Helsinki aloittaa 15 varhaiskasvatuksen opettajan rekrytoinnin Espanjasta suomenkielisiin päiväkoteihin

Rekrytointiprosessi on jatkumoa tänä vuonna toteutetulle pilotille, jossa kaupungin ruotsinkielisiin päiväkoteihin rekrytoitiin Espanjasta kuusi opettajaa. Helsingin kaupunkistrategian mukaisena tavoitteena on tunnistaa ulkomailla hankittu koulutus ja kokemus nykyistä paremmin.
Lasten ulkovaatteita päiväkodin eteisessä.
Kuvituskuvaa. Kuva: Maija Astikainen

Rekrytointiin valittavat varhaiskasvatuksen opettajat käyvät noin 9–10 kuukautta kestävän suomen kielen koulutuksen, jonka aikana he perehtyvät myös suomalaiseen varhaiskasvatukseen ja elämään Suomessa. Työskentely päiväkodeissa alkaa loppuvuodesta 2025 tai alkuvuodesta 2026.

Mukana vapaaehtoisia varhaiskasvatusyksiköitä

Prosessissa on mukana vapaaehtoisia varhaiskasvatusyksiköitä. Rekrytointikriteereitä ja ulkomailta rekrytoinnissa huomioitavia asioita on pohdittu ja määritelty yhdessä päiväkodin johtajien kanssa.

Rekrytointiprosessissa painotetaan erityisesti hakijoiden motivaatiota, pedagogista osaamista ja henkilökohtaisia ominaisuuksia kuten yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja. Päiväkodin johtajat haastattelevat hakijat itse ja valitsevat lähtömaakoulutukseen etenevät henkilöt.

Kieli kehittyy työn arjessa

Ruotsinkielisiin päiväkoteihin keskittyneen pilotin tavoitteena oli rekrytoida 5–8 varhaiskasvatuksen opettajaa Espanjasta Suomeen.

Kuusi opettajaa aloitti työnsä ruotsinkielisissä päiväkodeissa elokuussa. Kielikoulutus on jatkunut Suomessa. Myös työyhteisöissä ja työpaikalla tapahtuvalla vuorovaikutuksella sekä kielitietoisilla käytännöillä on merkittävä rooli kielen jatkuvan oppimisen tukemisessa.

– Uudet työntekijämme ovat olleet todella sinnikkäitä, ja heillä on vahva motivaatio kielen opiskeluun, sanoo HR-projektipäällikkö Kati Mhone.

Kielen oppimista voidaan tukea kieli- ja kulttuuritietoisilla käytänteillä, joita voidaan oppia ja ottaa käyttöön jokaisessa työyhteisössä.

– Tällaiset käytännöt eivät hyödytä ainoastaan ulkomailta rekrytoituja henkilöitä, vaan laajemminkin meidän jo olemassa olevia monikielisiä ja -kulttuurisia työyhteisöjä, Mhone sanoo.

Tavoitteena monimuotoisuus

Kaupunkistrategiansa mukaisesti Helsinki panostaa henkilöstön saatavuuteen entistä enemmän yhteiskunnallisen vaikuttamistyön, muuta kuin suomea ja ruotsia puhuvien työntekijöiden rekrytoinnin sekä monimuotoisuuden lisäämisen näkökulmasta.

Yhtenä tavoitteena on edistää työperäistä maahanmuuttoa ja tunnistaa ulkomailla hankittu koulutus ja kokemus nykyistä paremmin. Espanjassa suoritettava varhaiskasvatuksen opettajan tutkinto vastaa pitkälti suomalaista tutkintoa.

Rekrytointi noudattaa Helsingin ulkomailta rekrytoinnin eettisiä periaatteita, ja rekrytoidessa huomioidaan esimerkiksi lähtömaan työvoimatilanne. Espanjassa on ylitarjontaa koulutetuista varhaiskasvatuksen opettajista.

Kotouttamiseen panostetaan entisestään

Helsinki kehittää rekrytointiprosessia pilotin arvioinnista saatavien tulosten pohjalta ja tukee ulkomailta tulevien työntekijöiden kotoutumista hyödyntäen sekä kaupungin sisäisiä että ulkoisia verkostoja.

– Keskitymme entistäkin enemmän prosessissa mukana olevien henkilöiden sitouttamiseen ja tuemme työyhteisöön juurtumista yhä vahvemmin, Mhone kertoo.

– Panostamme jatkossakin kieli- ja kulttuuritietoisten käytänteiden kehittämiseen. Haluamme tarjota jokaiselle mukaan valitulle opettajalle erinomaisen kokemuksen ja sujuvan sopeutumisen uuteen ympäristöön.