Familjer med invandrarbakgrund har stötts genom tjänsten Helmi

Vissa familjer med invandrarbakgrund har utmanande livssituationer och både barn och föräldrar behöver stöd. Helmi-tjänsten har utvecklats för att säkerställa att dessa familjer får den heltäckande hjälp de behöver.

Publicerad
Bild: Maija Astikainen

Hjälp med att hantera vardagen på det egna modersmålet

Målgruppen för Helmi är unga i åldern 7–17 år med invandrarbakgrund som är klienter inom barnskyddet eller familjesocialarbetet samt deras familjer. Det kan handla exempelvis om unga med problem med den psykiska hälsan, lindrig brottslighet eller utmaningar med skolgången. Förutom att kämpa med den ungas utmaningar kan familjen även belastas av exempelvis ekonomiska problem, svag läs- eller skrivkunnighet eller bristande kunskaper i finska. Föräldrarnas digitala kompetens är ofta för svag för att de skulle kunna klara sig i det finländska samhället, varvid ansvaret för att sköta familjens angelägenheter lätt överförs till barnen. 

Min självsäkerhet har ökat när det gäller att uträtta ärenden

− Vi har fått stöd i att hantera vardagen och motivera barnen att gå till skolan. Tidigare kände jag inte mig säker när jag uträttade ärenden med myndigheter, men tack vare tjänsten har jag fått mer information av arbetstagarna och min självsäkerhet har ökat när det gäller att uträtta ärenden, berättar mamman i en klientfamilj.

Inom Helmi-klientarbetet har man satsat på praxis som avvecklar hinder för att ta emot hjälp. I början av verksamheten kartlägger en hälsovårdare barnets eller den ungas situation. Tjänsten säkerställer också att föräldrarna i familjen får stöd och hjälp från vuxensocialarbetet för att stärka deras delaktighet och aktörskap.

Inom Helmi satsar man på ett språkmedvetet möte, vilket innebär till exempel satsningar på praxis för arbete via tolkning eller stöd av flerspråkiga arbetstagare på klientens modersmål.

I samarbete och genom att bygga upp förtroende

Det har funnits en efterfrågan på Helmi-tjänsten, eftersom många familjer med invandrarbakgrund kan ha varit kunder hos flera tjänster, men skulle ha behövt mycket stöd för att anamma servicesystemet och de tjänster de fick.

Att få hjälp kan försvåras av bristande förtroende för och tidigare dåliga erfarenheter av myndigheter. Det kan vara svårt för anställda att identifiera problem och fenomen som påverkat familjer med invandrarbakgrund i sitt dagliga arbete, berättar Minna Larvio, projektchef inom Helmi.

Inom Helmi får familjen ett multiprofessionellt team som stöd. Teamet består av professionella inom familjearbete, vuxensocialarbete och hälsovård för unga. Teamet kartlägger tillsammans med familjen stödbehoven för att hjälpen ska kunna anpassas till det aktuella behovet.

Särskild uppmärksamhet fästs vid att bygga upp förtroende och skapa en trygg atmosfär – yrkespersonerna har fått utbildning i ett antirasistiskt och kultursensitivt arbetsgrepp och strävar efter att beakta familjernas individuella kulturella bakgrund och behov i verksamheten. En del av teamets medlemmar har också själva invandrarbakgrund, vilket ofta hjälper när man försöker förstå klienternas situation och servicebehov.

Bild: Maija Astikainen

Resultaten talar för sig

Tjänsten Helmi inleddes i december 2023 och under två år har den betjänat hundra unga och deras familjer. Erfarenheterna har visat att man genom verksamheten har lyckats nå sådana familjer som tidigare har blivit utan tillräcklig hjälp och stöd. Förtroendefulla samarbetsrelationer samt multiprofessionellt arbete som beaktar hela familjens stödbehov har haft en avgörande roll i tjänstens framgång.

− Verksamhetsmodellens inverkan på barnens och familjernas liv har följts upp under de första verksamhetsåren. Situationen förbättrades under klientrelationen hos cirka hälften av de barn vars situation i början av klientrelationen var mycket svår, berättar Larvio.

− Det verkar också som om en positiv förändring under klientrelationen varar och bär på längre sikt. På basis av en uppföljning sex månader efter arbetet inom tjänsten var hälften av klienterna inte längre klienter inom barnskyddet.

Klientresponsen visar också att arbetet enligt verksamhetsmodellen har upplevts vara klientorienterat och tryggt.

Jag fick mycket stöd och hjälp för barnens och mina egna ärenden.

Jag blev hörd och bemöttes väl.

Genom att stödja familjerna och åstadkomma en positiv förändring under arbetet inom tjänsten kan man förebygga placeringar utanför hemmet inom barnskyddet. Detta sparar samhällets resurser och är naturligtvis oftast önskvärt även med tanke på familjen.

Arbetet inom Helmi syftar till att den unga och hens familj upplever att samarbetsrelationen med arbetstagarna är trygg och att de således kan förbinda sig och bli motiverade att ta emot hjälp och arbeta för att ändra situationen.

Verksamhetsmodellen för unga och familjer med invandrarbakgrund har också fungerat som en god vägvisare för stadens övriga tjänster. Det är värt att satsa på färdigheterna för antirasistiska bemötanden, multiprofessionella team och äkta samarbete!

 

Helmi (multiprofessionellt familjearbete för unga) kom på delad första plats i det avslutande seminariet för verksamhetsmodeller inom statsunderstödda projekt inom Finlands program för hållbar tillväxt i september 2025.

Helmi har utvecklats under åren 2023–2025 inom projektet för hållbar tillväxt, som finansieras av Europeiska unionens återhämtningsinstrument (NextGenerationEU). Tjänsten fortsätter som en permanent del av tjänsteutbudet inom Helsingfors barnskydd och familjesocialarbete. 

Rekommenderat för dig

Rekommendationer genereras automatiskt baserat på innehåll.