Helsingin kaupunki

 

 

 

Yleisten töiden lautakunta

 

 

Päätöstiedote nro 37

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kokousaika: 10.12.2013 klo 15.00

Kokouspaikka: Kasarmikatu 21

Kaupungininsinööri

1

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta pdf html

 

Päätös
Ehdotuksen mukaan

 

2

Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano pdf html

 

Päätös
Ehdotuksen mukaan

 

3

Ilmoitusasiat pdf html

 

Päätös
Ehdotuksen mukaan

 

4

Lautakunnan alaisten viranhaltijoiden päätösten seuranta pdf html

 

Päätös
Ehdotuksen mukaan

 

5

Yleisten töiden lautakunnan kokoukset kevätkaudella 2014 sekä lautakunnan päätösten nähtävänäpito pdf html

 

Päätös
Ehdotuksen mukaan

 

6

Rakennusviraston seurantaraportit ja talousarvion toteutumisennusteet vuodelta 2013 pdf html

 

Päätös
Ehdotuksen mukaan

Liitteet

1

Käyttötalousosa 4 2013.pdf

2

Investointiosa 4 2013.pdf

3

Sitovat ja muut tavoitteet  4 2013.pdf

 

Hallinto-osasto/HKR

1

Oikaisuvaatimus palveluosaston lakimiehen päätöksestä 26.6.2013 § 360 vahingonkorvausasiassa, tutkimatta jättäminen pdf html

 

Päätös
Ehdotuksen mukaan

Liitteet

1

Päätös § 360, 26.6.2013

 

Arkkitehtuuriosasto

1

Yleisten töiden lautakunnan lausunto Munkkiniemen asemakaavan muutosehdotuksesta nro 12226, (Dosentintie 10 ja 12, korttelin 30098 tontit 4 ja 5) pdf html

 

Päätös
Ehdotuksen mukaan

Liitteet

1

Kslk 8.10.2013 § 318

2

Asemakaavan muutosehdotuksen nro 12226 selostus, päivätty 8.10.2013

3

Asemakaavan muutosehdotuksen nro 12226 kartta, päivätty 8.10.2013

 

2

Yleisten töiden lautakunnan lausunto Herttoniemen (43.ko) asemakaavan muutoksesta nro 12235, (kortteli 43270 tontti 1, Laivalahdenkaari 1) pdf html

 

Esittelijän muutetun esityksen mukaan

Poistettiin: kpl 6

Liitteet

1

Kslk 1.10.2013 § 308

2

Asemakaavan muutosehdotuksen nro 12235 selostus, päivätty 1.10.2013

3

Asemakaavan muutosehdotuksen nro 12235 kartta, päivätty 1.10.2013

 

3

Yleisten töiden lautakunnan lausunto Herttoniemen (43.ko) asemakaavan muutoksesta nro 12234, (kortteli 43257 tontti 1, Reginankuja 3) pdf html

 

Päätös
Ehdotuksen mukaan

Liitteet

1

Kslk 1.10.2013 § 309

2

Asemakaava- ja asemakaavan muutosehdotuksen nro 12234 selostus, joka on päivätty 1.10.2013

3

Asemakaava- ja asemakaavan muutosehdotuksen nro  12234 kartta, päivätty 1.10.2013

 

4

Yleisten töiden lautakunnan lausunto Pakilan, Itä-Pakilan (34.ko) asemakaavan muutoksesta nro 12190, (Itä-Pakilan siirtolapuutarha-alueet) pdf html

 

Päätös
Pöydälle
Yleisten töiden lautakunta päätti panna asian pöydälle.

