Räv-materialen för Helsingfors daghem och skolor har utsetts till en av de bästa europeiska metoderna för hållbarhetsutbildning

Rävfigurerna som används i småbarnspedagogiken och de två första klasserna i grundskolan lär barnen om en hållbar framtid på ett barncentrerat sätt genom berättelser och aktiviteter. Modellen för miljöfostran som Helsingfors utvecklat belönas den 23 oktober i Bryssel.
Kettu-hahmoja.
Med Räv-materialet kan barn bekanta sig med en hållbar livsstil genom att leka, undersöka, och tänka. Bild: Riku Ounaslehto

Rävarna i boken, på planscherna och i den animerade filmen är en modell för hållbar utveckling och miljöutbildning som genomför målen i Agenda 2030 och bygger en hållbar framtid. Rävarna började användas inom småbarnspedagogiken i Helsingfors 2022. Hösten 2024 utökades verksamheten till att även omfatta nybörjarundervisningen, det vill säga årskurs 1 och 2 i skolan.

Räv-modellen får nu internationellt erkännande och har valts till en av de bästa europeiska metoderna för hållbarhetsfostran i en tävling ordnad av Europeiska kommissionen. Tävlingen hade fler än hundra deltagare.

– Räv-modellen tar sig an svåra, stora och globala problem genom berättande och med barnet i centrum. I modellen undersöker vi temana och övar på tankeförmågan genom olika aktiviteter, berättar Sanna Tuokko, som är pedagogisk expert.

Tuokko kommer att presentera Helsingfors stads Räv-modell vid Education for Climate-evenemanget i Bryssel den 23 oktober. Där presenteras nio goda förfaranden från olika EU-länder. Rävkompisarna vann sin plats på prispallen i delområdet Citizenship and Education.

– Räv-modellen och dess berättande grepp om klimatfostran i undervisningen har väckt mycket intresse internationellt och fått tack. Räv-böckerna går åt som smör i solsken alltid då modellen presenteras.

”Vi behöver sådana här verktyg i utbildningen”

Det var Tuokkos föregångare Anssi Almgren som hittade på och utvecklade rävarna. Jasmine Gustafsson, lärare på Roihuvuoren ala-aste har arbetat med Tuokko för att vidareutveckla Räv-materialet och karaktärerna.

Illustrationerna av rävarna görs separat för småbarnspedagogiken och nybörjarundervisningen. På daghemmen har Räv-materialet tagits med i planen för småbarnspedagogik. Till nybörjarundervisningens Rävkompisarna börjar skolan-bok hör även ett Räv-häfte, planscher och en AR-funktion där man väcker upp en räv med hjälp av en QR-kod. Räven erbjuder bilder, ljud, text och ”tassuppgifter”. En uppgift kan till exempel vara att hitta en stor asp i skogen. På så sätt kan undervisningen och lärandet ske utomhus i närmiljön.

– Det är fantastiskt fint att vår Räv-modell får uppmärksamhet, eftersom den verkligen är en bra modell för att genomföra hållbarhetsutbildning. Vi behöver sådana här verktyg i utbildningen. Det är ett enormt arbete i bakgrunden och en hel drös experter har deltagit i utvecklingen. Det är fint att få sprida modellen så att andra också kan använda den, säger Tuokko.

Sago-räven utvecklar läsförmågan

Räv-modellen håller för närvarande på att utvidgas i många riktningar, och just nu pågår en vidareutveckling av miljöfostran kopplad till läsandet riktad till årskurserna 3 och 4. Nya aktiviteter som främjar läsförmågan kommer att utvecklas för Sago-räven, eftersom läsning, läsförmågan och kritisk läskunnighet är viktiga färdigheter för en hållbar framtid.

– Vi tittar på hur litteratur och drama kan användas i miljöutbildningen, och hur också svåra ämnen lättare kan behandlas med hjälp av berättelser. Litteraturen förs utanför klassrummet och drama används för att lära sig nya saker om naturen och världen omkring oss.

Animationen uppmuntrar till hållbar mobilitet

Under våren 2025 släppte staden också den animerade filmen Kettukaverit pyöräretkellä. Den implementerades av fostrans- och utbildningssektorn i samarbete med stadsmiljösektorn, miljötjänsterna och trafikens miljöfostran. Videon är främst riktad till elever i årskurs 1 och 2 och uppmuntrar till hållbar mobilitet, men handlar även om att plocka upp skräp. Tuokko berättar att videon har fått bra respons från skolorna och att den också används inom småbarnspedagogiken i grupper med 5–7-åringar.

– Jag hoppas att olika aktörer med hjälp av rävkompisarna kan hitta sätt att genomföra hållbarhetsfostran på daghem och i skolan. Hållbarhetsfostran och dess pedagogik behöver fortfarande utvecklas mycket, säger Tuokko.

Helsingfors håller också på att utveckla en egen hållbarhetsmodell för elever i årskurserna 3–6. I bakgrunden ligger en tanke på en stig för hållbar miljöfostran som leder från småbarnspedagogiken ända till andra stadiet.

Kettu-hahmoja.
Räv-figurerna förstärker barnens framtidstro. Bild: Riku Ounaslehto

Rekommenderat för dig

Rekommendationer genereras automatiskt baserat på innehåll.