Stödet för lärande revideras – Helsingfors skolor förbereder sig för ändringar

Alla elever och studerande har rätt att lära sig och få stöd under hela sin studietid. Principen består, när stödet för lärande revideras efter lagändringar. I Helsingfors har man tagit itu med ändringarna sedan förra hösten.

Fokuset av stödet för inlärning och skolgång tidigareläggs och görs förebyggande. I fortsättningen är det främsta stödet gruppspecifikt och alla elever har rätt till det. 

Med olika undervisningssystem och pedagogiska lösningar kan man ta hänsyn till elever som avancerar långsammare eller snabbare. Utöver stödet för grupper kan eleverna vid behov även beviljas specifika stödåtgärder, såsom undervisning av en speciallärare. 

Lagändringarna träder i kraft 1.8.2025, men läsåret 2025–2026 är en övergångstid. Sätten för att ordna med stödet förändras således inte genast i augusti när skolan börjar.  

Fastän förändringarna är stora, ”gör vi så redan nu”  

Helsingfors stads grundskolor har redan sedan förra hösten förberett sig för lagändringarna.  

– Fastän ändringarna i hur stödet arrangeras är stora, tyder en enkät till skolornas personal på en stark upplevelse av att vi redan gör mycket som lagändringarna kräver, berättar Paula Järnefelt, rektor på Suutarinkylän peruskoulu.   

– Vi har redan nu bedömt elevernas behov av stöd med hänsyn till den nya lagen, samt granskat och planerat vår skolas nuvarande resurser och fokusområden på ett nytt sätt, fortsätter hon.  

Järnefelt anser att det är bra att reformen minskar lärarnas administrativa arbete och på så sätt ger mer tid för planering och genomförande av stödet. Samarbetet lärarna emellan och gruppstödet ger möjlighet att genast ta sig an utmaningarna för inlärning och skolgång, utan skilda stödbeslut eller skriftliga planer.  

Ändringarna kräver stark ledning och starkt samarbete  

Paula Järnefelt konstaterar att de stora ändringarna kräver ledningsåtgärder av rektorn. Kommunikationen personalen emellan är oerhört viktig för att ändringen görs tillsammans.   

– Ordnandet av stödet kräver att hela skolpersonalen samarbetar. Vi har tillsammans funderat på hur vi stödjer samundervisning och hur vi utnyttjar speciallärarnas kompetenser. Vår skolas gemensamma värdegrund ger oss en bra beredskap för samundervisning och att stödja olika elever, berättar Järnefelt. 

Eftersom stödformer för grupper berör alla undervisningsgrupper och lärare, är det också viktigt att se till att personalen har tillräckligt med kunnighet i att stödja inlärning och att ordna stödet.  

– Tillsammans tar vi kontrollen över det nya. Som rektor ser jag till att vi följer och bedömer hur ändringen genomförs. Det är nu viktigt att uppmuntra, belöna och dela kunnighet, säger Järnefelt.  

Ändringen görs tillsammans, ett steg i taget

Reformen av stödet medför också ändringar i läroplanerna, och lokala läroplaner preciseras. Lagändringarna påverkar kommunernas ekonomi och finansiering. Man ska även se till att personalen är tillräcklig och att deras kunnande utvecklas. Även elevdatasystemen, till exempel, bör förbättras så att stödet smidigt kan genomföras i enlighet med den nya lagen.

– Lagändringarna gällande stödet för lärande har breda inverkningar, säger projektchef Heidi Roponen på Helsingfors stad, och fortsätter:  

– Tidsplanen för att genomföra en så pass stor reform är sannerligen snäv för oss utbildningsanordnare. Fastän saker och ting på nationell nivå preciseras gradvis, förhåller vi oss ändå positiva till förändringen och avancerar ett steg i taget.   

Roponen berättar att Helsingfors skolor redan har bra strukturer och kompetens, som stödjer genomförandet av även stora förändringar.  

– Vi har inlett förberedelserna i god tid och genomför ändringen tillsammans med skolorna. De har planerat det kommande läsåret, och hur stödet kommer att ordnas i praktiken. Lagändringarna som nu genomförs ger i bästa fall genomförandet av elevernas stödåtgärder klarhet och gör dem konkreta, summerar Roponen.   

Utöver den grundläggande utbildningen förändras inlärningsstödet även inom förskoleundervisningen och gymnasieutbildningen 1.8.2025, och ett år senare inom yrkesutbildningen.  

Mer information om ändringen finns på Helsingfors stads webbplats, Förändringar i stöd för lärande 2025 . Sidan finns på finska, svenska och engelska.