Marian alue

Entinen Marian sairaala-alue Kampissa täydentyy uudella yrityskorttelilla, johon on suunnitteilla tiloja myös majoitukseen, ravintoloille, tapahtumille ja palveluille. Alueen kehittäminen alkaa vuonna 2024 katujen ja puistojen rakentamisella. Varsinainen talonrakennus on tavoitteena aloittaa vuonna 2025.
Marian sairaala-alue ja ympäristö ilmakuvassa

Kuva: YIT 
 

1800-luvulla perustettu Marian sairaala lopetti toimintansa vuonna 2014, ja nyt entisellä sairaala-alueella toimii Pohjoismaiden suurin startup-yritysten keskittymä Maria 01. Tulevan laajennuksen jälkeen Marian alue kasvaa Euroopan mittakaavassa merkittäväksi kasvuyrityskampukseksi, missä on tilaa usealle sadalle toimijalle ja arviolta 5 000 työntekijälle.

Sairaalan vanha rakennuskanta alueen pohjoisosassa säilytetään, ja uusi rakennuskokonaisuus sijoittuu Marian alueen eteläosaan. Merkittävä osa noin 50 000 kerrosneliömetrin laajuisesta korttelista on startup- ja kasvuyrityskäyttöön painottuvaa joustavaa toimistotilaa. Lisäksi suunnitellaan tiloja majoitukseen, ravintoloille, myymälöille, hyvinvointi- ja liikuntapalveluille sekä tapahtumille.

Alue on varattu YIT:n ja Kevan muodostamalle konsortiolle hankkeen suunnittelua varten. Alueen rakentamisen mahdollistava asemakaava tuli lainvoimaiseksi vuonna 2023.

Esirakentaminen alkaa vuonna 2024

Tavoitteena on, että YIT:n ja Kevan toteuttama talonrakentaminen alkaa vuonna 2025. Uusien rakennusten tarkempi yleissuunnittelu on aloitettu.

Ennen talonrakentamisen alkamista Helsingin kaupunki aloittaa Marian alueen esirakentamistyöt. Parannamme alueen kunnallistekniikkaa ja kulkuyhteyksiä.  

Havainnekuva tulevasta kasvuyrityskampuksesta kuvattuna Porkkalankadun ja Mechelininkadun risteyksestä päin. Kuva: YIT
Havainnekuva tulevasta kasvuyrityskampuksesta kuvattuna Porkkalankadun ja Mechelininkadun risteyksestä päin. Kuva: YIT

Marian alueen hankkeet

Kaupunki suunnittelee Marian alueen ympäristössä seuraavia hankkeita, jotka on tarkoitus toteuttaa vuosina 2024–2028:

Marian pohjoisen sisäänkäynnin edustalla sijaitseva aukio päällystetään, ja sinne sijoitetaan katupuuistutuksia ja penkkejä.

Lastenkodinkadun länsipäästä rakennetaan silta Baanan yli Marian alueelle. Sillalta rakennetaan myös ramppi Baanalle. Silta on tarkoitettu jalankulkua, pyöräilyä ja hälytysajoa varten.

Mechelininkadulle Lapinlahdenkadusta etelään rakennetaan yksisuuntaiset pyöräjärjestelyt. Lisäksi kapeaa jalkakäytävää levennetään Länsilinkin ja Mechelininaukion välillä. Risteysalueilla päivitetään suojateitä ja pyöräliikenteen ylitysjärjestelyitä.

Marian kasvuyrityskampuksen reunalle, Ruoholahden sillan alla olevan nykyisen parkkialueen reunaan toteutetaan uusi jalkakäytävä ja tonttiliittymä kasvuyrityskampukselle. Tämän vuoksi sillalle johtavia portaita siirretään hieman.

Katujen rakentamisen yhteydessä uusitaan kunnallistekniikkaa, kuten vesihuoltoa ja tietoliikenneyhteyksiä, ja rakennetaan uutta verkostoa palvelemaan muun muassa Marian kasvuyrityskampusta.

