Päihdepalvelujen vastaanotto ilman ajanvarausta Kalasatamaan

Päihdepalvelujen puhelinpalvelu ja vastaanotto ilman ajanvarausta palvelee helsinkiläisiä syyskuun alusta alkaen Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskuksessa osoitteessa Työpajankatu 14 A.
Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskus. Kuva: Virpi Velin
Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskus. Kuva: Virpi Velin

Puhelinpalvelu ja vastaanotto ilman ajanvarausta palvelevat arkisin klo 8.30–15.30. Puhelinpalvelun numero on 09 310 42900. Ilmoittautuminen vastaanotolle tapahtuu paikan päällä Kalasataman 1. kerroksen automaateilla.

Palvelut toimivat täysi-ikäisten helsinkiläisten asiakkaaksi tulon väylänä päihdepalveluihin. Asiakkaat ja heidän läheisensä saavat puhelinpalvelussa neuvontaa ja ohjausta ja heidän hoidon tarpeensa arvioidaan. Lähetettä ei tarvita.

Vastaanotolle ilman ajanvarausta voi hakeutua, jos tarvitsee esimerkiksi vieroitushoitoa tai apua muissa kiireellisissä päihteiden käyttöön liittyvissä asioissa tai ei ole mahdollisuutta asioida puhelimitse.

Helsingin päihdepalveluihin voi hakeutua myös Startti-infojen kautta, joita järjestetään 1.9. alkaen viikoittain vain Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskuksessa. Startti-infoissa saa perustietoa päihdepalveluista, riippuvuudesta ja toipumisesta. Starttiin voi osallistua anonyymisti.

”Uudistuksen tavoitteena on helpottaa, sujuvoittaa ja yhdenmukaistaa helsinkiläisten pääsyä päihdepalveluihin ja -hoitoon. Hienoa, että meillä on nyt matalan kynnyksen päihdepalvelu ilman ajanvarausta, joka on auki arkisin koko virka-ajan”, toteaa Helsingin päihdepalvelujen päällikkö Pia Pulkkinen.

Syyskuun alusta alkaen pari tuntia päivässä palvelleet vastaanotot ilman ajanvarausta Laakson, Malmin ja Vuosaaren päihdepoliklinikoilla loppuvat.