
Popcornen poppar i mikrovågsugnen och det doftar färskt kaffe när kaffet hälls i termoskannan.
I lågstadieskolan Laakavuoren ala-aste i Mellungsby pågår en varje vecka återkommande kväll för Välkomna familjer!-verksamheten. En torsdag i maj fylls entréhallen av sorl, när bekanta och obekanta sätter sig ner och börjar dricka kaffe. Man hämtar mera kex, eftersom de alldeles tydligt har fallit barnen i smaken.
Staden har ordnat Välkomna familjer!-verksamhet i cirka ett år
Verksamheten är avsedd för familjer till elever inom den förberedande undervisningen och till andra elever som nyligen flyttat till landet. Gemensamma aktiviteter har ordnats i stadsförnyelseområdena Gamlas och Mellungsby, och i augusti utvidgas aktiviteterna även till Malm – givetvis finns det verksamhet på dessa tre ställen också i juni.
Stadens projektexpert Mia Heinonen berättar att hon har grubblat på verksamhetsidén länge. Till sin bakgrund är hon lärare i en klass för förberedande undervisning, och hon har märkt hur integrationen av en invandrarfamilj personifieras till läraren i den förberedande klassen.
Familjen har många behov och frågor, och lärarens tid räcker helt enkelt inte till för allt som en familj som kommit hit behöver för sin integration.
Tisdagar i Gamlas, torsdagar i Mellungsby
Det första året har visat att Välkomna familjer!-verksamheten har behövts. Cirka femtio familjer har i bästa fall deltagit i de enskilda mötena, och även denna gång fylls en klass av föräldrar och en annan av barn. På tisdagskvällar ordnas verksamheten i Gamlas, på torsdagar i Mellungsby.
I klassen med vuxna besvarar Heinonen och hennes kollega Fadumo Bulhan föräldrarnas frågor och berättar om verksamheten under den kommande sommaren.
Under tiden sköts barnen av skolgångshandledaren Suaade Aboude. Barnprogrammet under denna kväll omfattar bland annat avsnittet Pudelns natt i den animerade serien Hundra procent varg.
Utöver projektets anställda deltar också flerspråkiga handledare samt skolgångshandledare i familjeklubbkvällarna, vilket gör det möjligt att erbjuda deltagarna verksamhet som främjar integrationen.

Bästa möjliga integration
Idén med familjeverksamheten är att man kan delta när som helst och att man inte behöver binda sig.
En del familjer deltar aktivt från en vecka till en annan. Till dem hör bland annat Nacer Eddine Hadjadj och Hadja Aicha Boudi med sina barn.
Hadjadj berättar hur han kommit som flykting till Finland från Algeriet. Utöver frun hör tre pojkar som nu fyllt 10, 14 och 19 år till familjen.
Hadjadj lovordar verksamheten. Enligt honom utför verksamheten det bästa möjliga sättet att integrera sig i det nya hemlandet.
– Vi vill att våra barn ska gå i skolan här och att de ska få en bra framtid.
Enligt paret är det fint att man inom verksamheten lär sig om den finländska kulturen och landets historia. Familjerna har tillsammans besökt bland annat Stadsmuseet och sjungit finländska folksånger.
Boudi studerar för närvarande vid yrkesinstitutet Stadin AO. Hadjadjis språkkunskaper har utvecklats i rask takt och nu vill han hitta jobb.

Mångsidig verksamhet, fina utflykter
Ett stort tack kommer också från Raza Hassan Agha. Han berättar att Mia och hennes kollegor utför ett enormt bra arbete.
Agha har tillsammans med sin familj flyttat till Finland från Pakistan. Frun studerar vid Helsingfors universitet. Aghas språkkunskaper i finska är så flytande att det är svårt att tro att han flyttat till landet bara för ett halvt år sedan.
Finland valdes till nytt hemland för det utbildade paret och deras barn, eftersom de visste att landet har utsetts till världens lyckligaste, och de kände till att landet har ett högklassigt utbildningssystem.
Agha är ingenjör till sin utbildning. Han tänker hitta jobb inom sin egen bransch genast när språket inte längre är ett hinder.
Han har kommit till torsdagens möte tillsammans med sina döttrar, 8-åriga Anabia och 5-åriga Abeera.
De tycker att Välkomna familjer!-verksamheten är medryckande. Verksamheten har varit mångsidig och utflyktsmålen väl utvalda. Särskilt bra kommer de ihåg bland annat besöket på Fazers fabrik.

Sysselsättning underlättar språkinlärning
Heinonen berättar att de familjer som deltar i verksamheten nås via skolförberedande klasser. Lärare och personal ordnar frukostmöten och andra möten för föräldrar till familjer som flyttat till Finland, där Heinonen, Bulham och projektplaneraren Emmi Okafor besöker och bjuder in till Välkomna familjer!-verksamheten.
På de gemensamma mötena har familjerna bekantat sig med bland annat kultur- och fritidstjänster samt tjänster inom hälso- och sjukvården och ungdomsarbete, när yrkesutbildade personer från olika branscher kommer till platsen. Bibliotekens verksamhet har varit helt ny för många familjer, liksom lekparkernas verksamhet.
Man har även tillsammans lärt sig att använda Wilma. Familjerna har barn i olika åldrar och därför behövs information om övergången till andra stadiet. Man har också fått bekanta sig närmare med sysselsättningstjänsterna, Folkpensionsanstalten och HRT, och också med många organisationer. Till exempel Nicehearts, en förening som ordnar flick- och kvinnoverksamhet, har fått nya aktiva medlemmar bland dem som deltagit i familjeverksamheten.
Den sista familjeklubben kommer att bli ett besök till Sveaborg, tidigare har man bland annat tillrett pannkaka i klassen för huslig ekonomi.
Heinonen och Bulhan har märkt att man lär sig finska när man gör saker och ting tillsammans. Inkommande sommar ordnar familjeprojektet inom tre stadsförnyelseområden verksamhet där man på förmiddagar studerar finska i Suomi-klubbarna.
De som driver verksamheten har med glädje märkt att familjerna allt bättre har börjat etablera sig i det egna området. När de lär känna tjänsterna hittar de på mer att göra och kan bekanta sig med nya människor.
Avgiftsfritt för familjer
I klassen vid lågstadieskolan Laakavuoren ala-aste berättar man för närvarande om kommande sommarläger och utflykter. Ett stort evenemang för hela familjen kommer att ordnas på Stensböle ungdomsgård. Programmet omfattar bland annat levande musik, samhällskonst och grillning.
Okafor berättar att lärarna i de förberedande klasserna och elevernas vårdnadshavare har gett mycket positiv respons också om sommarverksamheten. Skolornas sommarlov är långt. Därför är verksamhet som upprätthåller och stärker kunskaperna i finska särskilt viktiga.
Samtidigt som språkkunskaperna förbättras medför sommarverksamheten meningsfull aktivitet under semestertiden för eleverna och deras familjer.
Vid nästan varje träff deltar nya familjer som undrar om deltagandet är avgiftsfritt. Kan man alltså avgiftsfritt delta i evenemang för hela familjen också på sommaren? Och i språkstudier i Suomi-klubben?
Ja. Och helt omedvetet har de finska språkkunskaperna förbättrats och utökats med nya ord, och kännedomen om det finländska samhället har stärkts efter varje möte och evenemang.
Text och bild: Kirsi Riipinen