Voit toimittaa asiakirjoja kirjaamoon paperipostilla, sähköisesti tai kaupungintalon ala-aulassa olevaan postilaatikkoon. Jos lähetät sähköpostitse arkaluontoista tai salassa pidettävää aineistoa, käytäthän suojattua sähköpostia: securemail.hel.fi.
Jokaisella on oikeus saada tieto viranomaisen julkisista asiakirjoista. On kuitenkin tietoja, joita voidaan antaa vain tietyin edellytyksin ja harkinnanvaraisesti. Täältä löydät tietoa näistä edellytyksistä sekä lomakkeet tietojen pyytämiseen.
Asiakirjajulkisuuskuvauksen avulla opastetaan kansalaista kohdistamaan tietopyyntönsä. Tiedonhallintayksikön on ylläpidettävä asiakirjajulkisuuskuvausta sen hallinnoimista tietovarannoista ja asiarekisteristä tiedonhallintalain (906/2019) § 28 mukaisesti.
Henkilötietojen käsittelylle Helsingin kaupungilla on aina oikeusperuste. Noudatamme henkilötietojen käsittelyssä ja arkistoinnissa hyvää tietojenkäsittelytapaa, kansallista tietoturvaohjeistusta ja hyviä käytänteitä.
Henkilöllä on oikeus tietää, käsitelläänkö hänen henkilötietojaan ja mitä tietoja hänestä on tallennettu.
Kaupungin päätöksentekijöitä ovat toimielimet, yksittäiset luottamushenkilöt ja yksittäiset viranhaltijat. Täältä löydät kaupungin päätökset ja niihin liittyvät asiakirjat.
Kunnanhallituksen ja lautakunnan, niiden jaoston sekä niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.