Marian alueen uusien rakennusten vuoksi Baanan eteläpäätä on tarpeen järjestellä uudelleen. Ruoholahdenkadun ja Lapinlahdenkadun välillä pyörätie siirretään ratakuilun toiselle reunalle. Baanan koripallokenttä siirretään etelään lähemmäs Ruoholahdenkadun päätyä, ja nykyinen petankkikenttä poistetaan. Alueelle tulee kolme uutta istutusaluetta ja uusia puita. Love Helsinki -taideteoksen Baanalla olevaa osaa siirretään muutamia metrejä pohjoiseen.

Kasvuyrityskampuksen keskelle rakennetaan uusi puistoalue, Marianpuisto. Marianpuistossa säilytetään muutamia puita, jotka muistuttavat kulttuurihistoriallisesti tärkeästä Marian sairaala-alueen puutarhasta, ja puiston istutukset tehdään suosien vanhoja kasvilajeja. Marianpuiston läpi avataan myös kulkuyhteys Mechelininkadulta Baanalle uusien portaiden ja luiskan kautta.

Suurin osa alueen vanhoista rakennuksista säilytetään. Uusien rakennusten paikalta puretaan 1980-luvulla rakennettu Auroranlinnan asuintalo. Lisäksi puretaan osittain 1800-luvulta peräisin oleva desinfiointilaitoksena toiminut tiilirakennus, ja osa siitä säilytetään muistumana uudisrakennuksen aulatilassa. Rakennusten purkaminen tapahtuu keväällä 2024. Puurakenteinen entinen kappeli- ja obduktiorakennus siirretään alueen sisällä vanhan puisen huoltorakennuksen viereen. Kaksi 1800-luvun puurakennusta, entinen kulkutautipaviljonki ja desinfiointivierasmaja, on puolestaan tarkoitus siirtää Itä-Pakilaan asuinkäyttöön.

Marian alueen läpi tulee uusia jalankulun ja pyöräilyn yhteyksiä. Mechelininkadulta rakennetaan alueelle uusi porrasyhteys jalankulkijoille.

Alueelle suunnitellaan Marian korttelin alittavaa baanatunnelia pyöräilijöille ja jalankulkijoille Lapinlahdenkadun ja Baanan välillä. Tunnelihankkeen aikataulu tarkentuu myöhemmin.

Jos hankkeiden aikataulua ei ole kerrottu, tarkka aikataulu ei ole vielä tiedossa, vaan sen tarkentuu myöhemmin.

Hankkeet kartalla

marian alueen hankkeet kartalla
Marian alueen katu- ja puistosuunnitelmat kartalla - Avaa kartta suurempana(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Tietoa töiden etenemisestä

Lue alta säännöllisesti julkaistava työmaaviesti töiden etenemisestä.

16.7.2024 Melu- ja tärinähaittaa aiheuttava louhintatyö alkaa Marian alueen työmaalla – tiedossa myös liikenteen pysäytyksiä

Työmaalla siirrytään tällä viikolla louhinta-, kaivuu- ja räjäytystöihin. Melu- ja tärinähaittaa aiheuttava kallion louhinta kestää arviolta neljä viikkoa. Louhintaan sisältyy suppealle alueelle sijoittuvia räjäytystöitä, joiden vuoksi Mechelininkadun liikenne joudutaan ajoittain pysäyttämään.

Räjäytystöitä tehdään Mechelininkadulla arkisin klo 9–15, mutta melua aiheuttavat työvaiheet alkavat jo klo 7. Räjäytyksiä on kolmesta viiteen päivässä, ja niistä ilmoitetaan äänimerkein. Räjäytystyö vaikuttaa autoiluun, jalankulkuun ja pyöräilyyn. Liikenne pysäytetään Mechelininkadulla enintään 10 minuutiksi kerrallaan etelästä tultaessa Porkkalankadun sillan kohdalla ja pohjoisesta tultaessa Lapinlahdentien kohdalla.