Liitteet

1

Kslk 16.4.2013 § 119

2

Asemakaava- ja asemakaavan muutosehdotuksen nro 12186 selostus, päivätty 9.4.2013

3

Asemakaava- ja asemakaavan muutosehdotuksen nro 12186 kartta, päivätty 9.4.2013

 

5

Yleisten töiden lautakunnan lausunto Herttoniemen (43.ko) asemakaava- ja asemakaavan muutosehdotuksesta nro 12220 (Siilitien ja Kettutien alue) pdf html

 

Päätös
Esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan

Lisätään uusi kappale:
Kettutien ja Siilitien risteyksessä oleva viheralue on vehreä ja säilynyt luonnonmukaisena, koska hulevedet ovat kertyneet alueelle nyt kaavoituksen alle jäävän ojan kautta. Viheralue tulee kuivumaan rakentamisen myötä, jollei kyseiseen painanteeseen johdeta katu- ja tonttivesiä. Yleisten töiden lautakunta katsoo, että alueen hulevesi- ja katusuunnitelmissa painannetta tulee hyödyntää hulevesien käsittelyyn, joka samalla mahdollistaa kyseisen alueen säilymisen vehreänä ja luonnonmukaisena.

Lisäksi äänestettiin Nyholmin vastaehdotuksesta, joka olisi ollut, että kpl 5 olisi poistettu. Vastaehdotus hylättiin äänin 6-3.

Liitteet

1

Kslk 8.10.2013 § 320

2

Asemakaava- ja asemakaavan muutosehdotuksen nro 12220 selostus, päivätty 8.10.2013

3

Asemakaava- ja asemakaavan muutosehdotuksen nro 12220 kartta, päivätty 8.10.2013

Päätöshistoria

[pdf] [html]

 

 

Palveluosasto

1

Yleisten töiden lautakunnan hallinnassa olevien alueiden ja liiketilojen luovuttaminen kioskitoimintaan pdf html

 

Päätös
Pöydälle
Yleisten töiden lautakunta päätti panna asian pöydälle.

Liitteet

1

Liikehuoneisto sopimusluonnos

2

Kioskialue sopimusluonnos

3

Ketterät kioskit sopimusluonnos

4

Kaupallinen selvitys

5

Kioskit keskustassa

6

Kioskit koko kaupunki

7

Kioskiohjeluonnos

Päätöshistoria

[pdf] [html]

 

 

2

Yleisen alueen käytön ehdot vaali-informaatiotilaisuuksissa ja kiinteiden vaali-informaatiopisteiden pitämisessä pdf html

 

Päätös
Ehdotuksen mukaan

Muutokset:

- Lisätään liitteen 1 Yleiset ehdot 13. kohtaan lause: Ajorataa tai pyöräilyyn osoitettua aluetta ei saa käyttää eikä häiritä liiikennettä.

- Poistetaan liitteen 1 Vaali-informaatiotilaisuudet kaupungin keskustan ulkopuolella 2. kohta

Liitteet

1

Kiinteitä vaali-informaatiopisteitä ja vaali-informaatiotilaisuuksia koskevat ehdot

2

Ytlk päätös 22.4.2004 § 185

3

Ytlk päätös 10.11.2005 § 580

 

Katu- ja puisto-osasto

1

Isoisänsillan rakentaminen pdf html

 

Päätös
Pöydälle
Yleisten töiden lautakunta päätti panna asian pöydälle.

 

2

Kallvikinniementien yksityistien ylläpidon siirto Helsingin kaupungille pdf html

 

Päätös
Ehdotuksen mukaan

Liitteet

1

Kallvikinniemen tiekunnan kirje 17.7.2013

2

Katselmus 2013 Kallvikinniementie

 

3

Puroniityntien yksityistien ylläpidon siirto Helsingin kaupungille pdf html

 

Päätös
Pöydälle
Yleisten töiden lautakunta päätti panna asian pöydälle.

Liitteet

1

Aloite Puroniityntien yksityistien ylläpidon siirtämisestä Helsingin kaupungille

2

Maaoikeuden päätös 13-779 Helsinki-Sipoo

Päätöshistoria

[pdf] [html]

 

 

4

Leppäniementien yksityistien ylläpidon siirto Helsingin kaupungille pdf html

 

Päätös
Ehdotuksen mukaan

Liitteet

1

Hakemus yksityistien muuttamisesta kaduksi

2

Hakemuksen liite, pöytäkirja

3

Katselmus 2013 Leppäniementie

 

5

Mustalahdentie välillä Neitsytsaarentie - tontti 54052/6, Kivisaarentie, Isonvillasaarentie, katusuunnitelmien hyväksyminen, Vuosaari, nrot 30063/1, 30064/1, 30065/1 pdf html

 

Päätös
Esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan

Muutos:

Toteutetaan Kivisaarentien kujan päähän vastaava reunakiven madallus kuin Mustalahdentien ja Isonvillasaarentien päissä. Reunakiven madalluksella ohjataan pyöräliikenne Kivisaarentieltä kohti Vuosaaren puistopolkua.

