Slush lockar rekordmånga startupföretag och investerare till Helsingfors

Slush samlar igen toppförmågorna inom startup-fältet till Helsingfors i november: internationella företag, investerare, forskare och företagsledare.
På bilden finns Slush-logotypen med människofigurer framför
Rekordmånga startupföretag och investerare kommer att delta i Slush. Bild: C. Jieming You, Slush

”Ground State” är temat för teknologi- och tillväxtföretagsevenemanget Slush i år. Det syftar på en tid då grunden för teknologin förändras och artificiell intelligens och snabb teknologisk utveckling definierar framtiden.

– Helsingfors behöver mer liv, livskraft och tillväxt – nya företag, förmågor och investeringar. Teknik och innovation spelar en nyckelroll i detta. Slush är en viktig samarbetspartner för staden och en attraktionsfaktor för att bygga upp tillväxten och livskraften, säger borgmästare Daniel Sazonov.

I år deltar 6 000 startupföretag och 3 500 investerare i Slush. Antalet är större än i fjol då rekordmånga startupförtag och investerare deltog i evenemanget.

– Det är särskilt fint att bevisa Helsingfors dragningskraft under Slush, när vår stad står i centrum för det globala teknologi- och startup-ekosystemet, berättar Marja-Leena Rinkineva, stadens näringslivsdirektör.

– Vårt mål är entydigt att vara världens bästa plats för startup-verksamhet. Vi i Helsingfors stad arbetar aktivt för detta varje dag, fortsätter Rinkineva.

Artificiell intelligens och nya investerarmöten

Årets tema i Slush, "Welcome to the Ground State", utmanar oss att ompröva teknikens grund.

– Temat ”Ground State” syftar på stunden före förändringen då allt ännu är möjligt. Vi tror att vi just nu lever i ett sådant ögonblick. Artificiell intelligens är inte bara ett tekniskt genombrott utan den förändrar helt hur vi bygger världsförändrande företag. I årets Slush vill vi säkerställa att europeiska företagare inte bara hänger med utan ansvarar för utvecklingen, säger Aino Bergius, verkställande direktör (VD) för Slush.

Panu Maulaheimo vid Helsingfors stads marknadsförings- och investeringsbolag Helsinki Partners Venture Capital Lead ser fram emot evenemanget i år.

– Slush har i år nya slags kuraterade investerarmöten där Venture Capital-fonderna och LP-aktörer (Limited Partners) som investerar i dessa fonder möts. Vi är stolta över att vårt samarbete hjälper att höja Slush mycket unika profil ute i världen och sätta fart på ett av dess kärnsyften: att föra ihop de rätta människorna, säger Maulaheimo.

Effekten av Slush syns också i turismen till Helsingfors

Slush medför betydande extra inkomster till Helsingfors och stärker stadens ställning som internationell evenemangsstad.

Den genomsnittliga avkastningen per rum för inkvarteringsrörelserna i Helsingfors väntas stiga med 60 procent under evenemangsdagarna jämfört med veckan före evenemanget. Dessutom förväntas användningsgraden stiga på samma sätt som i fjol, då den under toppdagen steg till 98 procent.

I år ordnas Slush i Helsingfors Mässcentrum den 19–20 november.