Sibelius-lukiossa toteutettiin Japanin kulttuurihistoriaa käytännössä -opintojakso historian ja kuvataiteen oppiaineita yhdistäen.
Ikebana on japanilainen kukkienasetteluun perustuva taidelaji, jossa erilaisia kukkia ja kasveja sommitellaan maljakoihin.
Opintojakson aikana opiskelijat valmistavat itse vanhan perinteen mukaisesti korkeita nageire- ja matalia moribana-maljakoita. Myöhemmin opiskelijat tekevät maljakoihin erilaisia ikebana-asetelmia.
Lehtori Marjo Mela, joka on myös ikebana-opettaja, ohjeistaa kurssin opiskelijoita Sōgetsu-koulukunnan oppien mukaisesti. Oppi on virallisista ikebanakoulukunnista vapaamuotoisin. Maljakoiden valmistusta ohjaa koulun kuvataiteen opettaja Juulia Jurvanen.
Opintojakson tavoitteena on erityisesti opiskelijoiden hyvinvoinnin ylläpitäminen. Lisäksi kurssi kehittää opiskelijoiden avaruudellista hahmotuskykyä, estetiikan hahmotusta ja luovuutta.
Japanilaiseen kulttuurin tutustuminen ilahdutti opiskelijoita
Opiskelijat ovat kehuneet opintojaksoa. Kolmannen vuoden opiskelija Onni kertoo pitävänsä siitä, että pääsee harjoittelemaan käsillä tekemistä.
Myös ensimmäisen vuoden opiskelijat Tuuli ja Pihla kertovat pitävänsä Ikebana-opinnoista.
”Mielestäni tämä on ollut kiinnostavaa, tässä on yhdistynyt kivasti kulttuuri ja kuvaamataito. Olen oppinut tosi paljon”, kertoo Tuuli.
”Tukien laittaminen nageire-maljakkoon oli haastavaa! Toisaalta on myös kivaa, miten täällä on tehty maljakot, lasitus ja kaikki ihan itse, alusta asti”, Pihla toteaa.
Japanin Suomen-suurlähetystön kulttuuriattasea Izumi Mochizuki vieraili opintojakson aikana Sibelius-lukiossa oppitunnilla yhdessä kulttuurisihteeri Henna Tanskasen kanssa.
”Tämä on niin vaikuttavaa! Olen iloinen nähdessäni opiskelijoiden keskittyvän niin ahkerasti. Hienoa, että japanilaista kulttuuria kunnioitetaan ja siitä nautitaan täälläkin”, Mochizuki kertoo ja antaa kiitokset myös Marjo Melalle.
”Arvostan Melan ideaa kurssin järjestämisestä – siihen liittyi varmasti paljon työtä. Kun kuulin, että kurssi järjestetään, odotin kurssilla olevan ehkä noin kymmenen opiskelijaa, mutta opiskelijoita olikin huoneen täydeltä! On ilo nähdä näin monta opiskelijaa täällä.”
Opetushallituksen rahoittama Helsingin kaupungin Lukiokoulutuksen laatu- ja saavutettavuushanke on tukenut oppiainerajat ylittävää Japanin kulttuurihistoriaa käytännössä -opintojakson toteutusta.