Nya initiativ för att främja personaltillgången inom småbarnspedagogiken genom sektorsövergripande samarbete

Koordinationsgruppen för främjande av tillgången på personal inom småbarnspedagogiken har tagit fram nya initiativ för att genom sektorsövergripande samarbete lösa utmaningen med tillgången på personal. Helsingfors har bland annat inrättat en snabbinsatsenhet inom småbarnspedagogiken och lanserat ett försök med läroavtalsutbildning för branschbytare. En ny innovation har utvecklats tillsammans med det finska yrkes- och vuxeninstitutet Stadin ammatti- ja aikuisopisto, nämligen coachning i arbetslivsfärdigheter under arbetsprövning. De nya initiativen framgår närmare av koordinationsgruppens rapport, som överräcktes till borgmästare Juhana Vartiainen den 6 mars 2024.
Illustrationsbild från lekar på daghemmet Keula.
I koordinationsgruppen har man arbetat intensivt för att främja tillgången på personal inom småbarnspedagogiken. Många av gruppens åtgärder har underlättat daghemmens vardag och ökat personalens välbefinnande. Bild: Images By Jefunne

Borgmästare Juhana Vartiainen tillsatte i februari 2022 en koordinationsgrupp för småbarnspedagogiken med uppgift att svara på utmaningar i form av bristande tillgång på personal inom småbarnspedagogiken. Under sin tvååriga mandatperiod har koordinationsgruppens uppgifter varit att söka lösningar och dra upp riktlinjer med effekt på personalläget på både kort och lång sikt, att upprätta en påverkansplan för intressebevakning och komma överens om ansvarsfördelningen i samband med realiseringen av planen samt att regelbundet informera olika grupper om läget och åtgärder inom småbarnspedagogiken.

I gruppen har medverkat representanter för stadens olika tjänster, såsom personal-, sysselsättnings- och kommunikationstjänsterna, yrkesutbildningen, ekonomin och intressebevakningen samt representanter för ledningen och personalen. Ordförande för koordinationsgruppen har varit de biträdande borgmästarna för fostran och utbildning Nasima Razmyar (2022–2023) och Johanna Laisaari (2023–2024).

– Koordinationsgruppens sektorsövergripande arbetssätt har haft genomslagskraft och har banat väg för nya sätt att lösa utmaningarna i tillgången på personal. Ett gott exempel är förändringen av vikariearrangemangen. Inrättandet av en snabbinsatsenhet inom småbarnspedagogiken har underlättat daghemmens vardag, konstaterar biträdande borgmästare Laisaari.

Främjandet av tillgången på personal en helhet bestående av många åtgärder

Lösningar som påverkar personalläget inom småbarnspedagogiken har identifierats och idéer har framlagts i samarbete med olika grupper. I arbetet har man fäst särskild uppmärksamhet vid åtgärder som ökar delaktigheten och interaktionen.

Inrättandet och utvidgningen av snabbinsatsenheten har varit en åtgärd som har haft stor genomslagskraft. Dessutom har antalet läroavtalsutbildningsplatser för barnskötare ökats avsevärt och en ny populär läroavtalsutbildning för branschbytare har testats. En ny innovation är coachning i arbetslivs- och inlärningsfärdigheter under arbetsprövning. Uppgifterna för socionomer inom småbarnspedagogiken har ökats och deras arbetsbeskrivning och nätverket för socionomer har utvecklats målmedvetet. Inom den svenskspråkiga småbarnspedagogiken har man inlett ett pilotprojekt i syfte att rekrytera lärare inom småbarnspedagogik från Spanien. 

Det finns olika flexibla karriärvägar för dem som redan arbetar inom fostrans- och utbildningssektorn och som har en examen inom småbarnspedagogiken.

– En anställd inom fostrans- och utbildningssektorn kan få arbetsgivarens stöd för sin utbildning i form av avlönad ledighet och betalda kursavgifter i samband med olika karriäralternativ. År 2022 anvisades över en miljon euro för att stödja studier för personal inom småbarnspedagogiken, berättar Miia Kemppi, chef för den finska småbarnspedagogiken.

Inom den svenskspråkiga småbarnspedagogiken utvecklade man i fjol ledarskapsstrukturerna, där det svenskspråkiga servicenätverkets särdrag beaktades.

– I praktiken innebar förnyelsen att vice föreståndarna kunde ägna sig mer åt chefsuppgifter till följd av att man frigjorde tid från arbetet i barngrupperna. Resultaten från personalenkäten tyder på att ledarskapet har utvecklats avsevärt i och med förnyelsen, berättar Niclas Grönholm, direktör för svenska servicehelheten.

Arbetet för att säkerställa tillgången på personal fortsätter

I koordinationsgruppen och fostrans- och utbildningssektorn har man arbetat intensivt för att främja tillgången på personal inom småbarnspedagogiken. En rad mångsidiga åtgärder har vidtagits inom rekrytering, ledarskap, utbildningsmöjligheter och kommunikation. Många av dem har underlättat daghemmens vardag och ökat personalens välbefinnande.
 
Småbarnspedagogikens attraktions- och kvarhållningskraft i fråga om personal är en gemensam angelägenhet, och arbetet med att säkerställa tillgången på personal fortsätter i befintliga strukturer, inom fostrans- och utbildningssektorn, inom småbarnspedagogikens områden och på varje daghem.

Helsingfors stad har redan länge haft ett tätt samarbete med de övriga kommunerna i huvudstadsregionen. Intressebevakningen har intensifierats inte endast internt i staden, utan även i huvudstadsregionen och mellan landets sex största städer.

– Personalunderskottet är inte ett problem specifikt för Helsingfors, utan ett nationellt problem. Det betyder emellertid inte att vi inte kan göra skillnad genom våra egna åtgärder. Vi bedriver dessutom systematiskt intressebevakning för att förbättra tillgången på utbildad personal, särskilt i huvudstadsregionen, betonar borgmästare Vartiainen.

Bakgrund

Borgmästare Juhana Vartiainen tillsatte i februari 2022 en koordinationsgrupp för att främja tillgången på personal inom småbarnspedagogiken och satte upp följande åtgärder och mål för den:

  • Söka lösningar och utarbeta riktlinjer som påverkar personalläget på både kort och lång sikt.
  • Upprätta en påverkansplan för intressebevakning och komma överens om ansvarsfördelningen i samband med realiseringen av den.
  • Regelbundet informera olika grupper om läget inom småbarnspedagogiken och anknytande åtgärder.
  • Göra en realistisk bedömning av omfattningen av den lösning som stadens åtgärder möjliggör och att bilda sig en uppfattning om behovet av nationella reformer.
  • Göra en kostnadskalkyl och tidtabell för olika åtgärder.

Gruppen har arbetat systematiskt i enlighet med både de mål som borgmästaren satt upp och de vägvisare som finns i gruppens egen arbetsplan. I rapporten, som publiceras den 6 mars 2024, granskas hur gruppen har lyckats i sitt arbete i förhållande till de mål som satts upp för den.

Läs hela rapporten här (pdf, på finska).