Helsinki houkuttaa matkailijoita - Matkailun kasvupotentiaalista keskusteltiin Helsingin matkailuseminaarissa

Helsingin matkailu on hyvässä nosteessa. Tuoreimmat näkymät lupaavat Helsingille hyvää matkailukesää. Matkailutoimijat kokoontuivat 7. toukokuuta Helsingin matkailuseminaariin keskustelemaan alan kasvupotentiaalista ja Helsingin matkailun tärkeydestä koko maan elinvoimalle.
Kuva Helsingin matkailuseminaarista 7.5.2025 Finlandia-talosta.
Helsingin matkailuseminaari on Suomen suuri vuosittainen matkailualan seminaari. Seminaari kokosi tänä vuonna Finlandia-talolle yli 500 matkailualan ammattilaista. Kuva: Tiina Kattilamäki

Helsingin matkailuseminaari kokosi 7. toukokuuta Finlandia-talolle yli 500 matkailutoimialojen edustajaa. Päivän aikana keskusteluissa korostui vastuullisen kasvun merkitys, yhteistyön voima sekä kyky uudistua globaalien haasteiden keskellä. 

Matkailutulon voimakas kasvu on avainasemassa Helsingin ja koko Suomen kilpailukyvyn, elinvoiman ja talouden vahvistamisessa. Mitä tunnetumpi, kilpailukykyisempi ja kulttuurillisesti rikkaampi Helsinki on, sitä houkuttelevampi koko Suomi on kohdemaana. Alan yhteinen viesti oli, että matkailu tulee nostaa strategiseksi painopisteeksi.

Helsingin matkailu jatkaa kestävää kasvuaan

Vuoden 2025 ensimmäinen kvartaali oli Helsingissä ennätyksellinen rekisteröityjen yöpymisten määrällä mitattuna. Kasvua kertyi viisi prosenttia vuoden 2019 ennätykseen ja yhdeksän prosenttia enemmän kuin vuoden 2024 vastaavana ajankohtana. 

Erityisesti kansainvälinen matkailu on vahvassa kasvussa. Maaliskuussa ulkomaisten matkailijoiden yöpymiset lisääntyivät huimat 20 prosenttia, merkittävimpien markkinoiden ollessa Yhdysvallat, Saksa ja Iso-Britannia. 

Vuoden ensimmäisellä neljänneksellä rikottiin yöpymisennätys myös kotimaisten matkailijoiden osalta.

Helsingin ja muun pääkaupunkiseudun osuus Suomen matkailusta on huomattava.

– 43 prosenttia koko Suomen kaikista kansainvälisistä yöpymisistä ja 40 prosenttia matkailun vientituloista vuonna 2024 toteutui pääkaupunkiseudulla, muistutti Visit Finlandin johtaja Kristiina Hietasaari puheenvuorossaan.

Helsinkiin odotetaan vilkasta matkailukesää

Tänä kesänä Helsinkiä elävöittävät lukuisat tapahtumat neurologian suurkongressista konsertteihin, urheilutapahtumiin ja festareihin. Lentomatkustajamäärien ennakoidaan kasvavan viime vuodesta. Lentovaraustiedon pohjalta eniten matkustajia odotetaan Saksasta, Isosta-Britanniasta ja Yhdysvalloista. Merkittävää kasvua on nähtävissä erityisesti Isosta-Britanniasta ja Yhdysvalloista sekä Japanista ja Kiinasta.  

Helsingin matkailupäällikkö Nina Vesterinen kertoi Helsingin kestävän matkailun saavutuksista ja matkailun lähiaikojen näkymistä. Helsinki sai maaliskuussa ensimmäisenä isona kaupunkina maailman tiukimman Global Sustainable Tourism Council (GSTC) -kriteeristöön pohjautuvan Green Destinations -sertifikaatin, joka tunnustaa sitoutumisen kestävään matkailuun ja vastuullisiin käytäntöihin. Tämä yhdessä Global Destination Sustainability -indeksin kärkisijan kanssa nostaa Helsingin kansainvälisesti kestävän matkailun edelläkävijäksi.

Lisäksi tuoreen helsinkiläisille suunnatun selvityksen mukaan lähes 80 prosenttia kaupunkilaisista on ylpeitä kotikaupungistaan matkailukohteena ja kannattaa matkailun kehittämistä. Myös Helsingin kansainvälinen maine ja tunnettuus on kehittynyt hyvään suuntaan.

– Meillä on nyt loistava hetki houkutella vastuullisuutta sekä onnellista elämää ja kokemuksia arvostavia matkailijoita Helsinkiin. Erinomainen työmme ja nämä tunnustukset erottavat meidät muista ja luovat meille kilpailuedun, joka kannattaa ja pitää hyödyntää, nyt. Tulemme panostamaan myös uudistavaan matkailuun. Sen perusidea on, että vierailija jättää kohteen paremmaksi paikaksi kuin mitä se olisi ilman vierailua, toteaa Helsingin matkailupäällikkö Vesterinen. 

