vinterunderhåll har ställvis också tagits i bruk på de intilliggande avskilda gångbanorna.
Nytt växtbaserat ämne testas vid halkbekämpning
Under det effektiverade vinterunderhållet testas i vinter ett nytt halkbekämpningsmedel vid sidan av den traditionella saltlösningen. Enligt tillverkaren orsakar inte den växtbaserade, biologiskt nedbrytbara och saltfria lösningen som testas hudirritation.
– Målet är att hitta ett halkbekämpningsmedel med så många fördelar och så få nackdelar som möjligt. Genom att testa kan vi jämföra effektiviteten och effekterna av olika medel, säger projektchef Tarja Myller från stadsmiljösektorn.
Anmäl dig som vinteragent för cyklister
Vinteragentprojektet för cykeltrafik ordnas nu för fjärde gången. Frivilliga vinteragenter ger månatlig respons på cykelvägarnas skick och hjälper således till att utveckla underhållet av cykelleder så att det blir allt bättre. Projektet ordnas i samarbete mellan Helsingfors stad, Helsingforsregionens cyklister rf (Hepo) och WSP Finland Oy.
Läs mer om agenternas uppgifter och anmäl dig via Hepos webbplats(Länk leder till extern tjänst) .