Granövägens gata förnyas – en ny cykelbana och en bättre gatumiljö planeras

Helsingfors stad planerar just nu en förbättring av gatuavsnittet mellan Munksnäsplatsen och gränsen till Esbo. Målet med planeringen är att göra hela gatan mer välfungerande och trivsam. Gatuavsnittet ska kompletteras med Granöbanan, som blir en ny huvudled för cykling. Du kan delta i planeringen genom att svara på en kartenkät och delta i ett diskussionsmöte eller en planeringscykelfärd den 26 augusti.
Pyöräilijöitä kadulla.
Det nuvarande gaturummet på Lillnäsvägen. Bild: Risto Jounila.

Målet med förnyelsen av Ramsays strands, Lillnäsvägens och Granövägens gatuhelhet är att hitta planeringslösningar som förbättrar gatans helhetsmässiga kvalitet och funktion för olika former av mobilitet. Ett mål är också att förbättra kvaliteten på den nuvarande cykelvägen till en högklassig huvudled för cykeltrafiken, det vill säga en bana, och samtidigt förbättra förhållandena för fotgängare. De nuvarande förhållandena för gång och cykling motsvarar inte den kvalitetsnivå som antalet användare förutsätter. Vägen känns otrygg eftersom det inte finns tillräckligt med utrymme, särskilt för fotgängare. Det finns också utrymme för förbättringar när det gäller säkerheten i de befintliga gatukorsningarna. Man vill också förbättra vistelsemöjligheterna i området, till exempel genom fler bänkar, och göra området trivsammare.

Planeringsområdet omfattar totalt omkring tre kilometer. För olika avsnitt utreds olika lösningar, som en dubbelriktad cykelväg eller enkelriktade cykelvägar på båda sidorna av gatan. I planeringen har man också utrett hur man kan öka cykel- och gångtrafiken genom rutter, fungerande anslutningslösningar och bättre säkerhet samt möjligheter att bredda broar. I planeringen beaktas områdets kulturhistoriska värden, närheten till havet och grönska.

Enkäten är öppen, diskussionsmöte ordnas den 26 augusti

Stadsborna uppmuntras att ge sina synpunkter på planalternativen och de preliminära planerna genom en kartenkät. Enkäten kan besvaras fram till den 31 augusti.(Länk leder till extern tjänst)

I samband med planeringen ordas ett diskussionsmöte och en planeringscykelfärd tisdagen den 26 augusti. Diskussionsmötet äger rum klockan 16.30–18.00 på Munksnäs bibliotek på Rievägen 2. Vid evenemanget presenteras utkast till utredningsplaner och två olika lösningar för planen.

Efter mötet ordnas en planeringscykelfärd, där man kan cykla rutten tillsammans med planerarna. Cykelfärden börjar klockan 18.15 utanför huvudingången till Munksnäs bibliotek och avslutas på Lövö senast klockan 19.30. Vi stannar några gånger under cykelfärden för att diskutera vissa platser som omfattas av planeringen. Ta med dig en egen cykel till planeringscykelfärden.

Under planeringscykelfärden stannar vi på tre ställen, dit man även kan komma till fots för att diskutera. Hållplatserna och deras beräknade tidtabell är följande:

  • 18.20–18.40 Munksnäs: Lillnäsvägens anslutningsområde vid bron över Granösundet
  • 18.45–19.05 Granö: Korsningen mellan Granövägen och Granöstigen
  • 19.10–19.30 Lövö: Korsningen mellan Granövägen och Lövövägen

Utredningsplanen fastställer utgångspunkterna för den mer detaljerade planeringen

I den utredningsplan för Granövägen som är under arbete fastställs utgångspunkterna för den närmare planeringen av Granöbanan och hela gatuområdet. För de designlösningar som väljs för den fortsatta planeringen bedöms kostnaderna och konsekvenserna av ett genomförande.

Utredningsplanen väntas bli klar inom 2025. Efter det inleds genomförandeplaneringen för gatuområdet. Enligt en preliminär uppskattning skulle renoveringen av gatan kunna påbörjas tidigast 2027–2028.

Helsingfors planerar att bygga ett nät av cykelvägar av hög kvalitet som täcker hela staden, dvs. ett nätverk av cykelbanor. Banorna sammanlänkar de största bostadsområdena med centrum och andra arbetsplatskoncentrationer, och möjliggör en smidig och trygg cykeltrafik för stadsbor av alla åldrar. Granöbanan är en del av det här nätverket av cykelbanor.