Hae yrityksellesi Sustainable Travel Finland -merkki
Helsingin kaupunki toteuttaa syksyllä 2025 laajan koulutuskokonaisuuden helsinkiläisille matkailu-, ravintola- ja tapahtuma-alan yrityksille. Tavoitteena on, että mahdollisimman moni yritys saa Sustainable Travel Finland -merkin(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) syksyn 2025 aikana. Helsinki tavoittelee STF-destinaatiomerkkiä vuoden 2025 aikana ja se vaatii, että vähintään 51 prosenttia kohteen matkailuyrityksistä on suorittanut STF -merkin.
Taigawise(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) järjestää yhteensä neljä samansisältöistä koulutuskokonaisuutta yrityksille. Koulutukset on suunniteltu niin, että kolmen työpajan jälkeen yritys on valmis hakemaan STF -merkkiä. Koulutukset ovat maksuttomia yrityksille, samoin kuin STF-merkki.
Koulutuskokonaisuus 1: live, 4 viikon välein
- työpaja viikolla 40: ke 1.10. klo 13.00–17.00
- työpaja viikolla 44: ke 29.10. klo 13.00–17.00
- työpaja viikolla 48: ma 24.11. klo 13.00–17.00
Koulutuskokonaisuus 2: live, 3 viikon välein
- työpaja viikolla 41: ma 6.10. klo 9.00–13.00
- työpaja viikolla 44: ma 27.10. klo 9.00–13.00
- työpaja viikolla 47: ke 19.11. klo 9.00–13.00
Koulutuskokonaisuus 3: Teams, 2 viikon välein
- työpaja viikolla 46: to 13.11. klo 9.00–13.00
- työpaja viikolla 48: to 27.11. klo 9.00–13.00
- työpaja viikolla 50: ke 10.12. klo 9.00–13.00
Varapäivät kaikkiin kokonaisuuksiin (tai tarvittaessa koulutuskokonaisuus 4): live
- työpaja viikolla 42: ti 14.10. klo 9.00–13.00
- työpaja viikolla 45: ti 4.11. klo 9.00-13.00
- työpaja viikolla 49: ti 2.12. klo 9.00-13.00
Ilmoittaudu mukaan Sustainable Travel Finland -koulutuksiin(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Lisätietoa koulutuksista ja syksyn 2025 STF -projektista:
Päivi Suutari
050 406 9563(Linkki aloittaa puhelun)
paivi.suutari@taigawise.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Hae yrityksellesi tukea Good Travel Seal -sertifiointiin
STF-merkki vaatii ulkopuolisen ympäristösertifioinnin. Helsingin Matkailusäätiö tukee erityisesti pieniä yrityksiä Good Travel Seal -sertifioinnin(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) hakemisessa maksamalla auditoinnin sekä kahden ensimmäisen vuoden vuosimaksut. Myös isompia yrityksiä voidaan tukea tapauskohtaisesti. Tuen arvo on, yrityksen koosta riippuen, 510–1780 euroa.
Helsingin kaupunki tukee prosessia järjestämällä kaksi koulutustilaisuutta etänä yhteistyössä Aldeia Consulting Oy:n(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) kanssa sellaisille yrityksille, joille on myönnetty Matkailusäätiön tuki:
- 16.10.2025 klo 9.00–10.00 (tilaisuudesta tehdään tallenne) ja
- 20.10.2025 16.00–17.00.
Tukea voi hakea 3.10.2025 saakka. Lisätietoja hausta ja Good Travel Seal -sertifikaatista.
Good Travel Seal -sertifioinnin tuen hakulomake
Taigawise ja Aldeia Consulting tekevät yhteistyötä koko syksyn ajan ja tekevät prosessista mahdollisimman jouhevan niille, jotka hakevat sekä Good Travel Seal -sertifiointia että STF -merkkiä. Nämä kaksi tukevat toisiaan ja päällekkäistä työtä ei synny.
Lisätietoja Good Travel Sealista:
Antti Pöysä
040 564 5508(Linkki aloittaa puhelun)
antti@aldeia.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Miksi hakea Good Travel Seal -sertifikaattia ja STF -merkkiä
- Kestävyyden edelläkävijyys on Helsingin matkailun strateginen tavoite ja se koskee kaikkia toimijoita.
- Matkailun kestävyys toteutuu ennen kaikkea matkailuyrityksissä.
- Kestävyys voi tuoda merkittävää kilpailuetua niin B2C- kuin B2B-matkailussa.
- Ympäristön tila on hälyttävä ja on kaikkien vastuulla reagoida kriisiin.
Helsinki
- Alennusta Helsingin tekijät -verkoston jäsenmaksuun
- Lisänäkyvyyttä MyHelsinki-sivustolla
- Etusija median FAM-tripeillä
- Etusija matkanjärjestäjien FAM-tripeillä
- Etusija matkailuneuvonnassa: hylly, neuvonta
- Kehityshankkeissa STF-yritykset etusijalla
Visit Finland
- Etusija median FAM-tripeillä
- Etusija matkanjärjestäjien FAM-tripeillä
- Etusija messuilla ja myyntitilaisuuksissa
- Näkyvyys Visitfinland.com-sivustolla
Uudet säädökset
- Uudet säännöt ja suositukset ohjaavat vahvasti kestävyyden todistamiseen ja raportointiin.
- Green Claims -direktiivi (on toistaiseksi telakalla)
- Empowering consumers for the green transition -direktiivi
- CSR – Corporate Social Responsibility
- ESG – Environmental, Social and Governance
- CSRD - Corporate Sustainability Reporting Directive
Helsingin tekijät -verkoston kumppaneilta tullaan jatkossa edellyttämään jokin toiminnan kestävyyden osoittava sertifiointi. Sustainable Travel Finland -merkin saaneet toimijat saavat verkoston vuosimaksun alennetulla hinnalla, jonka suuruus määräytyy myöhemmin.