
I september–oktober tas följande tillfälliga trafikarrangemang i bruk på Nordsjö reservrutt för att ytterligare förbättra trafikflödet under byggarbetet:
- På Österleden ändras körningen österut så att det är möjligt att köra rakt endast på den vänstra filen och den högra filen är i fortsättningen endast för dem som svänger in på Kallviksvägen. Ändringen gör det möjligt att fritt svänga från Kallviksvägen österut till höger.
- Trafikljusen i anslutningen mellan Österleden och Kallviksvägen justeras så att trafiken i anslutningen löper bättre än tidigare, särskilt under rusningstider.
- Busshållplatsen söder om Kallviksvägens och Bastövägens rondell tas ur bruk. På så sätt försvinner de fördröjningar som orsakas av att bussarna stannar och trafiken löper jämnare. Samtidigt tas filen som passerar rondellen i bruk för alla.
- På avsnittet mellan Kallviksvägens rondell och Hamnbågens anslutning sänks hastighetsbegränsningen till fyrtio kilometer i timmen för att förbättra framförhållningen i trafiken och för att trafiken i anslutningarna och körfältsbyten ska löpa bättre än tidigare.
I år har flera ändringar gjorts i reservrutten för Nordsjö tunnel. De mest betydande förbättringarna har varit att bygga fler körfält vid anslutningen mellan Österleden och Kallviksvägen samt i rondellen mellan Bastövägen och Kallviksvägen. Dessutom har rondellen vid Bastövägen och Porslaxvägen samt anslutningen mellan Bastövägen och Hamnbågen förbättrats för att uppfylla kraven för specialtransporter. Även vinterunderhållet på reservrutten höjs till den högsta möjliga nivån.
Nordsjö tunnels reservrutt testades på sommaren
Funktionen av den förbättrade reservrutten för Nordsjö tunnel testades 17–18.6.2025. Under testningarna var tunneln helt stängd för trafik och trafiken leddes till reservrutten.
Under testningen följde man bland annat upp smidigheten i anslutningen från Ring III till Österleden, de nya körfältens funktion i anslutningen mellan Österleden och Kallviksvägen samt smidigheten i trafiken i Bastövägens rondell, Hamnbågens anslutning, Fraktargatan och Kallviksvägen.
Resultaten visade att körtiderna under den första testdagen var betydligt längre än under en normal dag, men trafiken löpte betydligt bättre redan följande dag när bilisterna vande sig vid att använda omvägen. Trafikmängderna var ungefär lika stora under båda testdagarna.
Utanför eftermiddagsrusningen löpte trafiken nästan normalt och endast den livligare långtradartrafiken från fartygen som anlände till hamnen orsakade tidvis köer.
Reservruttens funktion bedömdes vid olika mätpunkter i terrängen samt genom att regelbundet köra leden bland den övriga trafiken. Dessutom utnyttjades drönarfotograferingar, Fintraffics trafikmätningspunkter och trafikmätningskameror samt TomTom-material. Särskilt trafikflödet under rusningstopparna, övergångsställena och anslutningarnas funktion granskades.
Bakgrundsinformation om projektet
I reparationsprojektet av Nordsjö tunnel förnyas de tekniska system som kommit till slutet av sin livscykel i vägtunneln som leder till Nordsjö hamn i Helsingfors. Därtill repareras också tunnelns konstruktioner och de dränerings- och släckvattensystem som går under tunneln förnyas. Fintraffic ansvarar för reparationsprojektet i Nordsjö tunnel och genomförandet av byggarbetet på reservrutten. Helsingfors stad och NTM-centralen i Nyland ansvarade för planeringen av förbättringarna av reservrutten.