Helsingfors inför en digital klientprofil

Helsingfors inför Helsingforsprofilen som är klientprofil för stadsbor som använder stadens digitala tjänster.
Kaksi hymyilevää henkilöä istuu sohvalla tablettitietokoneen äärellä.
Bild: Jussi Hellstén

Genom Helsingforsprofilen ser man enkelt de uppgifter som staden sparar om hen och de tjänster där hen autentiserat sig. Tack vare Helsingforsprofilen förbättras hanteringen av de egna användardata.

Användningen av Helsingforsprofilen utvidgas stegvis. I fjol införde några e-tjänster Helsingforsprofilen, och under detta år inför cirka 100 tjänster den.

Helsingforsprofilen blir det primära autentiseringssättet

Fördelarna med Helsingforsprofilen förverkligas när den införs i stor utsträckning. Förändringen syns för stadsborna på så sätt att klienten uppmanas att skapa en Helsingforsprofil för sig själv under den första sessionen som kräver autentisering via Suomi.fi. Användaren anger sin e-postadress som används för att verifiera användarkontot.

Därefter kan användaren hantera sina uppgifter genom Helsingforsprofilens användargränssnitt. När så många tjänster som möjligt använder Helsingforsprofilen som autentiseringsmekanism, förbättras synligheten och kontrollen av de egna uppgifterna som stadens tjänster sparar. Helsingfors stad har beslutat att Helsingforsprofilen är den primära autentiseringsmekanismen i stadens tjänster.

Framtida delade funktioner gör det ännu enklare att uträtta ärenden

I framtiden samlar Helsingforsprofilen ärendehanteringshistorian till en plats, då man kan se sina ärenden och följa upp hur behandlingen av sina ärenden framskrider. En ännu smidigare användarupplevelse utvecklas i samarbete med stadsborna, Helsinki Design Systems, den nya webbplatsen hel.fi samt andra digitala tjänster.

Testa själv!

Du kan skapa en Helsingforsprofil för dig själv genom stark autentisering med Suomi.fi-autentisering. Du kan autentisera dig med finländska bankkoder, certifikatkort eller mobil-id.

Gå till Helsingforsprofilen(Länk leder till extern tjänst)