Liitteet

1

Suunnitelmaselostus nro 30063

2

Suunnitelmapiirustus nro 30063/1

3

Suunnitelmaselostus nro 30064

4

Suunnitelmapiirustus nro 30064/1

5

Suunnitelmaselostus nro 30065

6

Suunnitelmapiirustus nro 30065/1

7

Suunnitelmakooste

8

Asunto-Oy Säästökarin muistutus

9

Asunto-Oy Säästökarin muistutus (julkaisuversio)

 

6

Vallilanlaakso ja Nylanderinpuisto, puistosuunnitelman ja hulevesisuunnitelman hyväksyminen, Kumpula, nro VIO 5640/1-2 pdf html

 

Päätös
Esittelijän muutetun esityksen mukaan

Muutoksen perusidea siitä miten Vallilanlaakson tulvasuojelua jatketaan (ei lopullinen sanamuoto) on seuraava:

Vuonna 2014 kunnostetaan puiston pilaantuiden maiden alue, muokataan meluvallikumpareita, perataan kierto-oja, varmistetaan pyöräteiden turvallisuus ja tehostetaan purolinjan pohjan ja rumpujen kunnossapitoa.


Vuosina 2015-

Laaditaan koko Kumpulanpuron valuma-alueen hulevesisuunnitelma. Altaiden rakentaminen ratkaistaan em. suunnitelman yhteydessä.

Liitteet

1

Suunnitelmaselostus VIO 5640/1-2

2

Suunnitelmapiirustus VIO 5640/1

3

Suunnitelmapiirustus VIO 5640/2

 

7

Katujen suunnittelun puitesopimus 2014-2015 pdf html

 

Päätös
Esittelijän muutetun esityksen mukaan

Muutokset: Kohta (4), viimeinen lause muutetaan seuraavaksi: Puitesopimus sisältää optiovuodet 2016 ja 2017, joiden mahdollinen käyttö esitetään yleisten töiden lautakunnan päätettäväksi erikseen.


Käsittely:

Hylkäysehdotus, Sahlberg, joka hävisi äänestyksen jälkeen äänin 6-2, 1 poissa

Tarjouspyyntöasiakirjoissa ei ole esitetty puitehankinnan kokonaisarvioa sopimuskaudelle. Hankintalain 2 §:n mukaan tarjoajia tulee kohdella tasapuolisesti. Hankinnan laatuarvioinnin kriteerit eivät ole kaikille tarjoajille tasapuoliset, koska yksi arviointikriteeri on “Esitetyistä hankkeista ei ole tilaajalla tiedossa reklamaatioita, jotka ovat aiheutuneet konsultista johtuvista syistä (aikataulu, puutteet ja virheet itselle luovutuksen jälkeen).”

Lisäksi hankinnan hintavertailu painotetuilla SKOL ry:n henkilöstöryhmäluokituksen 1-6 ammattiryhmien keskiarvoilla ei anna yhteismitallisia ja keskenään vertailukelpoisia tietoja hankinnan kustannuksista.

Näillä perusteilla lautakunta päättää hylätä puitesopimushankinnan.


Sahlberg jätti päätökseen eriävän mielipiteen:

Mielestäni puitehankinnan kokonaisarvo sopimuskaudelle tulisi ilmetä päätösasiakirjoista.
Hankinnan laatuarvioinnin kriteerit eivät mielestäni ole kaikille tarjoajille tasapuoliset, koska yksi arviointikriteeri on “Esitetyistä hankkeista ei ole tilaajalla tiedossa reklamaatioita, jotka ovat aiheutuneet konsultista johtuvista syistä (aikataulu, puutteet ja virheet itselle luovutuksen jälkeen).”

Lisäksi hankinnan hintavertailu painotetuilla SKOL ry:n henkilöstöryhmäluokutuksen 1-6 ammattiryhmien keskiarvoilla ei anna yhteismitallisia ja keskenään vertailukelpoisia tietoja hankinnan kustannuksista.