Myös Baanan liikenne pysäytetään lyhyesti muutamia kertoja päivässä, kun räjäytystyöt siirtyvät sen läheisyyteen arviolta viikon 30 loppupuolella. Kalliota on louhittu Baanan länsireunalla jo toukokuussa, ja nyt suoritettavat louhinnat eivät vaikutuksiltaan poikkea aiemmin tehdyistä.

Baanan yli rakentuvan jalankulku- ja pyöräilysillan eli Lastenkodinkadunsillan rakentaminen on edennyt aikataulussa. Baanan halki kulkee jo sillan puinen tukirakenne, johon on jätetty kulkuaukot jalankululle, pyöräilylle ja pelastusliikenteelle.

Mechelininkatua kuvattuna etelästä päin.
Kuva: Esa-Pekka Nikulin

10.7.2024 Marian alueen työmaalla alkaa louhiminen ja kaivuutyöt – yötyövaihe ohi

Alueella alkaa uuden puistoalueen, Marianpuiston, tukimuurin ja porrasvarauksen auki kaivuu ja louhinta sekä erilaisia vesihuollon parantamiseen liittyviä rakennustöitä. Myös Lastenkodinkadun sillan rakentaminen edistyy.

Alueella tehdään kallion irrotusta sekä kaukolämpötöitä. Louhintatyöt, ja etenkin kallion poraus ja räjäytystyöt sekä Baanalla että Mechelininkadulla aiheuttavat jonkin verran melua ja tärinää lähialueille.

Lastenkodinkadun siltatyömaalla Marian sairaala-alueen puoleinen maatuki on jo tukevasti paikallaan. Lastenkodinkadun puoleinen maatuki rakennetaan ja valetaan samassa yhteydessä siltakannen kanssa. Sillan tukitelineen rakentaminen Baanan poikki on käynnissä, ja valmistuu lähiviikkoina.

Porkkalankadun sillan alla sijaitsevan pysäköintialueen kohdalla on tiedossa vesihuoltotöitä arviolta heinäkuun lopussa. Töiden vuoksi sisäänajo alueelle on muuttumassa pysyvästi pysäköintialueen eteläreunaan. Ulosajokaista pysyy jatkossakin nykyisellä paikallaan. Uusista järjestelyistä tiedotetaan tarkemmin lähempänä töiden aloitusajankohtaa.

Kesäkuun yötyövaihe Mechelininkadulla on nyt ohi, ja kaikki tulevat työvaiheet toteutetaan päiväsaikaan.

Baana, jolla tehdään silta- ja kaukolämpötöitä.
Kuva: Esa-Pekka Nikulin

11.6. 2024 Mechelininkadun työt käynnistyivät – poikkeavat liikennejärjestelyt jatkuvat syyskuulle saakka

Yksisuuntaisten pyöräteiden sekä jalkakäytävien leventäminen Mechelininkadulla on käynnistynyt 4. kesäkuuta. Työt vaikuttavat liikenteeseen. Mechelininkadun eteläpäässä, Lapinlahdenkadun ja Pohjoisen rautatiekadun risteyksestä Itämerenkadun risteykseen ulottuvalla matkalla on jalkakäytävä ja yksi ajokaista rajattu pois käytöstä. Autoliikenteellä on käytössään kaksi kaistaa molempiin suuntiin. Raitiolinja 8:n käyttökatkon ajan hyödynnetään myös raitiotieosuutta ajokaistana.

Edellä mainitulla tieosuudella myös jalankulku ja pyöräily on ohjattu kulkemaan Mechelininkadun länsilaidalle sekä Baanalle.

Poikkeavat liikennejärjestelyt ovat autoliikenteen osalta voimassa syyskuun puoliväliin saakka. Jalankulkuun ja pyöräilyyn työt vaikuttavat mahdollisesti pidempään.

Mechelininkadun poikki kulkeva hulevesiputki uusitaan. Työ tehdään yötyönä, jotta liikenteelle aiheutuva haitta voitaisiin minimoida. Yöaikaan autoliikennettä ohjataan henkilövoimin sekä opasteiden avulla. Jalankulkuun tai pyöräilyyn työt eivät merkittävästi vaikuta, sillä työmaa sijoittuu ajoradalle. Liikenne palautetaan nykyisille järjestelyilleen aamuisin klo 7.00 mennessä.

