Helsingfors lockar turister – Turismens tillväxtpotential diskuterades vid Helsingfors turismseminarium

Turismen i Helsingfors är på god väg uppåt. De nyaste utsikterna lovar Helsingfors en bra turistsommar. Den 7 maj samlades turismaktörer vid Helsingfors turismseminarium för att diskutera branschens tillväxtpotential och vikten av turismen i Helsingfors för hela landets livskraft.
Kuva Helsingin matkailuseminaarista 7.5.2025 Finlandia-talosta.
Helsingfors turismseminarium är Finlands stora årliga seminarium inom turismen. Seminarium samlade nästan 550 representanter för turistnäringarna i Finlandiahuset i dag. Bild: Tiina Kattilamäki

Helsingfors turismseminarium samlade nästan 550 representanter för turistnäringarna i Finlandiahuset den 7 maj. Diskussionerna under dagen betonade vikten av ansvarsfull tillväxt, kraften av samarbete och förmågan att förnya sig under globala utmaningar.  

Den kraftiga ökningen av intäkterna från turismen är i nyckelställning när det gäller att stärka Helsingfors och hela Finlands konkurrenskraft, livskraft och ekonomi. Ju mer känt, konkurrenskraftigt och kulturellt rikt Helsingfors är, desto mer attraktivt är hela Finland som destination. Det gemensamma budskapet inom branschen var att turismen bör lyftas till en strategisk tyngdpunkt. 

Turismen i Helsingfors fortsätter att växa hållbart 

Det första kvartalet 2025 var rekordartat mätt i antalet registrerade övernattningar i Helsingfors. Ökningen var fem procent jämfört med rekordet 2019 och nio procent mer än under motsvarande period 2024.  
Speciellt den internationella turismen växer kraftigt. I mars ökade de utländska turisternas övernattningar med enorma 20 procent, där de viktigaste marknadsområdena var USA, Tyskland och Storbritannien.  

Årets första kvartal slog övernattningsrekordet också i fråga om inhemska turister. 

Helsingfors och den övriga huvudstadsregionens andel av turismen i Finland är betydande. 

– 43 procent av alla internationella övernattningar i hela Finland och 40 procent av exportinkomsterna inom turismen år 2024 förverkligades i huvudstadsregionen, påminde Visit Finlands chef Kristiina Hietasaari i sitt anförande. 

Helsingfors förväntas få en livlig turistsommar 

I sommar livas Helsingfors upp av de många evenemangen med allt från en storkongress inom neurologi till konserter, idrottsevenemang och festivaler. Antalet flygpassagerare väntas öka jämfört med förra året. Baserat på flygbokningsdata förväntas flest passagerare från Tyskland, Storbritannien och USA. En stor ökning kan ses i synnerhet från Storbritannien och USA samt Japan och Kina.   

Nina Vesterinen, Helsingfors stads turismchef, berättade om prestationerna inom Helsingfors hållbara turism och utsikterna för turismen under den närmaste framtiden. I mars fick Helsingfors som första stora stad världens mest krävande Green Destinations-certifikat som bygger på kriterierna i Global Sustainable Tourism Council (GSTC) och som ger erkännande för engagemanget för hållbar turism och ansvarsfull praxis. Detta tillsammans med en ledande plats i indexet Global Destination Sustainability gör Helsingfors internationellt till en föregångare inom hållbar turism. 

Enligt en färsk utredning riktad till helsingforsarna är nästan 80 procent av stadsborna stolta över sin hemstad som resmål och stöder utvecklingen av turismen.

Helsingfors internationella anseende och välkändhet har också utvecklats i en god riktning.

– Nu har vi ett fantastiskt tillfälle att locka turister, som uppskattar ansvarsfullhet och ett lyckligt liv och upplevelser, till Helsingfors. Vårt utmärkta arbete och dessa erkännanden skiljer oss från andra och ger oss en konkurrensfördel som bör och måste utnyttjas, nu. Vi kommer också att satsa på förnyelse inom turismen. Grundidén är att besökaren lämnar besöksmålet som en bättre plats än vad det skulle ha varit utan besöket, konstaterar Nina Vesterinen, Helsingfors stads turismchef. 

