
Stadsstyrelsens koncernsektion godkände en ändring av Huvudstadsregionens Stadstrafik Ab:s delägaravtal och att bolaget uppdelas i syfte att genomföra att koncernstrukturarrangemang.
Stadstrafik Ab grundades år 2021 genom bolagisering av Helsingfors trafikaffärsverks verksamhet med undantag av funktioner i anknytning till metrons infrastruktur- och trafikeringsavtal. Helsingfors äger cirka 99,5 procent av Stadstrafik Ab och Vanda cirka 0,5 procent. Enligt delägaravtalet utvecklas Stadstrafik Ab:s verksamhet på så sätt att bolaget kan övergå till en koncernstruktur. Målet med koncernstrukturen är bland annat att bolagets regionala ägarunderlag kan utvidgas.
Övergången till koncernstrukturen genomförs på ett kontrollerat sätt i två faser från början av 2026. Syftet är att Stadstrafik Ab genom uppdelning dekonsoliderar bolagets affärsverksamhet för spårvägsinfrastruktur och bolagets affärsverksamhet för spåvägsmateriel och spårvägsdepåer till egna bolag. Enligt en preliminär plan kommer man under 2028 att utforma två servicebolag i koncernen på samma sätt.
Koncernsektionen behandlade även två uppföljningsrapporter: rapporten över huvudstadsregionens samkommuner för januari–mars 2025 som följer upp verksamheten och ekonomin hos HRT och HRM och Helsingfors sammanslutningsrapport 1/2025. Med hjälp av sammanslutningsrapporten följer koncernsektionen upp resultaten och effektiviteten hos stadens dotterbolag. Dottersammanslutningarna ger sina rapporter enligt en separat fördelning antingen kvartalsvis eller halvårsvis.
Vid sitt sammanträde den 2 juni beslutade stadsfullmäktige om valet av ledamöter i koncernsektionen för följande tvåårsperiod. Den nya sammansättningen finns på koncernsektionens webbplats.
Alla koncernsektionens beslut och eventuella omröstningar kan läsas i beslutsmeddelandet (på finska). Beslutsmeddelandet finns på webbsidan med koncernsektionens handlingar. Koncernsektionen sammanträder nästa gång den 25 augusti.