Liitteet

1

Tarjousten vertailuhintojen hintapisteytyskäyrä

2

Tarjousten arviointilomake

3

Laatuarviointimuistio

Päätöshistoria

[pdf] [html]

 

 

8

Puistojen ja muiden viheralueiden suunnittelun puitesopimus 2014-2015 pdf html

 

Päätös
Esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan

Muutos: Kohta (5), lisäys kappaleen loppuun: Puitesopimus sisältää optiovuodet 2016 ja 2017, joiden mahdollinen käyttö esitetään yleisten töiden lautakunnan päätettäväksi erikseen.



Käsittely:

Hylkäysehdotus, Sahlberg, joka hävisi äänestyksen jälkeen äänin 6-2, 1 poissa

Tarjouspyyntöasiakirjoissa ei ole esitetty puitehankinnan kokonaisarvioa sopimuskaudelle. Hankintalain 2 §:n mukaan tarjoajia tulee kohdella tasapuolisesti. Hankinnan laatuarvioinnin kriteerit eivät ole kaikille tarjoajille tasapuoliset, koska yksi arviointikriteeri on “Esitetyistä hankkeista ei ole tilaajalla tiedossa reklamaatioita, jotka ovat aiheutuneet konsultista johtuvista syistä (aikataulu, puutteet ja virheet itselle luovutuksen jälkeen).”

Lisäksi hankinnan hintavertailu painotetuilla SKOL ry:n henkilöstöryhmäluokituksen 1-6 ammattiryhmien keskiarvoilla ei anna yhteismitallisia ja keskenään vertailukelpoisia tietoja hankinnan kustannuksista.

Näillä perusteilla lautakunta päättää hylätä puitesopimushankinnan.


Sahlberg jätti päätökseen eriävän mielipiteen:

Mielestäni puitehankinnan kokonaisarvo sopimuskaudelle tulisi ilmetä päätösasiakirjoista.
Hankinnan laatuarvioinnin kriteerit eivät mielestäni ole kaikille tarjoajille tasapuoliset, koska yksi arviointikriteeri on “Esitetyistä hankkeista ei ole tilaajalla tiedossa reklamaatioita, jotka ovat aiheutuneet konsultista johtuvista syistä (aikataulu, puutteet ja virheet itselle luovutuksen jälkeen).”

Lisäksi hankinnan hintavertailu painotetuilla SKOL ry:n henkilöstöryhmäluokutuksen 1-6 ammattiryhmien keskiarvoilla ei anna yhteismitallisia ja keskenään vertailukelpoisia tietoja hankinnan kustannuksista.

Liitteet

1

Tarjousten vertailuhintojen hintapisteytyskäyrä

2

Tarjousten arviointilomake

3

Laatuarviointimuistio

Päätöshistoria

[pdf] [html]

 

 

9

Siltojen ja taitorakenteiden suunnittelun puitesopimus 2014-2015 pdf html

 

Päätös
Esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan


Muutos: Kohta (3), lisäys kappaleen loppuun: Puitesopimus sisältää optiovuodet 2016 ja 2017, joiden mahdollinen käyttö esitetään yleisten töiden lautakunnan päätettäväksi erikseen.



Käsittely:

Hylkäysehdotus, Sahlberg, joka hävisi äänestyksen jälkeen äänin 6-2, 1 poissa

Tarjouspyyntöasiakirjoissa ei ole esitetty puitehankinnan kokonaisarvioa sopimuskaudelle. Hankintalain 2 §:n mukaan tarjoajia tulee kohdella tasapuolisesti. Hankinnan laatuarvioinnin kriteerit eivät ole kaikille tarjoajille tasapuoliset, koska yksi arviointikriteeri on “Esitetyistä hankkeista ei ole tilaajalla tiedossa reklamaatioita, jotka ovat aiheutuneet konsultista johtuvista syistä (aikataulu, puutteet ja virheet itselle luovutuksen jälkeen).”

