Asiakas itse päättää ne henkilöt, joille soittomahdollisuus ja omaisliittymä avataan. Lisätietoa liittymästä ja sen avaamisesta saa kotihoidon työntekijöiltä.
– Monet ikääntyneet kokevat yksinäisyyttä. Haluamme kotihoidossa mahdollistaa keinoja yhteydenpitoon ystävien, läheisten ja sukulaisten kanssa. Videopuhelut tarjoavat entistä tiiviimmän mukanaolon asiakkaan arjessa, etäisyyksienkin päästä, kotihoitopäällikkö Suvi Kan kertoo.
Etälaitteella tapahtuva hoito on aina ensisijaista, eivätkä asiakkaalle soitetut videopuhelut vaikuta sen toteutukseen.
– Etähoidon soitto katkaisee aina mahdollisesti käynnissä olevan läheisen puhelun, kotihoitopäällikkö Suvi Kan täydentää.
Omaisliittymästä ei tule asiakkaalle kuluja
– Videopuhelut etähoitolaitteeseen eli tablettiin soitetaan puhelimeen ladattavan sovelluksen kautta, johon läheiset saavat tunnuksen, palvelupäällikkö Anne-Maria Siitonen Palvelukeskus Helsingistä kertoo.
Omaisliittymän tunnukset voidaan luoda kaikkiaan viidelle läheiselle tai ystävälle. Tunnukset ovat jokaiselle henkilökohtaiset ja niiden luominen edellyttää toimivaa sähköpostia.
–Jos asiakas haluaa kokeilla tätä palvelua, hän voi kysyä lisää omalta kotihoidon hoitajaltaan, Kan täydentää.
Juuret korona-ajassa
Ihan uusi keksintö omaisliittymä ei ole, sillä etäsoittomahdollisuutta testattiin ensimmäisen kerran korona-aikana.
– Omaisliittymä mahdollistaa lisää kohtaamisia asiakkaan arkeen. Asiakkaat ja läheiset pitivät korona-aikana tästä mahdollisuudesta ja käyttö koettiin helppona. Kokemusten innoittamana tämä halutaan nyt ottaa vakituiseen käyttöön, suunnittelija Ville Ventovuori iloitsee.
Etähoitolaitteita käytetään paljon kotihoidossa
Etähoitolaitteita on tällä hetkellä käytössä noin tuhannella Helsingin kotihoidon asiakkaalla. Niitä käytetään muun muassa lääkkeiden oton ohjaamiseen, ruokailun seurantaan ja yleisen voinnin tarkistamiseen. Etähoitoa on hyödynnetty Helsingissä jo yli kymmenen vuotta. Laitteiden toimittamisesta ja etäpalvelusta vastaa Palvelukeskus Helsinki.
Kaikkiaan Helsingin kotihoidossa on noin 5400 asiakasta ja käyntejä, niin läsnä kuin etänä, tehdään vuosittain yli kolme miljoonaa.