I Helsingfors introduceras barnen till språk med hjälp av språksmakprov i förskoleundervisningen – mångsidigare språkval för förstaklassister

Alla förskolegrupper i Helsingfors stad genomför språksmakprov vars mål är att väcka barns intresse för olika språk innan skolan börjar. Familjerna gör A1-språkvalen för grundskolan i januari, och i Helsingfors kan barnet också välja andra språk än engelska.
Lapset istuvat lattialla opettajan ja ison näyttöruudun edessä.
Förskolebarnen på daghemmet Kanerva lär sig färger på svenska under ledning av Kirsi Saarinen. Bild: Nina Dale

Inom förskoleundervisningen ansvarar läraren i barngruppen inom småbarnspedagogiken för språksmakproven. Med hjälp av sång och lek introducerar hen barnen till en språksmakprovsstund på 20–30 minuter.

En stor del av familjerna väljer engelska som A1-språk i grundskolan, men i Helsingfors är det också möjligt att studera andra språk från och med första klassen. Förskolans språksmakprov visar barnen att det finns många språk i världen.

– Detta stärker mångfalden och utvidgar språkmiljön. Att introducera barnen till språk förbättrar deras språköra och stärker även deras finska och allmänna språkinlärning, säger Kirsi Saarinen, lärare inom småbarnspedagogiken på daghemmet Kanerva.

I höst har hennes förskolegrupp fått prova på svenska och tyska under dessa provstunder. Med hjälp av verksamheten har barnen introducerats till exempelvis färger, hälsningar, siffror och trafikmedel.

Målet är att utvidga A1-svenskan

Språksmakprov har fogats till Helsingfors precisering av läroplanen för förskoleundervisning, som uppdaterades i augusti 2025. Språksmakproven inom småbarnspedagogiken är en del av projektet Helsingfors lär sig svenska (Helsinki oppii ruotsia), vars mål är att utvidga A1-svenskan inom den grundläggande utbildningen. Helsingfors strävar efter att genom olika åtgärder främja stärkandet av svenska och andra språk också i de barns och ungas liv med invandrarbakgrund för att bekämpa segregation.

– Vi informerar familjerna om fördelarna med svenska och uppmuntrar dem att välja svenska som A1-språk. Språksmakprov ordnas vid varje enhet inom förskoleundervisningen, och svenskan är ett av språken, berättar projektkoordinator Ina Saloheimo.

Det är lätt för vem som helst att ta i bruk språksmakprovsmaterialet som verkställts i projektet. Man behöver egentligen inte behärska svenskan. Materialet omfattar ordlistor och fraser, uttal, olika teman, färdiga videor med textning samt koreografi.

Helsingfors samarbetar dessutom intensivt med Språkambassadörerna rf. Språkambassadörerna besöker stadens grundskolor och gymnasier, och samarbetet kommer att utvidgas till att även omfatta förskoleundervisningen.

– Målet är att barnen blir intresserade av språk. Enligt undersökningar bär de tidiga positiva erfarenheterna av språket senare frukt, säger Saloheimo.

Materialet för språksmakproven lämpar sig förutom för förskolegrupper även för språksmakprovsstunder för elever i åk 2 i den grundläggande utbildningen innan valet av det frivilliga A2-språket som börjar på åk 3.