Hjälp med att hantera vardagen på det egna modersmålet
Målgruppen för Helmi är unga i åldern 7–17 år med invandrarbakgrund som är klienter inom barnskyddet eller familjesocialarbetet samt deras familjer. Det kan handla exempelvis om unga med problem med den psykiska hälsan, lindrig brottslighet eller utmaningar med skolgången. Förutom att kämpa med den ungas utmaningar kan familjen även belastas av exempelvis ekonomiska problem, svag läs- eller skrivkunnighet eller bristande kunskaper i finska. Föräldrarnas digitala kompetens är ofta för svag för att de skulle kunna klara sig i det finländska samhället, varvid ansvaret för att sköta familjens angelägenheter lätt överförs till barnen.
Min självsäkerhet har ökat när det gäller att uträtta ärenden
− Vi har fått stöd i att hantera vardagen och motivera barnen att gå till skolan. Tidigare kände jag inte mig säker när jag uträttade ärenden med myndigheter, men tack vare tjänsten har jag fått mer information av arbetstagarna och min självsäkerhet har ökat när det gäller att uträtta ärenden, berättar mamman i en klientfamilj.
Inom Helmi-klientarbetet har man satsat på praxis som avvecklar hinder för att ta emot hjälp. I början av verksamheten kartlägger en hälsovårdare barnets eller den ungas situation. Tjänsten säkerställer också att föräldrarna i familjen får stöd och hjälp från vuxensocialarbetet för att stärka deras delaktighet och aktörskap.
Inom Helmi satsar man på ett språkmedvetet möte, vilket innebär till exempel satsningar på praxis för arbete via tolkning eller stöd av flerspråkiga arbetstagare på klientens modersmål.
I samarbete och genom att bygga upp förtroende
Det har funnits en efterfrågan på Helmi-tjänsten, eftersom många familjer med invandrarbakgrund kan ha varit kunder hos flera tjänster, men skulle ha behövt mycket stöd för att anamma servicesystemet och de tjänster de fick.
Att få hjälp kan försvåras av bristande förtroende för och tidigare dåliga erfarenheter av myndigheter. Det kan vara svårt för anställda att identifiera problem och fenomen som påverkat familjer med invandrarbakgrund i sitt dagliga arbete, berättar Minna Larvio, projektchef inom Helmi.
Inom Helmi får familjen ett multiprofessionellt team som stöd. Teamet består av professionella inom familjearbete, vuxensocialarbete och hälsovård för unga. Teamet kartlägger tillsammans med familjen stödbehoven för att hjälpen ska kunna anpassas till det aktuella behovet.
Särskild uppmärksamhet fästs vid att bygga upp förtroende och skapa en trygg atmosfär – yrkespersonerna har fått utbildning i ett antirasistiskt och kultursensitivt arbetsgrepp och strävar efter att beakta familjernas individuella kulturella bakgrund och behov i verksamheten. En del av teamets medlemmar har också själva invandrarbakgrund, vilket ofta hjälper när man försöker förstå klienternas situation och servicebehov.