Turvapuhelinten uusiminen parantaa yhteyksiä ja nopeuttaa päivityksiä

Helsingin turvapuhelinasiakkaiden puhelimet uusitaan. Tavoitteena on taata asiakkaille entistä varmempi yhteys palveluun sekä nopeammin päivittyvä laite. Palvelu on tarkoitettu kaupunkilaisille, joilla on kohonnut kaatumisriski tai jotka haluavat lisätä turvallisuuden tunnetta kotona. Palvelulla on Helsingissä noin 5 500 asiakasta.
Turvapuhelin- ja ranneke

Uudet turvapuhelimet asennetaan kaikille uusille palvelun asiakkaille ja samalla olemassa olevien asiakkaiden laitteita vaihdetaan. Tähän mennessä puhelimia on uusittu noin viidesosalle asiakkaista.

– Uudet laitteet toimivat 4G-verkossa, mikä takaa toimintavarmemman yhteyden. Lisäksi voimme esimerkiksi päivittää uudet puhelimet kellojensiirtojen yhteydessä oikeaan aikaan etäyhteydellä tai tehdä muita yksilöllisiä, asiakkaan tarvitsemia päivityksiä ilman käyntiä asiakkaan luona, kertoo Palvelukeskus Helsingin hoivapalvelujen palvelupäällikkö Anne-Maria Siitonen.

Palvelukeskus Helsinki vastaa Helsingin kaupungin turvapuhelinpalvelusta. Uuden laitteen asennuksen ajankohdasta sovitaan yhdessä asiakkaan, omaisen tai hoitavan tahon kanssa.

– Asiakkaalle uusi laite toimii kuten ennenkin ja siinä on samat tutut ominaisuudet. Palvelu sisältää keskusyksikön ja rannekkeen, jonka nappia painamalla saa tarvittaessa puheyhteyden turvapuhelinpalvelun terveydenhuollon ammattilaiseen vuorokauden ympäri, kertoo Siitonen.

Turvapuhelimeen voi myös soittaa 

Turvapuhelinpalveluun tulee päivittäin noin 300 hälytystä. Uusi laite mahdollistaa myös sen, että hoitaja voi soittaa asiakkaan turvapuhelimeen tarpeen vaatiessa. Näin voi olla esimerkiksi tilanteissa, joissa asiakkaalta tullut hälytys on katkennut äkisti ja halutaan varmistaa sen aiheellisuus.

– Tähän saakka olemme soittaneet tavallisella puhelimella asiakkaan matkapuhelimeen. Mikäli asiakas ei vaikkapa ole kuullut soittoamme tai omista matkapuhelinta lainkaan, olemme lähettäneet turvapuhelinpartiomme tarkastuskäynnille asiakkaan luo. Vahinkohälytyksiä tulee päivittäin, joten mahdollisuus varmistaa niiden aiheellisuus paremmin on merkittävä parannus. Näin partiomme aikaa vapautuu niihin kotikäynteihin, joissa heitä eniten tarvitaan, Siitonen selventää.

Palvelukeskus Helsinki on huolehtinut Helsingin kaupungin turvapuhelinpalvelusta jo yli 10 vuoden ajan. Tällä hetkellä Helsingissä on lähes 5 500 turvapuhelinasiakasta. Palvelu tuo turvaa paitsi kotona asuville asiakkaille, myös heidän omaisilleen ja läheisilleen. Turvapuhelinpalvelu on kotihoidon tukipalvelu, joka on tarvittaessa mahdollista saada Helsingin kotihoidon, kuntoutus- ja arviointiyksikön tai Seniori-infon kautta.