Helmi-palvelulla onnistuttu tukemaan maahanmuuttajataustaisia perheitä

Osalla maahanmuuttajataustaisista perheistä elämäntilanne on haastava, ja sekä lapsilla että vanhemmilla on tuen tarpeita. Helmi-palvelu on kehitetty varmistamaan, että nämä perheet saavat tarvitsemansa kokonaisvaltaisen avun.

Julkaistu
Kuva: Maija Astikainen

Apua arjen hallintaan omalla äidinkielellä

Helmen kohderyhmänä ovat lastensuojelun tai perhesosiaalityön asiakkaana olevat 7–17-vuotiaat maahanmuuttajataustaiset nuoret ja heidän perheensä. Nuorilla voi olla esimerkiksi mielenterveysoireilua, lievää rikollisuutta tai koulunkäyntihaasteita. Perhettä voivat kuormittaa nuorten haasteiden kanssa kamppailun lisäksi esimerkiksi taloudelliset vaikeudet, heikko luku- ja kirjoitustaito tai suomen kielen osaamattomuus. Vanhempien digitaidot ovat usein liian heikot suomalaisessa yhteiskunnassa selviämiseen, jolloin vastuu perheen asioiden hoitamisesta siirtyy helposti lapsille.

Itsevarmuuteni asioiden hoitamiseen on lisääntynyt.

− Olemme saaneet tukea arkeen ja lasten motivoimisessa koulunkäyntiin. Minulla ei ollut aiemmin varmuutta asioimisessa viranomaisten kanssa, mutta työntekijöiltä olen saanut lisää tietoa, ja itsevarmuuteni asioiden hoitamiseen on lisääntynyt, kertoo yhden asiakasperheen äiti.

Helmen asiakastyössä on panostettu käytäntöihin, jotka purkavat avun vastaanottamisen esteitä. Työskentelyn alussa terveydenhoitaja kartoittaa lapsen ja nuoren tilanteen. Palvelussa myös varmistetaan, että perheen vanhemmat saavat aikuissosiaalityön tuen ja avun osallisuuden ja toimijuuden vahvistamiseksi.

Helmessä panostetaan kielitietoiseen kohtaamiseen, mikä tarkoittaa esimerkiksi tulkkivälitteisen työn käytäntöihin panostamista tai monikielisten työntekijöiden tarjoamaa tukea asiakkaan omalla äidinkielellä.

Yhteistyössä ja luottamusta rakentaen

Helmi-palvelulle on ollut kysyntää, sillä monet maahanmuuttajataustaiset perheet ovat saattaneet olla usean eri palvelun asiakkaana, mutta olisivat tarvinneet paljon tukea palvelujärjestelmän ja saamiensa palvelujen omaksumiseen.

− Avun vastaanottamista saattavat vaikeuttaa luottamuksen puute ja aiemmat huonot viranomaiskokemukset. Työntekijöille maahanmuuttajataustaisten perheiden haasteiden taustalla vaikuttavien asioiden ja ilmiöiden tunnistaminen arjen työssä voi olla vaikeaa, kertoo Helmen projektipäällikkö Minna Larvio.

Helmessä perhe saa tuekseen monialaisen tiimin, jossa työskentelee ammattilaisia perhetyöstä, aikuissosiaalityöstä ja nuorten terveydenhuollosta. Tiimi kartoittaa yhdessä perheen kanssa tuen tarpeet, jotta apu voidaan räätälöidä kulloisenkin tarpeen mukaan.

Erityistä huomiota kiinnitetään luottamuksen rakentamiseen ja turvallisen tilan luomiseen: ammattilaiset ovat kouluttautuneet antirasistiseen ja kulttuurisensitiiviseen työotteeseen, ja toiminnassa pyritään huomioimaan perheiden yksilölliset kulttuuriset taustat ja tarpeet. Tiimin työntekijöistä osalla on itsellään maahanmuuttajatausta, mistä on usein apua, kun yritetään ymmärtää asiakkaiden tilannetta ja palveluntarvetta.

Kuva: Maija Astikainen

Tulokset puhuvat puolestaan

Helmi-palvelu käynnistettiin joulukuussa 2023, ja kahden vuoden aikana sen piirissä on ollut noin sata nuorta perheineen. Kokemukset ovat osoittaneet, että toiminnan avulla on onnistuttu tavoittamaan sellaisia perheitä, jotka ovat aiemmin jääneet ilman riittävää apua ja tukea. Onnistumisissa ratkaisevassa asemassa ovat olleet luottamuksellisen yhteistyösuhteen syntyminen sekä monialainen koko perheen tuen tarpeet huomioiva palvelumalli.

− Ensimmäisinä toimintavuosina on seurattu palvelun vaikutuksia lasten ja perheiden elämään. Niistä lapsista, joiden tilanne asiakkuuden alussa oli todella vaikea, noin puolella tapahtui muutosta parempaan asiakkuuden aikana, Larvio kertoo.

− Vaikuttaa myös siltä, että jos asiakkuuden aikana tapahtui positiivinen muutos, se kestää ja kantaa pidemmälläkin aikavälillä. Puolet Helmen asiakkaista ei ollut enää lastensuojelun piirissä kuusi kuukautta palvelun päättämisen jälkeen.

Myös saadut asiakaspalautteet osoittavat, että palvelussa tehty työ on koettu asiakaslähtöiseksi ja turvalliseksi.

Sain niin lasten kuin omissa asioissa paljon tukea ja apua.

Minua kuunneltiin sekä kohdeltiin hyvin.

Kun Helmi-palvelun avulla pystytään tukemaan perheitä ja saamaan positiivista muutosta aikaan, voidaan ehkäistä lastensuojelun kodin ulkopuolisia sijoituksia. Tämä säästää yhteiskunnan resursseja ja on tietysti useimmiten myös perheen kannalta toivottavaa.

Helmi pyrkii siihen, että nuori ja hänen vanhempansa kokevat yhteistyösuhteen työntekijöihin turvalliseksi, ja voivat siten sitoutua ja motivoitua avun vastaanottamiseen ja muutostyöskentelyyn.

Helmi on toiminut hyvänä suunnannäyttäjänä myös kaupungin muille palveluille. Antirasistiseen kohtaamisen taitoon, monialaisiin tiimeihin ja aitoon yhdessä tekemiseen kannattaa todella panostaa!

 

Helmi (maahanmuuttajataustaisten nuorten monialainen perhetyö) palkittiin jaetulla ensimmäisellä sijailla Suomen kestävän kasvun ohjelman valtionavustushankkeiden toimintamallien päätösseminaarissa syyskuussa 2025.

Helmeä on kehitetty vuosina 2023–2025 Kestävän kasvun hankkeessa, johon rahoitus saadaan Euroopan unionin kertaluonteisesta elpymisvälineestä (Next Generation EU) ja se jatkaa osana Helsingin lastensuojelun ja perhesosiaalityön palvelutarjontaa.

Suosituksia sinulle

Suosittelut luodaan automaattisesti sisältöjen perusteella.