Helsingfors partner i offentliggörandet av de nordiska restaurangernas Michelin-stjärnor är Fazer, The Helsinki Distilling Company, Kespro och Valio Aimo

De nordiska restauranger som tilldelas Michelinstjärnor offentliggörs i Helsingfors den 27 maj 2024. Helsingfors och Visit Finland organiserar MICHELIN Guide Ceremony Nordic Countries evenemanget, ett av de viktigaste evenemangen inom restaurangbranschen, i samarbete med Fazer, The Helsinki Distilling Company, Kespro och Valio Aimo.
Ett av målen för Helsingfors matår är att förstärka samarbetet mellan lokala aktörer inom mat- och restaurangbranschen och stödja matkulturen som kännetecknar Helsingfors.  Bild: Julia Kivelä
Ett av målen för Helsingfors matår är att förstärka samarbetet mellan lokala aktörer inom mat- och restaurangbranschen och stödja matkulturen som kännetecknar Helsingfors. Bild: Julia Kivelä

Evenemanget MICHELIN Guide Ceremony Nordic Countries organiseras för första gången i Helsingfors i år. Michelinstjärnorna som delas ut vid evenemanget är den mest eftersträvansvärda och högst uppskattade utmärkelsen inom restaurangbranschen. Utöver nya Michelinstjärnor utdelas även MICHELIN Green Star-utmärkelser, som är en erkänsla för miljöansvar, och Special Awards.

Partnerna deltar i offentliggörandet på Savoyteatern och i Helsingfors stadshus.

- Det är fint att en grupp av centrala aktörer inom den finska matkulturen är våra partner kring MICHELIN Guide Ceremony. De har alla ett innovativt grepp för att utveckla mat- och dryckeskulturen, utan att glömma hållbarheten och ansvarsfullheten. I år ligger maten i fokus för Helsingfors turism och evenemangsverksamhet och det är fantastiskt att sätta smakernas Helsingfors och vår mångsidiga mat- och dryckeskultur på världskartan med våra fantastiska partner, säger Helsingfors turismchef Nina Vesterinen.

Mångsidiga mat- och dryckesupplevelser förstärker Helsingfors attraktiva stadskultur

Ett av målen för Helsingfors matår är att förstärka samarbetet mellan lokala aktörer inom mat- och restaurangbranschen och stödja matkulturen som kännetecknar Helsingfors. Målet är gemensamt för alla partner.

- Att äta ute blir fortfarande allt populärare och den nya tidens restaurangkultur bygger även stadskulturen och gemenskapsandan i Helsingfors, eftersom restaurangerna utgör en av grundpelarna för stadskulturen. Internationella gäster är viktiga för restaurangerna i staden och därför vill vi bidra till att Helsingfors blir en av de mest intressanta restaurangstäderna i Europa, säger Kespros kommerssiella chef Jerry Tiittala.

- Vi är glada över att vara en av samarbetspartnerna och samtidigt få stödja Finlands skickliga restaurangentreprenörer i deras framgång. Den förstklassiga maten och de unika restaurangerna är en väsentlig del av stadskulturen och en upplevelse som det lönar sig att investera i. Vi hoppas att MICHELIN Guide Ceremony och matåret 2024 i Helsingfors inspirerar alla att flitigt äta ute och njuta av den utmärkta finska kulinariska kompetensen, säger Hanna Forsström, Valio Aimos chef för marknadsföring och digital affärsverksamhet.

- MICHELIN Guide är en mycket uppmärksammad aktör inom gastronomibranschen.  Samarbetet med MICHELIN Guide i Nordic Countries -ceremonin ger oss en fin möjlighet att erbjuda högklassig nordisk mat åt restaurangproffs som deltar i evenemanget. Vi har en utmärkt möjlighet att göra finsk gastronomi synligare i hela världen, säger direktören för kommunikation och socialt ansvar för Fazer Lifestyle Foods Anniina Niemistö.

- Vi är jätteglada över partnerskapet, eftersom det är viktigt för oss att bidra till utvecklingen av mat- och dryckeskulturen i Helsingfors. Helsingfors erbjuder otaliga intressanta mat- och dryckesupplevelser som förtjänar att hamna i ett allt större strålkastarljus. Därför vill vi absolut bidra till att Helsingfors – och hela Finlands – gastronomiska rykte förbättras, konstaterar Mikko Mykkänen, verkställande direktör för The Helsinki Distilling Company.

Visit Finland, Fazer, The Helsinki Distilling Company, Valio Aimo, Kespro logot