Fiskpinnar, makaronilåda, tortillas, spenatplättar och hamburgare kommer att serveras längs veckan i skolor och läroanstalter. På daghemmen fylls magarna förutom av fiskpinnar, spenatplättar och makaronilåda även av broiler- och vegetarisk curry samt fisk- och grönsakspurésoppa, som enligt enkäten är barnens favoriter.
Under önskematveckan vill man tacka skolelever och barn i daghemsåldern samt deras vårdnadshavare för värdefull respons och för att de besvarat enkäten.
– Genom responsen får vi viktig information om både kundernas favoritmat och de maträtter som vi ännu kan utveckla. Samtidigt får respondenterna delta i planeringen av menyn för önskematveckan. Till exempel hamburgarna vi serverade på skolmatens temamatdag i augusti var så populära att de på nytt togs med på önskematveckans meny enligt elevernas önskan, berättar servicechef Tuulia Pelli på Palvelukeskus Helsinki.
Kundernas röst styr utvecklingen av mattjänsterna
Kundernas respons har en betydande inverkan på mattjänsterna och önskematveckan är bara ett exempel på detta. Restaurangutskotten i skolorna i Helsingfors deltar regelbundet i provsmakning av maten och temamaten som planerats för menyn, för att maten så bra som möjligt ska motsvara elevernas önskemål.
Utöver den årliga kundnöjdhetsenkäten samlar man in respons med hjälp av snabba responsenheter i skolor och läroanstalter samt via Helsingfors allmänna responstjänsten. All respons behandlas och beaktas i utvecklingen av verksamheten.
– Responsen hjälper oss att utveckla recepten och hitta en lämplig balans mellan mångsidiga och omtyckta lunchalternativ. Enstaka rätter kan ändras på basis av responsen eller läggas till på menyn, om de fått särskilt mycket beröm, förtydligar Tuulia Pelli.
I samband med responsenkäten tog man reda på skolelevers och barns (i daghemsålder) önskematrätter. Enkäten genomförs årligen elektroniskt i alla skolor och daghem där Palvelukeskus Helsinki tillhandahåller måltidstjänsterna.