Työt aloitetaan ajolankojen, kiskojen ja riippuvalaisimien purkamisella. Viikkojen 24–26 aikana suoritetaan vesihuoltotöitä. Kaivuu- ja kuormaustöistä aiheutuu jonkin verran meluhaittaa.

Mechelininkatu kuvattuna etelästä päin.
Kuva: Esa-Pekka Nikulin

27.5.2024 Marian alueen työt vaikuttavat kulkemiseen Baanalla

Marian alueella on aloitettu jalankulku- ja pyöräilysillan rakentaminen sekä Baanan eteläpään uudelleenjärjestely. Työt vaikuttavat jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kulkemiseen Baanalla. Muutoksista ilmoitetaan päiväkohtaisesti opastein.

Työmaan vuoksi jalankulku ja pyöräily on ohjattu toistaiseksi kulkemaan Baanan länsipuolelle. Läpikulku Baanalla on mahdollista koko urakan ajan, mutta reittimuutokset jatkuvat työn etenemisen mukaan arviolta lokakuun loppuun saakka. 

Lastenkodinkadun länsipäähän rakennettavan sillan työt ovat edenneet. Kallioporaus, joka on aiheuttanut meluhaittaa, on nyt hiljentynyt kyseisen työvaiheen valmistuttua.

Viime viikolla tehtiin myös kallion louhintaa Marian puiston puolella. Louhinta jatkuu Auroranlinnan suuntaan, kun rakennuksen purkutyöt valmistuvat. Auroranlinnan kohdalta pohjoiseen tukimuurin pohjarakenteet ovat valmistuneet, ja tällä viikolla aloitetaan antureiden raudoitus.

Lähialueella on käynnistynyt myös Lapinlahdenkadun ylikulkusillan kunnostaminen, joka vaikuttaa alueen liikenteeseen.

Työmaata Baanalla entisen Marian sairaalan takana.
Kuva: Esa-Pekka Nikulin

16.4.2024 Mechelininkadulla alkaa yksisuuntaisten pyöräteiden rakentaminen – myös jalkakäytävää levennetään

Mechelininkadulle Pohjoisesta Rautatiekadusta etelään rakennetaan kesän aikana yksisuuntaiset pyörätiet molemmin puolin katua. Lisäksi pyöräilyn ja jalankulun järjestelyjä selkeytetään Länsilinkin ja Mechelininaukion välillä. Katujen rakentamisen yhteydessä uusitaan vanhaa ja rakennetaan uutta kunnallistekniikkaa.

Porkkalankadun sillan alla sijaitsevan pysäköintialueen eteläreunaan rakennetaan uusi sisäänajoliittymä Mechelininkadulta. Nykyinen liittymä muutetaan ulosajoliittymäksi. 

Jotta levennetty jalkakäytävä ja pyöräliikenteen järjestelyt pystytään toteuttamaan Marian alueen kohdalla, entiseltä sairaala- eli tulevalta katualueelta kaadetaan arviolta 20 puuta sekä Mechelininkadun reunassa kulkeva aita. Puut kaadetaan 17.–18. huhtikuuta. Urakoitsija on tarkistanut tämän viikon alussa, ettei kaadettavissa puissa ole linnunpesiä.

Rakennustyöt alkavat huhtikuun lopussa ja ajoittuvat pääosin kesälle 3. kesäkuuta alkavan raitiolinja 8:n käyttökatkoksen ajalle. Urakan ajan jalankulkijat ohjataan osittain kiertoreiteille Mechelininkadun länsilaidalle tai vaihtoehtoisesti Baanalle. Pyöräilijät pääsevät urakan ajan kulkemaan nykyistä reittiä Mechelininkadun länsilaidalla. Mahdollisista poikkeuksista ilmoitetaan opastein.

