Brunnsgatan förnyas så att fotgängare och spårvagnar kan komma snabbare fram

Brunnsgatan ska byggas om till en kollektivtrafikgata, och samtidigt ska förhållandena för fotgängare förbättras på gatan. Ombyggnaden presenteras för invånarna på stadshuset den 20 november. Planförslaget för Brunnsgatan är offentligt framlagt till den 16 december.
Havainnekuva ihmisistä raitiotiepysäkeillä rautatieaseman edessä.
Brunnsgatan ska få fyra spårvagnshållplatser. Bild: Arkkitehtitoimisto K2S Oy

En ändring av detaljplanen för Brunnsgatan inleddes våren 2025. Förändringen utgår från den trafiksystemplan för centrum som godkändes 2024, där man beslöt att göra Brunnsgatan till en kollektivtrafikgata. Samtidigt koncentreras den tvärgående biltrafiken i centrum till Esplanaderna.

Du kan ta del av materialen som hör till planförslaget på nätet 17.11–16.12.2025. Planerna för Brunnsgatan presenteras för invånarna på stadshusets evenemangstorg torsdagen den 20 november kl. 17–18.30. Du kan också se evenemanget live eller som inspelning på  Helsingforskanalen(Länk leder till extern tjänst) .

Utrymme för fotgängare och plats att stanna utanför centralstationen

Området kring centralstationen är Helsingforsregionens viktigaste knutpunkt för kollektivtrafiken och är också det område i staden som har det största antalet fotgängare. 185 000 personer reser till eller från området med kollektivtrafik varje dag. Enligt stadsborna är området dock det otrivsammaste stället i centrum att röra sig på.

Området utanför stationens huvudingång är för närvarande trångt. Den som kommer från stationen får inte plats att stanna utan att stå i vägen för andra. Alla som väntar på trafikljusen får inte plats på väntplatsen för övergångsstället till spårvagnshållplatsen. Cykelvägen orsakar också regelbundet incidenter mellan fotgängare och cyklister.

Lösningen som föreslås i den nya detaljplanen möjliggör större och enhetligare områden för fotgängare utanför järnvägsstationen, vilket gör det smidigare, trevligare och tryggare att gå där. Området för fotgängare på Brunnsgatan byggs om från trottoarer längs körbanan till ett mer öppet område där man kan röra sig fritt i olika riktningar.

Utrymme längs gatan frigörs också för planteringar, bänkar och tjänster. Ombyggnaden gör området kring de värdefulla byggnaderna i området lugnare och bidrar till att byggnaderna kan framhävas mer än i nuläget. Mer växtlighet ger området en mjukare framtoning och skapar kontraster mot den stenlagda och byggda miljön. Området är inte längre bara en plats som man passerar, utan ett lugnt område där man kan vänta och träffas.

Havainnekuva ihmisistä katualueella ja raitiovaunupysäkeillä rautatieaseman edessä.
Hållplatserna ska till stor del vara täckta för att ge väntande passagerare väderskydd. Bild: Arkkitehtitoimisto K2S Oy

Antalet spårvagnshållplatser fördubblas

Framöver kommer det att finnas två spår för spårtrafiken på Brunnsgatan, och vid hållplatserna förgrenas de till fyra. Brunnsgatan ska få fyra spårvagnshållplatser i stället för nuvarande två. Hållplatserna är 61 meter långa och ger möjlighet för två stadsspårvagnar eller en snabbspårvagn att stanna vid en hållplats samtidigt.

Som mest trafikeras Brunnsgatan av ungefär 40 spårvagnsturer i varje riktning per timme, så fotgängare kan korsa gatan utan fördröjning nästan hela tiden. Det kommer att finnas två övergångsställen med trafikljus på Brunnsgatan, ett utanför huvudingången till centralstationen och ett utanför Ateneum. Vid övriga övergångsställen väjer fotgängarna för spårvagnarna. I samband med planläggningen har man gjort undersökningar som visat att en minskning av antalet övergångsställen och särskilt antalet trafikljus leder till att fotgängare kan komma fram upp till 20–50 sekunder snabbare och spårvagnar över en minut snabbare. 

Piirros alueen liikennejärjestelyistä.
Vid hållplatserna finns det fyra spår. Bild: Ramboll

Det går att komma med bil till järnvägsstationen

Brunnsgatan trafikeras i nuläget av 15 000–20 000 fordon per dygn. Enligt en trafikmodell förflyttas största delen av biltrafiken till alternativa rutter när Brunnsgatan byggs om, till exempel till Esplanaderna, Helsingegatan och Nordenskiöldsgatan. Det här kan förlänga restiderna i stadskärnan med några minuter. En del av biltrafiken kommer att undvika stadskärnan helt.

Det går fortfarande att ta sig till järnvägsstationen från olika håll för att hämta eller lämna passagerare med bil och taxi. På Brunnsgatan och Stationsplatsen reserveras platser för hämtning och lämning. Förändringen verkar leda till att man snabbare kan köra fram till centralstationen, då det inte längre finns genomfartstrafik på rutterna till stationen. Möjligheterna att köra till parkeringsanläggningar kring Brunnsgatan blir kvar, men rutterna förändras. Brunnsgatan fungerar fortfarande som genomfartsväg för räddningsfordon.

De första byggnadsarbetena inleds 2028

Gatu- och byggnadsplaneringen för Brunnsgatan pågår och arbetet med planeringen utförs parallellt med utarbetandet av detaljplanen. Byggandet på Brunnsgatan ska genomföras i två skeden så att man under det första skedet, åren 2028–2029, förnyar vattenisoleringen och kommunaltekniken längs gatan, förbättrar avledningen av dagvatten i området och minskar översvämningsrisken samt gör de ändringar och genomföringar som behövs för renoveringen av metrostationen. Gatubeläggningen förnyas och dess kvalitet höjs. Brunnsgatan kan göras om till en kollektivtrafikgata när renoveringen av Esplanaderna är klar.