Spårvagnshållplatser ändras i Helsingfors innerstad

Helsingfors stad och Stadstrafik Ab förbättrar sex spårvagnshållplatser i Helsingfors. Åtta hållplatser som använts mycket lite tas ur bruk 2024. Ändringarna görs för att göra spårtrafiken smidigare.
Arrangemangen för spårvagnshållplatserna.
Arrangemangen för spårvagnshållplatserna.

I Mejlans och Brunakärr förlängs och breddas plattformarna vid hållplatserna Almvägen, Granvägen och Tilkka i norra delen av Mannerheimvägen.

I Åshöjden förlängs den gemensamma hållplatsen Sturegatan på Aleksis Kivis gata så att en spårvagn och en stombuss ryms samtidigt vid hållplatsen. Dessutom breddas och höjs de smala plattformarna vid hållplatsen Alphyddan på Borgågatan.

Hållplatsen Trekanten i Gardesstaden breddas och höjs.

Höjningarna och breddningarna bidrar till att göra användningen av hållplatserna lättare för personer med nedsatt rörlighet. Genom de ändringar som görs i Mejlans och Brunakärr möjliggörs dessutom att snabbspårvagnarna kan åka till den nya spårvagnsdepån. Depån byggs som bäst i Brunakärr.  

Förlängningarna av hållplatserna och ändringsarbetena görs 2023–2024.

Åtta hållplatser som använts lite tas ur bruk 2024

Åtta spårvagnshållplatser som använts mycket lite tas helt ur bruk. Hållplatserna avlägsnas under 2024. Tills detta kan hållplatserna användas normalt.

De hållplatser som tas ur bruk ligger nära en annan hållplats. Hållplatserna som tas ur bruk rivs helt, det vill säga konstruktionerna tas bort. I stället för dem kommer beroende på platsen till exempel gatuparkering, en trottoar eller en planteringsremsa.

Hållplatserna som tas ur bruk är Sanduddsgatan, Repslagaregatan, Kirurgiska sjukhuset, Mastgatan, Utrikesministeriets hållplats i riktning mot centrum, Klockbron och Velodrom. Dessutom tas bort hållplatsen Eira sjukhus som i praktiken inte ens används nu.

Tre av de hållplatser som tas ur bruk (Sanduddsgatan, Repslagaregatan och Eira sjukhus) ingår för tillfället inte i linjetrafiken.

När hållplatserna tas bort förkortas restiderna något och minskas underhålls- och trafikeringskostnaderna för spårtrafiken. Även efter ändringarna förblir innerstadens hållplatsnät tätt och tillgängligt. Principen är att spårvagnshållplatserna ligger ungefär 300–500 meter från varandra i innerstaden.

Ändringarna ingår i utvecklingsprogrammet för spårtrafiken som har genomförts sedan 2018 och grundar sig på utvecklingsåtgärderna som stadsmiljösektorn godkände 2021.

Ändringarna av spårvagnshållplatserna grundar sig på tjänsteinnehavarbeslutet av chefen för trafik- och gatuplaneringen från den 10 mars 2023. Stadstrafik Ab renoverar de hållplatser som ska ändras under 2023. Hållplatserna avlägsnas under 2024.