Moottoriajoneuvoliikenteeseen työt vaikuttavat Marian alueen kohdalla hulevesiviemärin uusimisen ajan. Työn aikana autoliikenteellä on käytössään kaksi ajokaistaa Mechelininkadun molempiin suuntiin. Raitiovaunukatkon aikana hyödynnetään tarvittaessa raitiotieosuutta työnaikaisiin liikennejärjestelyihin. 

Mechelininkatu kuvattuna etelään päin Marian sairaalan kohdalta.
Kuva: Jukka Hakola

22.3.2024 Baanan ylittävän uuden sillan rakentaminen alkamassa

Lastenkodinkadun ja entisen Marian sairaalan alueen välille sijoittuvan uuden Lastenkodinkadun sillan rakentaminen on alkanut. Sillan Marian puolelta rakennetaan myös ramppi alas Baanalle.

Rakentaminen alkaa Baanan länsipuolelle tulevaisuudessa sijoittuvasta Marianpuistosta ja sinne Baanalta johtavasta rampista sekä Lastenkodinkadun länsipäästä. Samalla Lastenkodinkadun päässä sijaitsevat katupysäköintipaikat poistuvat ja alueesta tehdään aukio. 

Urakka sisältää myös Marian alueen puolelle tulevan pelastustien sekä Marianpuiston esirakentamista. Baanan alueella rakennetaan kunnallistekniikkaa Ruoholahden sillan ja Lastenkodinkadun sillan välillä sekä Ruoholahden sillan suuntaisesti välillä Baana–Mechelininkatu.

Havainnekuva Lastenkodinkadun sillasta.
Kuva: Sitowise

6.2.2024 Kaksi Marian sairaala-​alueen hirsirakennusta siirretään Itä-​Pakilaan – alueen esirakentaminen alkaa

Marian entisen sairaala-alueen eteläosassa sijaitsevia 1890-luvun hirsirakennuksia aletaan purkaa helmikuussa. Samoihin aikoihin alueella alkaa myös 1980-luvun asuintalon purku. Muutokset tehdään, jotta alueelle voidaan toteuttaa asemakaavan mukainen kasvuyrityskeskittymä.

Rakentaminen alkaa Baanan länsipuolelle tulevaisuudessa sijoittuvasta Marianpuistosta ja sinne Baanalta johtavasta rampista sekä Lastenkodinkadun länsipäästä. Samalla Lastenkodinkadun päässä sijaitsevat katupysäköintipaikat poistuvat ja alueesta tehdään aukio. 

Urakka sisältää myös Marian alueen puolelle tulevan pelastustien sekä Marianpuiston esirakentamista. Baanan alueella rakennetaan kunnallistekniikkaa Ruoholahden sillan ja Lastenkodinkadun sillan välillä sekä Ruoholahden sillan suuntaisesti välillä Baana–Mechelininkatu.

Ensimmäisenä puretaan kaksi rakennusta, joiden alkuperäinen tehtävä oli toimia desinfiointivierasmajana ja kulkutautipaviljonkina. Rakennukset on ostanut yksityishenkilö, joka pystyttää ne välivarastoinnin jälkeen Itä-Pakilaan.

Keväämmällä tehdään myös muita purku- ja siirtotöitä. Sairaalan kappeli- ja obduktiorakennuksena toiminut 1800-luvun puutalo siirretään Mechelininkadun viereltä lähemmäs Baanaa. Viereinen, desinfektiolaitoksena tunnettu tiilirakennus puolestaan puretaan. Rakennusta mukaileva muistuma liitetään myöhemmin paikalle tulevaan uudisrakennukseen. Mechelininkadun kupeesta puretaan myös punatiiliseen talousrakennukseen liittyvä vanha hiilikellari samoihin aikoihin, kun Baanan puolelta tonttia puretaan 1980-luvun asuintalo.

Entinen kulkutautipaviljonki.
Kuva: Kati Salonen ja Mona Schalin Arkkitehdit Oy

Lisätiedot

Helsingin kaupunki
Tuomo Sipilä, projektinjohtaja (toteutuksen koordinointi)
Puh. 09 310 34249
tuomo.sipila@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)