
Många arbetssökande med främmande språk får inte chansen att visa sina färdigheter och kompetenser. Samtidigt råder det även i det dåliga sysselsättningsläget brist på arbetstagare inom till exempel turism-, restaurang-, städ- och fastighetsbranschen.
– Hindren för att mötas uppstår inte av den arbetssökandes motivation, utan ofta av omedvetna antaganden och arbetsgivarnas praxis, säger ledande sakkunnig Taneli Kuusiholma från Helsingfors sysselsättningstjänster.
Projektet Ovet auki duuniin (“Dörren öppen för jobb”), som har fått betydande finansiering, tar itu med utmaningarna på ett nytt sätt. Syftet är att synliggöra osynliga hinder i rekryteringen och bidra till att undanröja dem.
– Målet är att bygga upp förtroende och bestående förändringar för att arbetssökande med ett främmande språk ska bemötas likvärdigt. På detta sätt vill vi öppna dörrarna också för de branscher där högutbildade invandrare alltför ofta hamnar utanför arbetstillfällen som motsvarar deras kompetens, betonar Kuusiholma.
Arbetstagare med ett främmande språk får språkstöd, som är specifikt för deras jobb, på arbetsplatsen genast i början av sin anställning. Arbetsgivarna får också stöd, eftersom de får konkreta anvisningar och tydliga verktyg för de nya arbetstagarnas inskolning. Detta innebär stöd för mentorskap och utarbetandet av tydliga anvisningar och arbetsbeskrivningar. På så sätt förbättras växelverkan i vardagen genast från den första arbetsdagen.
Projektet utnyttjar beteendevetenskap, socialpsykologi och samhällelig marknadsföring.
– För första gången använder vi samhällelig marknadsföring för att främja sysselsättningen. Syftet med samhällelig marknadsföring är att påverka människors attityder, värderingar och i slutändan beteenden för att uppnå det gemensamma bästa. Välkända exempel är kampanjer som syftar till att förbättra trafiksäkerheten eller öka återvinningen, säger enhetschef Katja Rajaniemi.
Projektet väntar inte på att det ska komma lediga jobb. Tillsammans med företagen söker Helsingfors sysselsättningstjänster möjligheter till arbete för personer med ett främmande språk och skapar nya vägar till sysselsättning.
– Vi vill skapa bestående resultat som stärker Helsingfors livskraft och minskar ojämlikheten. Detta är kärnan i stadsstrategin, påminner Rajaniemi.
Helsingfors stad följer upp och utvärderar resultaten noggrant. Projektets totala budget uppgår till 1,2 miljoner euro, varav 75 procent täcks av EU:s ESF+-program.