Lisäksi hankinnan hintavertailu painotetuilla SKOL ry:n henkilöstöryhmäluokituksen 1-6 ammattiryhmien keskiarvoilla ei anna yhteismitallisia ja keskenään vertailukelpoisia tietoja hankinnan kustannuksista.

Näillä perusteilla lautakunta päättää hylätä puitesopimushankinnan.


Sahlberg jätti päätökseen eriävän mielipiteen:

Mielestäni puitehankinnan kokonaisarvo sopimuskaudelle tulisi ilmetä päätösasiakirjoista.
Hankinnan laatuarvioinnin kriteerit eivät mielestäni ole kaikille tarjoajille tasapuoliset, koska yksi arviointikriteeri on “Esitetyistä hankkeista ei ole tilaajalla tiedossa reklamaatioita, jotka ovat aiheutuneet konsultista johtuvista syistä (aikataulu, puutteet ja virheet itselle luovutuksen jälkeen).”

Lisäksi hankinnan hintavertailu painotetuilla SKOL ry:n henkilöstöryhmäluokutuksen 1-6 ammattiryhmien keskiarvoilla ei anna yhteismitallisia ja keskenään vertailukelpoisia tietoja hankinnan kustannuksista.

Liitteet

1

Tarjousten vertailuhintojen hintapisteytyskäyrä

2

Tarjousten arviointilomake

3

Laatuarviointimuistio

Päätöshistoria

[pdf] [html]

 

 

10

Infrahankkeiden projektinjohtopalvelut, puitesopimus 2014-2015 pdf html

 

Päätös
Esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan


Muutos: Kohta (4), lisäys kappaleen loppuun: Puitesopimus sisältää optiovuodet 2016 ja 2017, joiden mahdollinen käyttö esitetään yleisten töiden lautakunnan päätettäväksi erikseen.


Käsittely:

Hylkäysehdotus, Sahlberg, joka hävisi äänestyksen jälkeen äänin 6-2, 1 poissa

Tarjouspyyntöasiakirjoissa ei ole esitetty puitehankinnan kokonaisarvioa sopimuskaudelle. Hankintalain 2 §:n mukaan tarjoajia tulee kohdella tasapuolisesti. Hankinnan laatuarvioinnin kriteerit eivät ole kaikille tarjoajille tasapuoliset, koska yksi arviointikriteeri on “Esitetyistä hankkeista ei ole tilaajalla tiedossa reklamaatioita, jotka ovat aiheutuneet konsultista johtuvista syistä (aikataulu, puutteet ja virheet itselle luovutuksen jälkeen).”

Lisäksi hankinnan hintavertailu painotetuilla SKOL ry:n henkilöstöryhmäluokituksen 1-6 ammattiryhmien keskiarvoilla ei anna yhteismitallisia ja keskenään vertailukelpoisia tietoja hankinnan kustannuksista.

Näillä perusteilla lautakunta päättää hylätä puitesopimushankinnan.


Sahlberg jätti päätökseen eriävän mielipiteen:

Mielestäni puitehankinnan kokonaisarvo sopimuskaudelle tulisi ilmetä päätösasiakirjoista.
Hankinnan laatuarvioinnin kriteerit eivät mielestäni ole kaikille tarjoajille tasapuoliset, koska yksi arviointikriteeri on “Esitetyistä hankkeista ei ole tilaajalla tiedossa reklamaatioita, jotka ovat aiheutuneet konsultista johtuvista syistä (aikataulu, puutteet ja virheet itselle luovutuksen jälkeen).”

Lisäksi hankinnan hintavertailu painotetuilla SKOL ry:n henkilöstöryhmäluokutuksen 1-6 ammattiryhmien keskiarvoilla ei anna yhteismitallisia ja keskenään vertailukelpoisia tietoja hankinnan kustannuksista.

Liitteet

1

Tarjousten vertailuhintojen hintapisteytyskäyrä

2

Tarjousten arviointilomake

3

Laatuarviointimuistio

Päätöshistoria

[pdf] [html]

 

 

Kaupungininsinööri

7

Jäsenten esille ottamat asiat pdf html

 

Päätös
Ehdotuksen mukaan

 

Helsingissä 10.12.2013

Lauri Hänninen

puhelin

lauri.hanninen@hel.fi