Kuva Helsingin matkailuseminaarin paneelikeskustelusta 7.5.2025.
Paneelikeskustelussa Investoinnit matkailueuroiksi! korostettiin yksityisen ja julkisen sektorin yhteistyön merkitystä matkailun kehittämisessä sekä rohkeutta luoda uusia, erilaisia syitä tulla Helsinkiin. Keskustelemassa Joonas Nurmi, Aerocom Aviation Oy, Anni Vepsäläinen, Suomen Messut, Niko Karstikko, Bob W, sekä Nina Vesterinen, Helsingin kaupunki. Kuva: Tiina Kattilamäki

Matkailuun kasvua tiiviillä yhteistyöllä

Matkailu ja sen palvelut ovat kasvuala, joka työllistää koko Suomessa yli 150 000 henkilöä. Helsingin matkailun edistäminen on yhteinen tavoite, jota myös yritykset haluavat tukea.

– Matkailu työllistää, tuo yrityksille asiakkaita, parantaa palveluita, rikastaa kulttuurielämää, vilkastaa kaupunkielämää ja vahvistaa kaupungin vetovoimaisuutta. Alan toimijat ovat panostaneet Helsinkiin ja tuoneet uusia hotelleja, ravintoloita ja elämyksiä kotimaisille ja ulkomaisille matkailijoille. kotimaasta ja ulkomailta. Helsingissä on puitteet valmiina matkailijamäärien kasvattamiseen, nyt tarvitsemme markkinointi- ja myyntipanostuksia nostamaan Helsingin muiden pohjoismaiden pääkaupunkien rinnalle, toteaa Laura Tarkka, Scandic Hotels, COO Finland, Germany & Poland ja Helsingin matkailun neuvoa-antavan työryhmän puheenjohtaja.

– Messukeskus ja muut alan yritykset ovat valmiita matkailun kasvuun. Helsingin tulee ottaa pääkaupungin kokoinen vastuu matkailun vauhdittamisesta, lisätä markkinointipanostuksia ja panostaa erityisesti kansainväliseen b2b-matkailumarkkinointiin. Kansainvälisten kongressien ja yritystapahtumien tulovaikutus pääkaupunkiseudulle ja vaikutus Helsingin matkailun kasvuun on merkittävä. Yhden kongressivieraan tiedetään jättävän tänne noin 2 000 euroa, Suomen Messujen toimitusjohtaja Anni Vepsäläinen sanoo.

Yhdessä matkailua edistäen saadaan aikaan enemmän.

– Matkailu voi hyvin, kun ihmisillä on kiinnostavia syitä tulla Helsinkiin. Esimerkiksi me teemme tänä kesänä yhteistyötä Helsinki Biennaalin kanssa kävijämäärien kasvattamiseksi. Matkailun kasvulle on myös olennaista, että kaupunkiin on helppo tulla ja täällä liikkuminen on vaivatonta, kertoo S-ryhmän hotelliyhtiö Sokotelin kaupallinen johtaja Pekka Haverinen.

Kuva Helsingin matkailuseminaarista 7.5.2025.
Frank Cuypers ajatushautomo Place Generationista esitteli Helsingin identiteettitutkimuksen tuloksia otsikolla Who is Helsinki? Kuva: Tiina Kattilamäki

Matkailuun tarvitaan rohkeita ja vastuullisia kokeiluja

Matkailualan ajatushautomo Place Generationin perustaja Frank Cuypers esitteli eri kohderyhmiä osallistaen ja tutkien tehdyn Helsingin identiteettitutkimuksen. Sen perusteella Helsingin matkailussa kannattaa panostaa entistä vahvemmin kaupungin kulttuuritarjontaan, design-identiteettiin ja vastuullisuusviestintään.

Keynote-puheenvuorossaan “Planning for turbulence – travel in uncertain futures” futuristi ja sarjayrittäjä Ed Gillespie haastoi yleisöä katsomaan totuttujen mallien ulkopuolelle ja rakentamaan matkailun tulevaisuutta rohkeasti ja rehellisesti. Gillespien viesti oli selkeä: muutosta ei voi pelätä – siihen on valmistauduttava.

Helsingin matkailuseminaari osoitti, että Helsinki on matkalla kohti entistä vetovoimaisempaa ja vastuullisempaa matkailukaupunkia. Tulevaisuus rakennetaan nyt – yhdessä.

Vuoden helsinkiläisenä matkailuyrityksenä palkittiin Suomenlinnan hoitokunta

Tilaisuudessa palkittiin myös kolmatta kertaa Vuoden matkailuyritys Helsingissä. Helsingin tekijät- verkoston kumppanit valitsivat keskuudestaan voittajaksi Suomenlinnan hoitokunnan, joka perustelujen mukaan on kehitysmyönteinen, innovatiivinen ja aina yhteistyöhaluinen toimija.  Suomenlinnan hoitokunta panostaa myös esimerkillisesti kestävän matkailun edistämiseen, kehittää toimintaansa älykkäänä kohteena ja on tehnyt hyvää yhteistyötä Helsingin tekijät -verkoston ja kaupungin kanssa.