Seniorit saavat maksutta digitaitoihin valmennusta Digiystävä-kurssilla

Iäkkäät opettelevat parhaillaan välttämättömiä perusdigitaitoja Digiystävä-kurssilla Töölön palvelukeskuksessa. Keskus aikoo järjestää senioreille digitaitojen valmennuskurssin myös keväällä.
Digiystävä-hanke huolehtii helsinkiläissenioreiden digitaidoista. Kuva: Ari Tammi
Digiystävä-hanke huolehtii helsinkiläissenioreiden digitaidoista. Kuva: Ari Tammi

Kymmenen viikkoa kestävän kurssin tavoitteena on opettaa osallistujat muun muassa lähettämään sähköpostia, etsimään aamun uutisia netistä, käyttämään Maisaa, tilaamaan ruokaa kaupasta ja hoitamaan pankkiasioita.

Kurssilaiset tapaavat joka toinen viikko yhteisellä alkeiskurssilla, ja joka toinen viikko harjoitellaan uusia taitoja kahden kesken oman digiystävän kanssa. Harjoittelujaksot toistuvat vuoroittain neljä – viisi kertaa vajaan kolmen kuukauden aikana. Harjoittelun lisäksi osallistujilla on käytössään Mikä ihmeen älylaite – aloittelijan digitaito-opas.

Digitaito tuo voimavaroja  

Tähän mennessä on järjestetty kolme Digiystävä-kurssia. Niihin on osallistunut  kaikkiaan 25 helsinkiläissenioria.

Mikä sai seniorit opettelemaan digitaitoja? Yksi osallistujista kertoo näin:

— Mieheni oli aina hoitanut nämä digiasiat, mutta kun hän menetti muistinsa, niin ajattelin että minun on nyt opittava nämä digiasiat. Kiitos että sain tulla tälle kurssille.

Toinen osallistujista kertoo palanneensa ulkomailta Suomeen ja toteaa digitaidot arjen toimintojen kannalta välttämättömiksi kotimaassaan.

— Asuin monta vuotta ulkomailla ja palasin Suomeen viime vuonna. Eihän täällä Suomessa voi tehdä mitään ilman digiä. Sen vuoksi päätin tulla digitaitokurssille.

Digiystävä-malli pilotoitiin reilu vuosi sitten Pihlajamäen asukastalolla. Osallistujien motivaatio oppia uutta oli korkea ja oppimistulokset sen myötä erinomaiset. Jokainen osallistuja oppi kymmenessä viikossa käyttämään tablettiaan hoitaakseen muun muassa omia pankkiasioitaan ja terveysasioitaan digitaalisesti.

Toinen Digiystävä-kurssi toteutettiin keväällä Kinaporin palvelukeskuksessa ja kolmas tänä syksynä Töölön palvelukeskuksessa.

Hanke pohjautuu ajatukseen tasa-arvosta, jonka mukaan jokaisella kaupunkilaisella on oltava mahdollisuus sekä riittävät tiedot ja taidot käyttää erilaisia digitaalisia palveluja. Kaupunkilainen tarvitsee digitaitoja moneen toimintaan vaikkapa vain hoitaakseen talouttaan ja muita henkilökohtaisia asioitaan tai seuratakseen aikaansa ja osallistuakseen yhteiskunnalliseen keskusteluun.

Digiystävä-malli asukastalojen ja seniorikeskusten toimintaan

Valmennusmallia on hiottu niin kevyeksi, että Töölön palvelukeskus toteuttaa Digiystävä-koulutuksen jo omin voimin. Kaupungin digituki auttaa vielä valmennuksen organisoinnissa ja Helsinki Missio puolestaan kouluttaa vapaaehtoiset digiystävät.

Digiystävä-malli pyritään kytkemään osaksi kaupungin yhteisötalojen sekä 15 palvelukeskuksen toimintaa.

Helsingissä voi jo nyt saada erityyppistä maksutonta digitukea reilussa 150 kaupungin toimipaikassa kuten kirjastoissa, työväenopiston toimipisteissä, palvelukeskuksissa ja yhteisötaloilla.