Kuva Helsingin matkailuseminaarin paneelikeskustelusta 7.5.2025.
I paneldiskussionen "Investeringar till turistpengar!" betonades vikten av samarbete mellan den privata och offentliga sektorn för att utveckla turismen. Diskussionen leddes av Joonas Nurmi, Aerocom Aviation Oy, Anni Vepsäläinen, Finlands Mässor, Niko Karstikko, Bob W, och Nina Vesterinen, Helsingfors stad. Bild: Tiina Kattilamäki

Tillväxt inom turismen genom tätt samarbete 

Turismen och dess tjänster är en tillväxtbransch som sysselsätter över 150 000 personer i hela Finland. Det är ett gemensamt mål att främja turismen i Helsingfors, som också företagen vill stödja.  

– Turismen sysselsätter, ger företagen kunder, förbättrar tjänsterna, berikar kulturlivet, livar upp stadslivet och stärker stadens attraktionskraft. Aktörerna inom branschen har satsat på Helsingfors och kommit med nya hotell, restauranger och upplevelser till inhemska och utländska turister. I Helsingfors finns det färdiga förutsättningar för att öka antalet turister, nu behöver vi marknadsförings- och försäljningssatsningar för att lyfta Helsingfors till samma nivå som de övriga nordiska huvudstäderna, konstaterar Laura Tarkka, COO för Scandic Hotels, Finland, Germany & Poland och ordförande för den rådgivande arbetsgruppen för turismen i Helsingfors. 

– Mässcentrumet och andra företag i branschen är redo för en tillväxt inom turismen. Helsingfors stad ska ta ett ansvar som motsvarar storleken som huvudstad för att påskynda turismen, öka marknadsföringssatsningarna och särskilt satsa på internationell b2b-turismmarknadsföring. Effekterna som internationella kongresser och företagsevenemang har på intäkterna i huvudstadsregionen och på tillväxten av turismen i Helsingfors är betydande. Man vet att en kongressgäst lämnar hit cirka 2 000 euro, säger Anni Vepsäläinen, verkställande direktör för Finlands Mässa. 

Genom att främja turismen tillsammans kan vi åstadkomma mer.  

– Turismen mår bra när folk har intressanta skäl att komma till Helsingfors. Till exempel samarbetar vi i sommar med Helsingforsbiennalen för att öka besökarantalet. För att turismen ska växa är det också väsentligt att det är lätt att komma till staden och att det är smidigt att röra sig här, säger Pekka Haverinen, kommersiell direktör för S-gruppens hotellbolag Sokotels. 
 

Kuva Helsingin matkailuseminaarista 7.5.2025.
Frank Cuypers från tankesmedjan Place Generation presenterade resultaten av Helsingfors identitetsstudie under rubriken Who is Helsinki? Bild: Tiina Kattilamäki

Turismen behöver modiga och ansvarsfulla försök  

Frank Cuypers, grundare av turismens tankesmedja Place Generation, presenterade Helsingfors identitetsundersökning som gjorts med deltagande och forskning av olika målgrupper. Enligt den lönar det sig att satsa starkare på stadens kulturutbud, designidentitet och ansvarskommunikation inom turismen i Helsingfors. 

I sitt inledningsanförande “Planning for turbulence – travel in uncertain futures” utmanade författaren Ed Gillespie publiken att titta utanför de vanliga modellerna och bygga upp framtiden för turismen med mod och ärlighet. Gillespies budskap var tydligt: Vi kan inte vara rädd för förändringar – vi måste vara förberedda.  

Helsingfors turismseminarium visade att Helsingfors är på väg mot en ännu attraktivare och ansvarsfullare turismstad. Framtiden byggs nu – tillsammans. 

Förvaltningsnämnden för Sveaborg belönades som årets turismföretag i Helsingfors. 

Vid tillställningen belönades också Årets turismföretag i Helsingfors för tredje gången. Samarbetsparterna i nätverket Helsingin tekijät valde Förvaltningsnämnden för Sveaborg till vinnare, som enligt motiveringen är en utvecklingsvänlig, innovativ och alltid samarbetsvillig aktör.  Förvaltningsnämnden för Sveaborg satsar också exemplariskt på att främja hållbar turism, utvecklar sin verksamhet som ett smart besöksmål och har haft ett bra samarbete med nätverket Helsingin tekijät och staden.